Löddeå - fråga om vak/lek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Löddeå - fråga om vak/lek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    De sträckor i ån där öringen leker mest frekvent är fredade året om (dessa sträckor är utmärkta på fiskeområdets hemsida). Sen är inte jag övertygad om att det är öring som plaskar. Det går ju en hel del id i ån, de vakar och störar sig i ån rätt ofta. Angående "bifångst" av öring i ån så är det lugnt. Eftersom man får fiska andra fiskar i ån under fredningen, även sådana som tar på samma beten som öring (abborre) så kan ju ingen säga något om du sätter tillbaka fisken (HÖ).
    KNÆK OG BRÆK

    http://trosansfiske.blogspot.se/

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
      Ja sen igår, det kände jag till...
      Men hur funkar det egentligen med dessa regler?
      Låt säga att jag beger mig iväg för att fluga efter abborre (som är djäkligt kul) och det hugger en HÖ på flugan
      Jag kör alltid C&R i ån, och släpper då tillbaka öringen. Men om länsman kommer när jag drillar, vad sker då?

      Jag förstår om jag har 2 döda fiskar liggande bredvid mig, men för övrigt kan ju inte jag avgöra vad som hugger.

      Förstår ni hur jag tänker?
      finns nog ingen större risk att länsman skulle komma, fiskat i ån ett flertal hundra gånger, och ingen har frågat om fiskekort.
      (uppmanar absolut inte till tjuvfiske, tycker bara det är för dåligt av fiskeklubben att inte ha bättre tillsyn)

      Kommentera


      • #13
        Under tiden vissa arter är fredade så får du ge f*n i fiskemetoder som brukar vara riktade mot de arterna!

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Greendanger Visa inlägg
          Under tiden vissa arter är fredade så får du ge f*n i fiskemetoder som brukar vara riktade mot de arterna!
          Så du menar att man exempelvis inte ska fiska med tångräka efter abborre i ån för att man eventuellt skulle kunna få en öring (vilket inte är ovanligt eftersom tångräka är godis för öringen med). Då ska man inte fiska havsöring på sydkusten under juni-juli , eller meta skrubba etc för att man kan ju få en piggvar som är fredad då. I Skräbeån fiskar man sik under öringens fredningtid. Detta gör man med mask, maggot med mera och detta hugger öringen ibland på. Ohållbart resonemang...
          KNÆK OG BRÆK

          http://trosansfiske.blogspot.se/

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Greendanger Visa inlägg
            Under tiden vissa arter är fredade så får du ge f*n i fiskemetoder som brukar vara riktade mot de arterna!
            Jag vet inte om ditt svar var riktat till mig eftersom jag är TS, men förutom en tråkig attityd så har du nog inte läst tråden. Jag har varit väldigt tydlig om att jag inte fiskar vid kända lekplatser, fiskar inte medvetet mot öring utan abborre, kör C&R hullingslöst osv. Din hypotes innebär dessutom att vi får stänga hela ån för all fiske förutom 150gr Jerkbait?

            ...och sen läser jag i ett inlägg som du själv gjorde för ett par månader sedan där du skriver "Hoppas bara att man inte blir straffad för HÖ på förbjuden tid om de hugger på fiske efter andra arter :-("
            Senast ändrad av stregnil; 2013-10-04, 23:07.

            Kommentera


            • #16
              Var nere och kastade vid 2 tillfällen med spinnare några timmar och fick en massa id och 2 abborrar. Tror nog att det var id, det "plaskade" rätt så friskt över allt i ån.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
              7 svar
              4 887 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg neo333
              av neo333
               
              Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
              944 svar
              191 001 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Xperten83  
              Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
              443 svar
              67 092 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peje
              av Peje
               
              Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
              3 svar
              586 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg neo333
              av neo333
               
              Startad av Donatorn, 2023-06-28, 20:58
              7 svar
              489 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Donatorn  
              Arbetar...
              X