LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ja svår fråga men att tre vargar härjar i den trakten låter... som om vi skulle ha oöverstigliga problem med 10 kriminella i UPPSALA... vi har tyvärr långt fler än så... men att skjuta dem vore att gå på tok för långt.
    Ja, det är en väldigt känslig fråga!
    Jag har ingen lösning på vargfrågan men det är en infekterad fråga där du har vargkramare/djurrätssaktivister på ena sidan och bönder/jägare på den andra sidan. Jag vet sådana som har fått sin jakthund ihjälbitna av vargar och det är ingen vacker syn och det är lika illa med kreaturen.

    Lämna en kommentar:


  • esox88
    replied
    Lätt att debatten blir infekterad när varg förs på tal..
    Till syvende och sist så var vargen före oss..
    Men precis som med vildsvin och annat så skiter politiker i det så länge det inte ger röster eller de själva blir drabbade..

    Oavsett så har hela grejen där uppe skötts knasigt i min mening.. Ge ett fåtal rätt till ett stort område där de får all the goodies... Inte okej..
    Hade någon bestämt att x antal helyllesvenssons skulle få ensamrätt på ett visst jakt och fiskeområde ja då skulle det tagit hus i helvete.. Men nu e det samerna.. Då ska alla bara gilla det för de behandlades illa under x antal år..
    2020 borde det funka annorlunda...

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ja svår fråga men att tre vargar härjar i den trakten låter... som om vi skulle ha oöverstigliga problem med 10 kriminella i UPPSALA... vi har tyvärr långt fler än så... men att skjuta dem vore att gå på tok för långt.

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Då ska det vara exakt lika lätt att få skyddsjakt i HELA Sverige för ALLA tamdjursägare!
    Ja visst tycker jag det! Det som jag har hört att kreatursägare (bönder/lantbrukare) får högre ersättning/rivet nötdjur (får, ko, kalv häst) än vad samerna får för rovdjursrivna renar. Om det stämmer så är det fel på ersättningssystemet. Det är ju även beslutat i riskdagen att det inte ska finnas varg i renbetsområden inom samebyns marker och det beslutet uppfylls inte med tanke på hur myndigheter daltar med besluten på skyddsjakt när vargar upptäcks inom ett område. Vi har iaf 3 st vargar i gränslandet mellan Norr- o Västerbotten inom renskötselområden.
    Hur många miljoner kronor kostade Ylva? tror jag det var som blev flyttad söder ut 2-3 gånger var det väl? 7 milj kr om jag inte minns fel.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

    En fråga till dig då. Jag är inte själv same men jag känner flera både i koncessionssamebyn i Kalix o riktiga samer uppåt Gällivare o Kiruna.
    Ska vi skjuta bort alla 5 stora rovdjur som är rennäringens stora bekymmer el. ska vi behålla dom och låta staten betala ut rovdjursersättning till rovdjurs rivna renar till samerna? Jag tror inte staten och berörda myndigheter skulle godta det.
    Låt inte tråden spåra ur p g a rasism så att den blir låst.
    Då ska det vara exakt lika lätt att få skyddsjakt i HELA Sverige för ALLA tamdjursägare!

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Så Sverige ska inte profitera på samerna men vi ska se till så det kommer turister dit... Sverige är bara bra när man får bidrag... nä, ge dom norra Sverige och låt dom sköta sig själva...
    En fråga till dig då. Jag är inte själv same men jag känner flera både i koncessionssamebyn i Kalix o riktiga samer uppåt Gällivare o Kiruna.
    Ska vi skjuta bort alla 5 stora rovdjur som är rennäringens stora bekymmer el. ska vi behålla dom och låta staten betala ut rovdjursersättning till rovdjurs rivna renar till samerna? Jag tror inte staten och berörda myndigheter skulle godta det.
    Låt inte tråden spåra ur p g a rasism så att den blir låst.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Så Sverige ska inte profitera på samerna men vi ska se till så det kommer turister dit... Sverige är bara bra när man får bidrag... nä, ge dom norra Sverige och låt dom sköta sig själva...

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Statsminister Löfven träffade samepolitker på Jokkmokks marknad.
    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7404064

    "Vi har pratat om att Sverige behöver ta sitt ansvar, sa Åsa Larsson Blind", ordförande Svenska Samernas Riksförbund."

    Lämna en kommentar:


  • Hew
    replied
    Ska bli väldigt intressant att se utveckling kring detta..
    Om det är någon som missat varför man väljer gå denna väg så är det för,

    1. Begränsa tillgängligheten för människor som ej bedriver renskötsel.(dock ej skoteråkare än)


    Är själv väldigt skeptisk till att ha en master race, speciellt då man kan uppleva väldigt ”föråldrad” kultur.....

    Ca 120st kommer driva jakten och fisket i ett område stort som Halland,då det ej påverkar renskötseln ,om sedan resten av dom 4000 andra renägarna får kämpa om 50% av Sveriges yta återstår att se.

    Hoppas nätfiske förbjuds till att börja med,men eftersom man även jagar så har man tyvärr sett detta spektakel från sin rätta sida.

    #knytnävenifickan

    Lämna en kommentar:


  • pegaso
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Högsta domstolen slår fast att det är Girjas sameby och inte staten som har ensamrätt att bestämma om andra ska få jaga och fiska på samebyns område ovanför odlingsgränsen...

    Enligt min åsikt ett mycket bra beslut....

    Old Firehand
    Leif Engström
    Högsta domstolen beslutar att en ekonomisk förening (bestående av ca 120 medlemmar) och inte Svenska folket,
    har ensamrätt att bestämma om andra ska få jaga och fiska på en yta stor som Halland.

    Hur kan det vara ett bra beslut?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Torborg, 2023-04-23, 14:07
0 svar
174 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torborg
av Torborg
 
Startad av lsjonsson, 2023-05-16, 18:17
4 svar
608 visningar
0 gillar
Senaste inlägg lsjonsson  
Startad av franzen90, 2023-06-05, 11:14
12 svar
623 visningar
1 gilla
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av Jbrunnelov, 2023-06-19, 16:18
2 svar
355 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Grejo
av Grejo
 
Startad av Fiskado, 2023-07-13, 07:55
0 svar
120 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fiskado
av Fiskado
 
Arbetar...
X