Arriesjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arriesjön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Arriesjön

    Hejsan!

    Undrar om det är någon som har fiskat i Arriesjön på senaste tiden?
    Är sugen på att pröva fiska gädda i Arriesjön, men jag vet inte hur det är med fisket i sjön.

    Tack på förhand!

  • #2
    Jag visste inte vilken tråd om Arriesjön jag skulle återuppliva. Valet föll på denna så vi kan fylla på med aktuell info.

    Vad gäller för Arriesjön i dagsläget? Naturgripens hemsida ligger nere. Är sjön herrelös igen?

    http://www.vellinge.se/uppleva-gora/...e-i-arriesjon/
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-05-14, 23:57.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #3
      Är det verkligen ingen som vet?
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #4
        Ut o prova så få du veta;-) vet att för något årsedan var den rätt utfiskad och uppväxt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Är det verkligen ingen som vet?
          Körde förbi entre i käglinge i morse och frågade (hittade någonstans att de förr sålde fiskekort till arrie) och de säljer fortfarande kort dit. Enligt damen i kassan så är det fritt fram, dagskort 70 kr.

          Blir en tur dit på lördag eftermiddag faktiskt

          Fiskade en del där när jag var yngre (ca 10 år sedan) men har ingen aning om hur det är där idag.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Är det verkligen ingen som vet?
            Tror även att Fiskedags har kort. Men 70:-, nja lite over the top för mig, i alla fall med tanke på hur sjön verkar skötas. Men de kanske har skärpt sig, så jag kanske ska åka dit och kolla innan jag öppnar truten
            KNÆK OG BRÆK

            http://trosansfiske.blogspot.se/

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av maccan1980 Visa inlägg
              Ut o prova så få du veta;-) vet att för något årsedan var den rätt utfiskad och uppväxt.
              Jag frågar inte om hur fisket är för det har jag rätt bra koll på. Sutarna och sarvarna har aldrig klagat på riklig vegetation.

              Frågan handlar om fiskekort och om man får fiska i Arrie över huvudtaget. Ett tag var sjön stängd för allmänheten. Jag är inte sugen att åka från Helsingborg och kolla OM jag får fiska.

              Bra att veta att det finns fiskekort. Naturgripen tog ju hand om sjön och deras hemsida är död. Sportfiskegiganten (som säljer fiskekort till Arrie) svarade inte på mitt mail angående fiskekort. Jag vågade inte chansa.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-06-12, 11:33. Anledning: Felstavning
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Fiskekort kan man köpa på "entre" i käglinge (tror jag det heter, dvs, i matbutiken i byn innan sjön om man kommer från malmö) och på "Fiske och fiskar", förmodligen även på sportfiskegiganten (vilken jag skulle föredra att gynna hellre än F&F)...

                Var där i går kväll för första gången med några släktingar och vänner och det var inga problem att köpa fiskekort i sista minuten på matbutiken "entre".
                Det verkar vara mycket liv både i vattnet och i naturen runt omkring (aldrig hört så mycket grodljud i hela mitt liv), många plask i vattnet från vad jag uppfattade som stora fiskar och många "ringar på vattnet" (det finns säkert en term för det där men jag kan den inte). Jag är extrem nybörjare på att fiska i sjöar så jag kan inte riktigt tolka de där sakerna annat än att det finns liv och rörelse i vattnet. Mitt sällskap fick upp en liten gädda, tidigare har de även fått en drös abborrar och ett par gäddor, dock inte av den storleken att man fotar och lägger upp på fiskeforum s a s...

                Det är delvis ordnade stigar och gångar men rätt mycket upptrampade stigar och en rejäl ficklampa är behövlig om man skall stanna sent. Jag vet inte hur det ser ut vid andra sjöar men jag hade förväntat mig mer ordnade "vägar" och lite mer öppningar så att man kommer åt vattnet, när man nu betalar 70:- för att få lov till att fiska där. Enligt vellinge kommuns hemsida är det delvis åtkomligt för handikappade, man jag tror att man måste ha bensinmotor och terrängdäck på rullstolen i såfall...

                En annan sak som var lite märklig var att när vi kom tillbaks till parkeringen kring midnatt så stod det en ensam bil (förutom vår) och någon i buskarna busvisslade varpå den bilen strax efter körde sin väg... Det gjorde mig lite orolig. Jag vet inte vad det handlade om, men fiskar man i hamnarna inne i malmö stöter man ju på allt från koppartjuvar och otrogna par till hashrökande ungdomar och bilar som som står och väntar på saker man förmodligen inte vill känna till... så fantasin skenade lite grann. Men allt var okej med vår bil iallafall.

