Tips för Havsöringsfiske under tidig vår - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips för Havsöringsfiske under tidig vår

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
    Hej Erik.
    De 3 absolut viktigaste egenskaper du bör anamma är :
    tålamod ,tålamod och lite tålamod till.
    Om du skall ut på premiären eller dagarna efter så ser det ut o bli rätt frisk vind från SV-NV. Kan bli skitigt o skvalpigt Mögigt på lokala språket. Bra o fiska i pålandsvind men det Kan bli för tufft. I så fall ta dig ner till Trelleborg ( golfbana ) där får du sidvind eller längre österut Smygehuk. Det finns massor av lokaler på sydkusten och mot Österlen. Handlar om hängivenhet o hur mycket man vill åka. Söder om brofästet drar mycket folk. Malmö.
    Bombarda o fluga oftast effektivt vid kallvattenfisket, spinn drag/genomlöpare när vattnet blir varmare.
    Vi kanske springer på varandra. Testar om det är fiskbart på Sträckan Mölle - Sofiero på premiären , annars får jag åka längre. Jag åker från Halmstad
    Hör av dig om du behöver några tips , ( inga garantier )
    Peter b
    Kanon med lite mer tips på platser, tekniker osv. jag är norröver för att fira nyår så det blir fiske först veckan efter premiären.

    Men jag håller på att leta vadare nu på mellandagsrean, är det något man bör tänka på? Andningsvadare eller neopren t.ex. Lär ju vara ganska kallt i vattnet?

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Mikael.T Visa inlägg
      Rörlighet, såväl på platsen och mellan platser är enligt mig nyckeln till ett lyckat havsöringsfiske, i synnerhet i kallt vatten. Åk till ett ställe och fiska av det, känns det inte hett- prova nästa.

      Hittar du väl fisken, som ofta klumpar ihop sig där det finns nån typ av fördel (födotillgång/varmare vatten) avslöjar de sig sannolikt på ett eller annat sätt (följe/hugg).

      Är de kinkiga i det läget kan det vara idé att experimentera med betesval/hemtagningstekniker, men först då.
      Låter som ett riktigt roligt fiske! Man ska bara samla på sig lite olika platser man kan prova mellan men det löser sig väl med tiden riktigt taggad på att komma igång är jag iaf!

      Kommentera


      • #13
        Old Firehand , det låter som riktigt grymt fiske! Jag ska nog också se till att ha en fiske journal nu när man börjar med kustfiske (något jag förbisett vid gädd och abborsfiske i insjöar runt Gävle).

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Ostberg Visa inlägg
          Old Firehand , det låter som riktigt grymt fiske! Jag ska nog också se till att ha en fiske journal nu när man börjar med kustfiske (något jag förbisett vid gädd och abborsfiske i insjöar runt Gävle).
          FISKEDAGBOK - FISKEJOURNAL.

          Jag har i rutade spiralblock journalfört alla mina fisketurer och fångade fiskar sedan år 1961. Innan dess förde jag sporadiska dagboksanteckningar som senare blev svåra att hitta. I en utförlig fiskedagbok eller fiskejournal bör datum, fiskeplatser, fisketid, beten (fångst och hugg på respektive bete), fiskart,fiskens vikt, fiskens längd, antal av respektive fiskart, högsta vikt, lägsta vikt, fiskedjup, vattentemperatur, vattenstånd, vattnets färg och klarhet, barometerstånd, månstånd uppdelade i 30 dagar med nymåne som dag 1, vindriktning plus vindstyrka i m/sek, trollingfart och -djup (vid trolling) samt en längre anteckningsrad för diverse för fisketillfället betydelsfulla iakttagelser. Lägg gärna till det jag missar! En bra fiskedagbok blir till en vän för livet!

          Go for the Big Ones!

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Ostberg Visa inlägg

            Kanon med lite mer tips på platser, tekniker osv. jag är norröver för att fira nyår så det blir fiske först veckan efter premiären.

            Men jag håller på att leta vadare nu på mellandagsrean, är det något man bör tänka på? Andningsvadare eller neopren t.ex. Lär ju vara ganska kallt i vattnet?
            Det är en smaksak. Många kör neopren när det är kallt och andas när det är varmare. Sj kör jag andas alltid. Bra underställ under så e det lugnt. Sen finns det ju de vadare som är neopren typ från midjan o ner o andas över midjan.
            Jag tycker själv andas är skönare. Och jävligt mycke smidigare om man ska byta ställe. Neoprenare är blöta och måste i princip tas av för att inte blöta ner hela bilen. Andasvadare är i princip torra efter en bits promenad från vattnet till bilen. Vilket gör att det bara är o hoppa in o gasa iväg

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Ostberg Visa inlägg

              Låter som ett riktigt roligt fiske! Man ska bara samla på sig lite olika platser man kan prova mellan men det löser sig väl med tiden riktigt taggad på att komma igång är jag iaf!
              Är man lite otåligt lagd är det roligt, vill man titta på ett guppande flöte kan det nog upplevas småstressigt Hursomhelst, det är så du maxar dina chanser till kontakt enligt mig.

