Tips för Havsöringsfiske under tidig vår - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips för Havsöringsfiske under tidig vår

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips för Havsöringsfiske under tidig vår

    Hej!

    Jag är ny på sydkusten (Lund) och tänker ge mig på lite HÖ-fiske nu efter nyår. Tänkte höra om någon har några tips. Exempelvis fiskeplatser, hur man ska tänka med vattentemperatur, djup, tid att ge sig ut och beten/tekniker

    Jag har sett den fina youtube-filmen "Havsöring - en del av Skåne" och också läst någon blogg men de är sällan specifika för tidigt vårfiske.

    Om någon vill ha en 26-årig ingenjör som sällskap/fiskekompis så vore det extra kul då jag inte känner så många i Skåne.

    Mvh Erik

  • #2
    Det mesta handlar väl om färg på vatten och vindriktning.
    Nu är det ju inte jättekallt men hittar man nått ställe där det är något lite varmare vatten kan det ju hjälpa.
    Sj lägger jag alltid första passet den 1/1 i Barsebäck. Mest för att det är nära och jag är bekväm. Brukar alltid va nån aktion i form av hugg, följare eller att man ser fisk. Oavsett väder och vind.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
      Det mesta handlar väl om färg på vatten och vindriktning.
      Nu är det ju inte jättekallt men hittar man nått ställe där det är något lite varmare vatten kan det ju hjälpa.
      Sj lägger jag alltid första passet den 1/1 i Barsebäck. Mest för att det är nära och jag är bekväm. Brukar alltid va nån aktion i form av hugg, följare eller att man ser fisk. Oavsett väder och vind.
      Okej! Ja, Barsebäck är ett av få ställen jag hunnit testa i Skåne. Då var det helt dött dock. Men jag antar att man ska hitta grynnor, sten och rev där fisken gillar att stå?

      Jag är ny på havsöringsfisket också. Kör du fluga eller spinn?

      Kommentera


      • #4
        Kollar in länken från sportfiskegiganten.
        https://youtu.be/XIJYd8tQ58Q

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Ostberg Visa inlägg
          Hej!

          Jag är ny på sydkusten (Lund) och tänker ge mig på lite HÖ-fiske nu efter nyår. Tänkte höra om någon har några tips. Exempelvis fiskeplatser, hur man ska tänka med vattentemperatur, djup, tid att ge sig ut och beten/tekniker

          Jag har sett den fina youtube-filmen "Havsöring - en del av Skåne" och också läst någon blogg men de är sällan specifika för tidigt vårfiske.

          Om någon vill ha en 26-årig ingenjör som sällskap/fiskekompis så vore det extra kul då jag inte känner så många i Skåne.

          Mvh Erik
          Hej Ostberg;

          Den som lärt mig mest om Havsöringsfiske är Johan Abelsson..https://www.abelfishing.com/ ...

          Kontakta Johan och försök boka in en tid som passar både dig och honom...

          Go for the Big Trouts!

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm



          Ibland får till och med jag själv en Lax. Den här fina vildlaxen fick simma vidare säger Johan Abelsson på bilden ovan...
          Senast ändrad av Old Firehand; 2019-12-29, 22:12.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
            Kollar in länken från sportfiskegiganten.
            https://youtu.be/XIJYd8tQ58Q
            Aha! Den hade jag missat!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              Hej Ostberg;

              Den som lärt mig mest om Havsöringsfiske är Johan Abelsson..https://www.abelfishing.com/ ...

              Kontakta Johan och försök boka in en tid som passar både dig och honom...

              Go for the Big Trouts!

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm
              Tack för tipset!

              Det är helt klart ett alternativ! Han verkar ju köra mycket lax och från båt just nu, men han kanske är öppen för specialbokningar.

