Tips för Havsöringsfiske under tidig vår - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips för Havsöringsfiske under tidig vår

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Tjena , jag plockar upp frågan ( kunnig eller ej ). Helt rätt att fisken ofta står grunt och ibland riktigt nära. Men på vissa lokaler är det grunt långt ut och då kan det löna sig med några extra meter , det kan va så att fisken lockas in följer betet och tar långt in. En spaning knappast belagd kunskap. Om jag vadar ut en bit efter att ha kastat av området där jag kliver i , så lägger jag ofta långa parallella kast utmed strandlinjen - då täcker jag en stor yta , slipper vandra. Jag gör ingen värdering av metoderna folk ska välja det de tror på o gillar. Däremot så blir det per automatik att jag har grejerna mer i vattnet än med trad flugfiske , vilket borde öka chanserna.
    I MORRON SMÄLLER DET.
    Hoppas alla får en drömfisk om inte imon så nästa tur eller nästa.......
    Njut : en fisketur går aldrig i repris.
    Peter b

    Kommentera


    • #22
      Ni som kör rent flugfiske, kör ni flytande lina och fiskar nära ytan eller är det intermediate/sjunk som gäller?

      Kommentera


      • #23
        Jag har alltid kört intermediate. Inte sjunk eller flyt. Brukar väl sägas att det är vägen att gå så man inte påverkas om det är lite vågor tex om jag har för mig rätt.
        Men... är det stilla så är nog flyt bra på grunt.
        bara testat flytlina på torrflugefiske dock.

        Kommentera


        • #24
          Tips för Havsöringsfiske under tidig vår...

          När jag fiskat Havsöring under tidig vår har jag ofta försökt hålla båten med elmotorns hjälp eller ankring inom lagom kasthåll ett stycke utanför grunda, sand- eller steniga stränder där jag fångat Havsöring förr genom åren ...

          När det gäller fångstresultaten bygger otroligt mycket på att lära sig och memorera ett tiotal tidigare fångstplatser vilka man kan besöka och fiska av varje vår...

          Fångstsäkra Havsöringsbeten tidig vår är ABU´s Tobydraget i Silver eller Blå/Silver samt andra beten som slingrar lockande vid långsam inspinning på grunt vatten...

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm









          Senast ändrad av Old Firehand; 2020-01-01, 13:49.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Ostberg Visa inlägg
            Ni som kör rent flugfiske, kör ni flytande lina och fiskar nära ytan eller är det intermediate/sjunk som gäller?
            Om du kör int eller flyt spelar ingen eller liten roll för vart i vattnet flugan fiskar (den är ändå i ytan eller strax under).

            Det handlar mer om att du har vissa fördelar på kusten med intermediate och andra med flyt. Int är ofta lite tunnare (kastar bättre) och ger lite bättre kontakt med flugan vid vågor. De flesta linor gjorda för kustfisket är just slow intermediate.

            Flytlinans största fördel tycker jag är att det trasslar in sig i tång och stenar mindre. Linkorg kan förvisso användas. Ska man fiska ytgående flugor på sommarnätter är ju flyt också att föredra.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Mikael.T Visa inlägg

              Om du kör int eller flyt spelar ingen eller liten roll för vart i vattnet flugan fiskar (den är ändå i ytan eller strax under).

              Det handlar mer om att du har vissa fördelar på kusten med intermediate och andra med flyt. Int är ofta lite tunnare (kastar bättre) och ger lite bättre kontakt med flugan vid vågor. De flesta linor gjorda för kustfisket är just slow intermediate.

              Flytlinans största fördel tycker jag är att det trasslar in sig i tång och stenar mindre. Linkorg kan förvisso användas. Ska man fiska ytgående flugor på sommarnätter är ju flyt också att föredra.
              Hej Mikael. T.;


              Flugfiskat efter Lax och Öring har jag inte gjort utefter kusten utan mitt flugfiske har skett i norska älvar som Altaelva, Gaula, Orkla och Repparfjordelva tillsammans med min son John Fredrik och någon gång med den skicklige fiskeguiden Johan Abelsson....

              Ett av mina favoritdrag förr vid Havsöringsfiske var det finska, otroligt fångstsäkra skeddraget Smoltti SM13 och SM19 som du kan se i olika färger på bild här..http://www.trumman.com/smoltti/smoltti.htm ...

              Old Firehand
              Leif Engström
              Senast ändrad av Old Firehand; 2020-01-02, 12:25.

              Kommentera


              • #27
                Hej igen!

                Andningsvadare, skor, spö och rulle är inköpt! Nu återstår bara den sista komponenten,innan jag kan ge mig ut efter havsöringarna. Linan, men frågan är då... Nylon eller flätlina till haspelrullen?

                Vad kör ni med för lina för havsöringsfisket? Grovlek och typ.

                Jag har kört flätlina tidigare men när jag läst om det verkar många köra nylon för att det står emot nötning på stenar bättre samt att det funkar bättre i minusgrader.

                Har ni några tips? Fördelar/nackdelar.

                Kommentera


                • #28
                  Jag kör med spiderwire 0,14 vid plus grader och sufix advance 0.30 vid minus grader. Gör med 1,5-2 meters flourcarbon tafs, när jag använder flätlina.

                  Kommentera


                  • #29
                    Flät runt 0.14-0.16 och så ett par meter flurocarbontafs.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                    7 svar
                    4 878 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333
                     
                    Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
                    944 svar
                    190 992 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xperten83  
                    Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                    443 svar
                    67 079 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peje
                    av Peje
                     
                    Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                    3 svar
                    580 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333
                     
                    Startad av Donatorn, 2023-06-28, 20:58
                    7 svar
                    487 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Donatorn  
                    Arbetar...
                    X