              Du hittar många bra platser genom att kika satellitbilder och följa Niklas råd på länken:

              https://seatroutguidefyn.dk/hvor-fin...en-paa-kysten/

              Kommentera


              • #17
                Hej Erik.
                Gött Nytt Fiskeår.
                Utrustning - jag förordar andningsvadare ( gå inte på de billigaste) köp gärna lite överstorlek, då får du plats med ett rejält fiberunderställ som andra redan påpekat. Kängor samma sak lite större än normala catwalken . Fötter , händer , huvud mest utsatt vid kallvattenfisket. Man behöver pausa o fika o på det igen.
                Jag kör dobb o fluga . Skälen :täcker mycket yta , kan fiska riktigt grunda ytor , funkar även när det blåser.
                Jag tycker det krävs lite längd på spöt. 10-12 fot ( jag kör 11-11.5 ) smaksak. Mina spön är viktade för max 35g , blir fin helaktion och de måste va lätta o ha rätt balans .
                Jag använder slow sink dobb 20g , tycker de går bäst i vattnet. Kör samma modell året runt varierar hastigheten på hemtaget. Spinstopp, små knycker så att flugan rör sig oregelbundet.
                Flugor : räkflugor mycket färg vid kallt vatten , små flugor när det är små rörelser i havet . Rullar strl 2500 flätorna cirka 0.15. Lång tafs 3.5 m fluocarbon 0.28-0.32.
                Heldagsfiske vid denna årstid så försöker jag hinna med 3-5 lokaler. Innebär inte nödvändigtvis att du måste flytta långt. Kan räcka o marschera några hundra meter.
                Fiska alltid av nära land , inne i vikar o bukter vid kallt vatten. Pålandsvind -fiska i motvind .
                Detta är inget facit se det som tips ibland är det läge o göra tvärtemot alla " regler " precis som livet i " övrigt "
                Så gör jag och det funkar för mig , det blir långt över 100 pass per år.
                Gå med eller kolla in ansiktsboken Havsöring Skåne , där kan du hitta fiskepolarn och en del tips.
                Peter b

                Kommentera


                • #18
                  Jag gillar ju vandring också och då verkar ju andningsvadare vara det som gäller (packvolym, snabbtorkande osv.) . Så jag ska nog satsa på det Grymt härligt att kunna få så mycket tips! Jag är riktigt taggad på att ge mig ut nu!

                  Kanske blir att beställa ett passande spö också. Tror mitt längsta är åtta fot, så det kan ju vara en bra chans att uppdatera spö-parken

                  Kommentera


                  • #19
                    Apropå yta att fiska av...(passar på att trycka in en fråga i tråden, hoppas d e ok)
                    När nu fisken står grunt och långt in iaf tidigt på säsongen. Finns det då någon större nytta med räckvidd? Självklart är det bra att kunna fiska av stor yta och ska man bara ha ett spö är det ju bra att det har bra räckvidd... men... när jag flugfiskat har jag tagit mer fisk på riktigt grunda platser än tvärt om, så... är räckvidden viktig tidig säsong?
                    Vad säger ni kunniga?
                    har själv flugfiskat många år men ska i år testa även haspel m både drag o bombarda. Och.... funderade på att testa även riktigt klent 8 fot spö med lätta drag för långsamt fiske m mkt känsla.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av KMSamuelsson Visa inlägg
                      Apropå yta att fiska av...(passar på att trycka in en fråga i tråden, hoppas d e ok)
                      När nu fisken står grunt och långt in iaf tidigt på säsongen. Finns det då någon större nytta med räckvidd? Självklart är det bra att kunna fiska av stor yta och ska man bara ha ett spö är det ju bra att det har bra räckvidd... men... när jag flugfiskat har jag tagit mer fisk på riktigt grunda platser än tvärt om, så... är räckvidden viktig tidig säsong?
                      Vad säger ni kunniga?
                      har själv flugfiskat många år men ska i år testa även haspel m både drag o bombarda. Och.... funderade på att testa även riktigt klent 8 fot spö med lätta drag för långsamt fiske m mkt känsla.
                      Står fisken extremt grunt/mellan tångruskor är det klart att flugspöt är att föredra. Inte fel dock att fiska ”på skrå” längs med kusten med haspel. Ta med två spön vet ja

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      4 877 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
                      944 svar
                      190 987 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xperten83  
                      Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                      443 svar
                      67 075 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peje
                      av Peje
                       
                      Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                      3 svar
                      579 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av Donatorn, 2023-06-28, 20:58
                      7 svar
                      486 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Donatorn  
                      Arbetar...
                      X