Fiske runt om Malmö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske runt om Malmö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske runt om Malmö

    Tjenare!

    På väg hem från Västerhamnen för ett par dagar sedan snackade jag med en av de klassiska fiske gubbarna som stod och fiskade några hundra meter utanför klaffbron. Hur som helst sa han att både Torsken & Spättan hade börjat komma in nära land nu, han hade fått en Torsk på 4kg tydligen, från land!?

    Jag är extremt sugen på att testa och se om man verkligen kan fiska både torsk, spätta och sill m.m. från land.

    Är det någon som har fiskat från land i Malmö nyligen och kan dela med sig av fångstrapporter?

    Tips om bra ställen för just Tosk & Spätta skulle uppskattas! Även lite tips om tekniker, har aldrig fiskat torsk från land tidigare. Antar att man bör kunna lura dom med en vanlig relax jigg + 20-30g vikt? Annas bottenmete? Vilka beten fungerar bäst? (Till mete, typ räka, sill etc)?


    Vore kul om folk kunde rapportera om fångster och ungefärlig fångstplats & metod =)!


    Skitfiske på er!

  • #2
    Torsk från land har jag tagit flera gånger. Först: vänta till skymningen och senare. De finns inte inne på dagen.

    Tungt drag så du kan kasta en bit, t.ex. Snaps eller Wiggler i blank eller rödvitt. Jigg kan vara klurigt om det är mycket gräs i vattnet.

    Testa rakt ut från västra hamnen, mellan volleybollplanerna och helikopterplattan så lär du ha god chans.

    Kommentera


    • #3
      Ön har också producerat en och annan torsk för min del.. Ett silvrigt Snaps-drag alt. krabbfärgat Wiggler fungerar fint!
      Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

      Arter på fluga - 21+4
      Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

      Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

      Kommentera


      • #4
        Det brukar komma upp en del torsk från lernacken. Stå längst ut och kasta mot danmark. Även fått en hel del plattfisk där.

        Kommentera


        • #5
          Torsken kommer nu igen efter att ha gått djupare under sommaren, tror krabbedragen är effektivast nu och så fiska djupt.
          Själv kör jag 40-60 gr denna tiden på året annars kan det va svårt att hålla botten när det är strömt.

          I sedvanlig ordning skall man försöka fiska med strömmen, torsken brukar stå men näsan mot strömmen och ta det som kommer farande medströms..

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
          7 svar
          4 821 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg neo333
          av neo333
           
          Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
          944 svar
          190 861 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Xperten83  
          Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
          442 svar
          66 920 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peje
          av Peje
           
          Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
          3 svar
          560 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg neo333
          av neo333
           
          Startad av Shurdas, 2023-04-09, 09:36
          4 svar
          236 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Shurdas
          av Shurdas
           
          Arbetar...
          X