LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg

    Domen gäller endast för Girjas sameby och det område som de har sina renar på. Övriga samebyar berörs alltså inte direkt av den men om någon sameby kan tänkas vara i en liknande situation, så kan den kanske också ha möjlighet att driva fram ett liknande beslut som i så fall gäller för det område som den samebyn har sina renar på. En av förutsättningarna är att samebyns renar betar ovanför odlingsgränsen
    Jo det förstår jag fast det var inte min poäng. Nu kan det komma en hel radda samebyar som kommer att hävda detsamma som Girjas och min fråga är om just de har bättre rätt till jakten och fisken än andra samer?

    Samebyar representerar eller omfattar inte alla samer utan omkring 10% av dem och just de får jakt- och fiskerätten? Kan just dagens samebyar sägas ha urminnes hävd till det när de möjligen inte ens funnits som samebyar/juridisk person/firma så länge?

    Är det enbart samer som tillhör en sameby som med sanning kan hävda att de, deras familjer nyttjat jakten och fisket för sin utkomst sedan urminnes tider eller kan det finnas många andra samer som gjort detsamma men går lottlösa?
    Senast ändrad av anteman; 2020-01-27, 21:56.

    Lämna en kommentar:


  • BeBest
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    En fråga är möjligen om Girjas sameby är rätt part? Representerar de verkligen alla samer i regionen?
    Alla samer är inte renägande och andra samer kan vad jag förstår ha bott i bygden i många generationer utan att tillhöra den samebyn (eller annan) sameby och då får de sannolikt varken jakt- eller fiskerätt där idag eller ens i morgon. Nu har jag inte hela bilden klar för mig men är det på det viset så förefaller domen möjligen lite godtycklig...
    Domen gäller endast för Girjas sameby och det område som de har sina renar på. Övriga samebyar berörs alltså inte direkt av den men om någon sameby kan tänkas vara i en liknande situation, så kan den kanske också ha möjlighet att driva fram ett liknande beslut som i så fall gäller för det område som den samebyn har sina renar på. En av förutsättningarna är att samebyns renar betar ovanför odlingsgränsen

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    En fråga är möjligen om Girjas sameby är rätt part? Representerar de verkligen alla samer i regionen?
    Alla samer är inte renägande och andra samer kan vad jag förstår ha bott i bygden i många generationer utan att tillhöra den samebyn (eller annan) sameby och då får de sannolikt varken jakt- eller fiskerätt där idag eller ens i morgon. Nu har jag inte hela bilden klar för mig men är det på det viset så förefaller domen möjligen lite godtycklig...

    Lämna en kommentar:


  • esox88
    replied
    De e ju tur man bor i södra Sverige.. För det känns ju som hela detta spektaklet kan braka rätt ner i skiten om det vill sig illa. Känns som att det är större risk för det iaf än att det skulle bli nått bättre av det än i nuläget.

    Eftersom flera generationer av min släkt bott längs en av sveriges mest kända storgäddåar kanske man ska kräva fiskerätt i ån.. Har man tur kanske man får jakträtt med.. För rådjuren som springer längs ån o betar ser onekligen smaskiga ut!

    Lämna en kommentar:


  • Old Firehand
    replied
    Högsta domstolen slår fast att det är Girjas sameby och inte staten som har ensamrätt att bestämma om andra ska få jaga och fiska på samebyns område ovanför odlingsgränsen...

    Enligt min åsikt ett mycket bra beslut....

    Old Firehand
    Leif Engström

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Mög! Om jag kunde bevisa att mina släktingar från 1600-tal fram till nu alltid har brukat marken häromkring genom tjuvjakt och tjuvfiske borde även jag kunna åberopa att jag ska kunna göra det av gammal hävd...

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    I dag: Sverige förhörs kring samepolitiken

    NYHETER Under måndagen kommer talare från 123 länder förhöra Sverige vid FN i Genève. Kritik riktas mot den svenska samepolitiken.

    Tommy Borg
    09:37 | 2020-01-27
    Ännu en gång kommer Sveriges ställas till svar i FN:s råd för mänskliga rättigheter i Genève. Och ännu en gång handlar det om behandlingen av sitt urfolk samerna.

    Senast det här hände var 2018 och dessförinnan 2015. Då som nu ligger påtryckningar mot Sverige att ratificera ILO-konventionen 169. Något som skulle ge samerna stärkta rättigheter till land, vatten och naturtillgångar i ett område som täcker nära halva av Sveriges yta.

    En konvention som Sverige var drivande att få till stånd i EU redan 1989, men sedan aldrig själv skrivit under. Grannländerna Norge och Danmark har däremot ratificerat konventionen under 90-talet.