              Kommentera


              • #8
                Hej Erik.
                De 3 absolut viktigaste egenskaper du bör anamma är :
                tålamod ,tålamod och lite tålamod till.
                Om du skall ut på premiären eller dagarna efter så ser det ut o bli rätt frisk vind från SV-NV. Kan bli skitigt o skvalpigt Mögigt på lokala språket. Bra o fiska i pålandsvind men det Kan bli för tufft. I så fall ta dig ner till Trelleborg ( golfbana ) där får du sidvind eller längre österut Smygehuk. Det finns massor av lokaler på sydkusten och mot Österlen. Handlar om hängivenhet o hur mycket man vill åka. Söder om brofästet drar mycket folk. Malmö.
                Bombarda o fluga oftast effektivt vid kallvattenfisket, spinn drag/genomlöpare när vattnet blir varmare.
                Vi kanske springer på varandra. Testar om det är fiskbart på Sträckan Mölle - Sofiero på premiären , annars får jag åka längre. Jag åker från Halmstad
                Hör av dig om du behöver några tips , ( inga garantier )
                Peter b

                Kommentera


                • #9
                  Rörlighet, såväl på platsen och mellan platser är enligt mig nyckeln till ett lyckat havsöringsfiske, i synnerhet i kallt vatten. Åk till ett ställe och fiska av det, känns det inte hett- prova nästa.

                  Hittar du väl fisken, som ofta klumpar ihop sig där det finns nån typ av fördel (födotillgång/varmare vatten) avslöjar de sig sannolikt på ett eller annat sätt (följe/hugg).

                  Är de kinkiga i det läget kan det vara idé att experimentera med betesval/hemtagningstekniker, men först då.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Ostberg Visa inlägg

                    Tack för tipset!

                    Det är helt klart ett alternativ! Han verkar ju köra mycket lax och från båt just nu, men han kanske är öppen för specialbokningar.
                    Hej Ostberg;

                    Johan Abelsson fiskar inte bara Lax. Han har fiskat Gädda, Gös och Havsöring med mig också....

                    Ur min FISKEJOURNAL:

                    Jag trodde att jag kunde fiska Havsöring tills jag var ute den 16 november med Johan Abelsson för ett antal år sedan och fiskade Havsöring på mina gamla hemmavatten vid Utö- Ornö och Långbäling....

                    Johan och jag kastade efter Havsöring från kl. 8.00 till kl. 16.30. Jag fick 3 st skapliga Havsöringar samt 2 hugg på min Bomber B15A-XSIO. De vägde 6,2 kilo,, 8, 3 kilo och 9,2 kilo. Rekordfisk! Det var månstånd dag 13 med nymåne som dag 1 . Det blåste hård nordvästlig vind 10 - 12 m/sek. Vattenståndet var högt + 5 dm och ytvattentemperaturen var +4 gr. C. Hela dagen var solig med lätta moln och - 2 till -5 gr. C i luften. Johan fick en 6 kilos Havsöring samt två hugg på en Rapala Black Silver wobbler.

                    Den 19 november var Johan A., Teodor Dalensson och jag ute och kastade efter Havsöring från kl. 8.30 till kl. 15.00 på samma vatten vid Utö- Ornö och Långbäling. Jag fick 2 st Havsöringar på 6,3 kilo och 5,2 kilo på min Bomber B15A-XSIO. Det var månstånd dag 16 fullmåne. Det blåste hård sydvästlig vind 15 - 18 m/sek. Vattenståndet var + 1 dm och ytvattentemperaturen +3 gr. C. Mulet hela dagen. Johans kusin Teodor Dalensson fick en 6,2 kilos Havsöring samt ett hugg på en av mina Bomber B15A-XSIO. Johan fick en 7,5 kilos Havsöring på en Rapala Black Silver wobbler. Det var så hård vind och grov sjö att både Johan och Tedde mådde riktigt illa i min 5 m Askevikingen öppna båt....

                    Memories....

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                    7 svar
                    4 821 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333
                     
                    Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
                    944 svar
                    190 861 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xperten83  
                    Startad av TomasL, 2010-08-12, 19:23
                    7 svar
                    13 059 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mijni
                    av Mijni
                     
                    Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                    442 svar
                    66 919 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peje
                    av Peje
                     
                    Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                    3 svar
                    560 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333
                     
                    Arbetar...
                    X