Fiske i Rönne å - Ängelholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Rönne å - Ängelholm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske i Rönne å - Ängelholm

    Hejhej gänget!

    Jag hade precis min första fisketur i Rönne å med fokus på abborre och gädda. Jag trivdes väldigt bra då miljön var fin och för att det fanns väldigt fina bryggor att fiska från. Det lär bli en del fisketurer till i detta fina fiskeområde. Nu till mina frågor.

    Hur är chanserna för stor abborre och gädda under sommarmånaderna och var ska man isåfall stå? Jag stod senast nu vid reningsverket och drog fyra abborrar av mindre storlek och ingen gädda. Är det bara att nöta eller står jag på fel ställe? Använde mig av 10g spinnare.

    Står abborren och gäddan högt eller lågt i vattnet?

    Det går en del lax och öring i vattnet. Kan dessa bita på mina spinnare?

    Några tips eller tankar om det jag sktivit eller Rönne å i allmänhet?

    Ha det bra!

  • #2
    Grattis till fångsten.
    Den här hobbyn har inget o göra med en manual som leder till en given framgång. Skulle kunna ge dig massor av detaljerade tips men så kom jag på att de 3 viktigaste är :
    Tålamod, tålamod o tålamod.
    Peter b

    Kommentera


    • #3
      Svårt att komma med generella tips just nu. Är det riktigt varmt i vattnet så kanske gäddan inte ens orkar att slösa energi på ett så litet bete som en spinnare på 10 gram.

      Jag vet att folk med framgång jiggat abborre vid reningsverket.
      Tänk på att inte jigga på botten utan lite högre upp i vattnet.
      Har du någon popper så kan det ibland vara en hit. På kvällen ser man hur löjstimmen exploderar i ytan... ett säkert tecken på att abborren jagar.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #4
        Då blir det att testa sig fram. Tack för tipsen!

        Kommentera


        • #5
          Har skaffat mig en fiskekajak för att fiska i Rönneå, då jag bor så nära ån och det är lätt att bara hoppa i med 2 min gång tid från huset, och jag har fått känslan av att fiska abborre blir sämre desto desto längre ut mot piren jag kommer, nu är detta från mitt perspektiv och inte riktig fakta, men jag har fångat mycket mer längre in mot stan av någon anledning, inte bara små borrar utan även stora och en del gäddor, även Öring.

          Tycks gilla koppar, silver och guld färgade saker på sommaren, kan fånga så många som 20-30 borrar på en tur på 2 timmar genom att bara kasta in till kanterna vid vass och under broar o få napp på var annat till var tredje kast, men när jag har dragit mig ut så har detta minskat rätt rejält, får napp då och då, men dom gångerna jag paddlat mig ut så har turerna blivit så att jag bara fått en hand full fiskar eller drygt under 10 st, men antalet små gäddor ökar av nån anledning, medans stora verkar vara längre in, om man är ute efter sånt nu, själv gillar jag borre fisket och gillar inte allt för mycket att få en massa gäddor.

          Som sagt ta med en nypa salt, detta är bara hur jag har känt under sommaren, nu på hösten verkar det tröga ner rätt rejält och får mycket mindre, men dom är där och tycks fortfarande få mer längre in.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
          7 svar
          4 873 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg neo333
          av neo333
           
          Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
          944 svar
          190 975 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Xperten83  
          Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
          443 svar
          67 062 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peje
          av Peje
           
          Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
          3 svar
          578 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg neo333
          av neo333
           
          Startad av Donatorn, 2023-06-28, 20:58
          7 svar
          485 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Donatorn  
          Arbetar...
          X