Fiske i Tisnaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Tisnaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske i Tisnaren

    Jag fiskar mestadels i Tisnaren och brukar se en del båtar ute då och då, men väldigt lite om sjön här på FS så jag tänkte dra igång en tråd om fisket på Tisnaren. Kan ju vara trevligt med att byta lite ideer om beten och fiskeplatser.

    Under året har jag haft relativt bra fiske efter abborre även om jag inte landat några riktigt stora. Bra utdelning på myran spinnare och vibrax. De senaste veckorna har ytfisket exploderat och jag hade ett sjukt roligt fiske med Zara Spook i Skedevikrokarna.

    Gösfisket har gått käpprätt åt helvete i år så har ni några tips så tas de gärna emot, har försökt lite med vertikal men mest kört kvällstrolling med Nisse och Bomber.

  • #2
    Hallå där!

    Roligt med tråd om tisnaren, fiskar en del där själv. Trolling på "stor-tisnaren" med gula kraftigt vickande beten har gett utdelning för gös och vad gäller abborre så är det gott om stora i den del av sjön som man måste passera en del smala sund för att komma till.

    Är det någon som känner till vart man kan hyra båt i tisnaren? (utöver den man kan hyra av fiskevårdsföreningen)

    Kommentera


    • #3
      Jag tror, eller snarare vet att du kan hyra båt vid Stavsundet. Ganska små båtar med 4h motor.

      Den delen med smala sund, menar du neråt Hävla till?

      Kommentera


      • #4
        Hej!

        Fisketävling i Tisnaren nu på lördag, dvs den 5'e. 100% gädda, längst fisk vinner :-)

        Startavgift 150kr/person + 100kr fiskekort. Startavgiften går oavkortat till vinstpengar.

        Mer info på: https://www.facebook.com/events/374019712701565/

        Skitfiske!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Pajkulan Visa inlägg
          Jag fiskar mestadels i Tisnaren och brukar se en del båtar ute då och då, men väldigt lite om sjön här på FS så jag tänkte dra igång en tråd om fisket på Tisnaren. Kan ju vara trevligt med att byta lite ideer om beten och fiskeplatser.

          Under året har jag haft relativt bra fiske efter abborre även om jag inte landat några riktigt stora. Bra utdelning på myran spinnare och vibrax. De senaste veckorna har ytfisket exploderat och jag hade ett sjukt roligt fiske med Zara Spook i Skedevikrokarna.

          Gösfisket har gått käpprätt åt helvete i år så har ni några tips så tas de gärna emot, har försökt lite med vertikal men mest kört kvällstrolling med Nisse och Bomber.
          Hej Erik Öberg;

          Flera somrar både på 1970- och 1980-talet var jag nerbjuden till tidningen Svenskt Fiskes redaktör Olle W. Nilsson (in memoriam) att trolla efter Gös i Tisnaren. Vi trollade med Bomber och Swim Whizz wobbler. Vi fick ganska många Gösar upp till 5 kilos vikt, men sen var det stopp när det gällde att få Olles drömgösar på 7-8 kilo att hugga....

          Skulle jag ha fiskat efter Gös där idag hade Smithwick suttit på alla fyra spöna...


          Go for the Big Ones!


          Old Firehand
          www.trumman.com
          Senast ändrad av Old Firehand; 2013-10-01, 10:32.

          Kommentera


          • #6
            Hur ser det ut med is på Tisnaren nu?

            Kommentera


            • #7
              Kul med Tisnarfiske! Jag ska dra upp höstgäddor där tänkte jag, men är denna tråd levande fortfarande?

              Finns någon som kan dela med sig av en djupkarta?

              Tack för svar!

              Kommentera


              • #8
                Tråden är väl halvdöd, men jag lever.
                Har ingen djupkarta digitalt, men det finns sjökort att köpa i bla Skedevi.
                Vilken del av sjön ska du / har du höstfiskat i?

                Kommentera


                • #9
                  Har alltid fiskat i Tisnaren sedan jag var liten, om än på enskilda områden. Det är i princip bara i Tisnaren jag fiskar, då mestadels i Sunda men även Ruda, och Lyttersta området. Upplever sjön som ganska svårfiskad, möjligtvis ganska väder/lufttryckkänslig. Det är heller inte särskilt djupt i dessa områden, djupast vid Sunda är väl 6-7 meter skulle jag tro.
                  Största gädda jag fångat är närmast 4 kilo sträcket och där ligger även mitt PB, ganska mediokert med andra ord, dock har jag och bekanta träffat på gäddor runt 7-8 kilo.
                  Gös har jag ALDRIG stött på någon, förutom i nät i "passagen" utanför Sunda.

                  Ett säkert och ganska klassiskt kort är väl Abus Reflex 12g, gärna silver, Abus Active Spinner har genererat mycket fångst, främst fina abborrar. Kinetics Super Lucky 33mm wobbler är också grym på abborre, Tormentor "Pot Belly" är grym också.
                  Storms "Doom Bell Shad-O" är även den riktigt bra för gädda.

                  Upplever att ljusa/klara/naturliga färger är bäst, men även gul och orangea. När du väl hittar långa vikar med sluttande djup i Tisnaren, åk dit!

                  Som sagt, har ganska dålig personlig statistik vad gäller fina fångster. Behöver helt klart vidga mina vyer både bortåt Kalefjärden och mot Tisenö.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag gillar att Tisnaren är så pass stor att man kan upptäcka nya fiskeställen efter många års fiske i sjön samtidigt som den inte är så stor att transportsträckorna under ett fiskepass blir olidligt långa.

                    Om du vill vidga dina vyer är området runt Tisenö och nedåt Skedevi riktigt trevligt - det är dock ett annat fvo än uppåt Ruda. Systemet med fiskekort är lite knepigt, av misstag fiskade jag under en halv sommar i vad som visade sig vara Brenäs fiskevatten, surt som fan för det var ett ställe där det var riktigt bra med abborre på popper.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke.lofgren, 2023-05-29, 06:15
                    3 svar
                    256 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Brappa, 2024-03-16, 21:09
                    1 svar
                    197 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Reekie
                    av Reekie
                     
                    Arbetar...
                    X