    Sveriges uppmanas även se över glappet i rättigheter mellan de olika samiska grupperna. En fråga som blir alltmer aktuell i och med Girjas-domen och samebyns nyvunna rättigheter till småviltsjakt och fiske ovan odlingsgränsen.

    Inför utfrågningen har Sametinget och flera samiska organisationer lämnat in rapporter där de riktar kritik mot den svenska samepolitiken.

    Den som ska svara för Sverige under förhöret är Helene Öberg, statssekreterare med ansvar för samiska frågor vid kulturdepartementet. Till Sameradion & SVT Sápmi har hon inför utfrågningen sagt att det sker framsteg inom samepolitiken. Och att hon kommer lyfta fram regeringens tre pågående beredningar om konsultationsordningen med samer, en samisk sanningskommission och nordisk samekonvention. Hon medger dock att det inte pågår någon beredning om att ratificera ILO-konventionen 169.

    Texten kopierad idag från Norrbottens-Kuriren.

    Lämna en kommentar:


  • Morta
    replied
    Det är tämligen opopulärt bland gemene man här med Girjas. Ffa beträffande jakten. Girjas i sig må väl vara, det är inte hela fjällvärlden, men konsekvenserna kan vara ödesdigra. Inte minst för de företag mot fjällvärlden som riktar mot jakt och/eller fisketurism. Men även för företag ner mot kusten kommer ju kunna känna av konsekvenserna på lång sikt.

    Fast vem vet. Kanske det blir bättre i framtiden? Inget som säger att olika samebyar inte går ihop och säljer jakt och fiskekort för typ hela lappland med fler upplåtna vatten än länsstyrelsen och till bättre pris. Bara extremt osannolikt.

    Än så länge kan jag lösa fiskekort och fiska i "mina" vatten i fjällvärlden, där jag f.ö aldrig träffat på en same....

    Lämna en kommentar:


  • Sir Fish-a-lot
    replied
    Calle, det du beskriver kring bönderna är inte så långt ifrån sanningen i vissa fall. Arrenderad (och i ett fall tillskansad) betesmark i anslutning till vissa åar har jag varit med om ett flertal gånger i landets södra regioner. Kossor går bra men arga tjurar vill jag helst undvika. Trots inköpt fiskekort på sträckan så blev jag nödgad att välja annan (sämre) plats.

    Frågan är vem som har förtur? Jag med fiskekort eller bondens djur? Tjurarna var kanske utsläppta för att slippa fisketurism! Ha, ha, ha...

    Lite off topic: Ett annat problem jag som (främst) landsfiskande metare upplever är att jag inte garanteras fiskemöjligheter trots köpt fiskekort. Vissa vatten har i princip krävt båt. Helt igenvuxna, strandlinjer, privattomter intill vattnet, ovan nämnda betesmarker etc. informerar vissa FVO inte alls om. Utan ordentlig lokalkännedom är man körd.



    Lämna en kommentar:


  • esox88
    replied
    Med lite otur så är det tack och adjö med fisketurismen där uppe.. Nya jävla eu-regler för helikopterflygningen och så detta.. Är det fler samebyar som gör samma sak kan det som jag ser det bli på 3 olika vis över stora områden.

    1. Samerna stänger ner fisket och jakten helt för utomstående.

    2. Samerna ser sin chans att casha in och säljer jakt och fiske i vinstdrivande syfte för kraftiga överpriser.
    För se som fastnat i fjällfisketräsket / fjälljakten lär ju vilja fiska / jaga där oavsett prislapp.

    3. Saker och ting förblir oförändrat förutom under tiden då renarna föstes och va dom nu snackar om. När fisket och jakten stör.

    Med lite tur kanske det hela slutar på ett bättre sätt än många har farhågor om.


    Dock är det ändå lite konstigt att " några få " ska få både ha kakan och äta den.
    Skulle tex en köttbonde i södra delarna av landet lämna in en stämning gällande att något stör dennes boskap och denne bonde vill stoppa det genom att stänga ett väldigt stort område för andra skullle ju denne stackars bonde bli klassad som galen.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lsjonsson, 2023-05-16, 18:17
4 svar
610 visningar
0 gillar
Senaste inlägg lsjonsson  
Startad av franzen90, 2023-06-05, 11:14
12 svar
623 visningar
1 gilla
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av Jbrunnelov, 2023-06-19, 16:18
2 svar
355 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Grejo
av Grejo
 
Startad av Fiskado, 2023-07-13, 07:55
0 svar
125 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fiskado
av Fiskado
 
Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
0 svar
162 visningar
0 gillar
Senaste inlägg alexxx
av alexxx
 
Arbetar...
X