                /Matso
                Senast ändrad av Matso; 2013-06-18, 11:47. Anledning: Ändrat till rätt ortsnamn ovan.

                Kommentera


                • #9
                  Tack för infon Matso!

                  För 6 år sedan (när jag fiskade där många gånger) och de få gånger jag fiskat där sedan dess har det varit dåligt med gluggar och bra stigar. Är vattennivån hög är det ännu färre bra gluggar.

                  Det man har gjort är att man byggt en brygga och gjort bra stigar ner från parkeringen i sjöns norra del. Det är nog den enda delen av sjön med något så när handikappanpassning men där finns också sträckor där fiske är förbjudet.

                  Skumma grejer är tyvärr inte så ovanliga runt sjön. Nedskräpningen är också något i hästväg. Men som sarv- och sutarsjö är det en lite bortglömd pärla.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #10
                    En liten men ack så viktig korrigering: Käglinge med G och inte Kävlinge med V heter "byn" där Entré ligger. Det är ett par mil mellan Käglinge och Kävlinge. Ville mest förtydliga det utifrån att båda orterna finns.

                    Jag fiskade där två gånger förra året, det blir väl östra sidan eller möjligen sydöstra. Då hade det varit västlig vind några dagar och det hade landats många fina abborrar på 600-800 gram i östra delen. Vi fick mycket småabborre och mört som vi anglade gäddmete med. Två missade mothugg där det ena såg ut att vara en gädda på i vart fall 4-5 kg och en söndertrasad mört visade att det fanns gädda i närheten. En fiskgjuse slog också en fisk mitt ute i sjön.

                    Det är ett väldigt aktivt djurliv runt sjön och det är väl delvis för att det är så mycket grönska. Tyvärr som nämnts är det en del skräpmänniskor vid sjön också som dels skiter fullständigt i naturen och inte tar med sig det de tagit dit hem igen.

                    Ursprungligen postat av Matso Visa inlägg
                    Fiskekort kan man köpa på "entre" i kävlinge (tror jag det heter, dvs, i matbutiken i byn innan sjön om man kommer från malmö) och på "Fiske och fiskar", förmodligen även på sportfiskegiganten (vilken jag skulle föredra att gynna hellre än F&F)...

                    Var där i går kväll för första gången med några släktingar och vänner och det var inga problem att köpa fiskekort i sista minuten på matbutiken "entre".
                    Det verkar vara mycket liv både i vattnet och i naturen runt omkring (aldrig hört så mycket grodljud i hela mitt liv), många plask i vattnet från vad jag uppfattade som stora fiskar och många "ringar på vattnet" (det finns säkert en term för det där men jag kan den inte). Jag är extrem nybörjare på att fiska i sjöar så jag kan inte riktigt tolka de där sakerna annat än att det finns liv och rörelse i vattnet. Mitt sällskap fick upp en liten gädda, tidigare har de även fått en drös abborrar och ett par gäddor, dock inte av den storleken att man fotar och lägger upp på fiskeforum s a s...

                    Det är delvis ordnade stigar och gångar men rätt mycket upptrampade stigar och en rejäl ficklampa är behövlig om man skall stanna sent. Jag vet inte hur det ser ut vid andra sjöar men jag hade förväntat mig mer ordnade "vägar" och lite mer öppningar så att man kommer åt vattnet, när man nu betalar 70:- för att få lov till att fiska där. Enligt vellinge kommuns hemsida är det delvis åtkomligt för handikappade, man jag tror att man måste ha bensinmotor och terrängdäck på rullstolen i såfall...

                    En annan sak som var lite märklig var att när vi kom tillbaks till parkeringen kring midnatt så stod det en ensam bil (förutom vår) och någon i buskarna busvisslade varpå den bilen strax efter körde sin väg... Det gjorde mig lite orolig. Jag vet inte vad det handlade om, men fiskar man i hamnarna inne i malmö stöter man ju på allt från koppartjuvar och otrogna par till hashrökande ungdomar och bilar som som står och väntar på saker man förmodligen inte vill känna till... så fantasin skenade lite grann. Men allt var okej med vår bil iallafall.

                    /Matso

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                    7 svar
                    4 877 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333
                     
                    Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
                    944 svar
                    190 987 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xperten83  
                    Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                    443 svar
                    67 075 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peje
                    av Peje
                     
                    Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                    3 svar
                    579 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333
                     
                    Startad av Donatorn, 2023-06-28, 20:58
                    7 svar
                    486 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Donatorn  
                    Arbetar...
                    X