Abborrfiske i Skåne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrfiske i Skåne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborrfiske i Skåne

Jag är sämst på att fiska och har bara gjort det några enstaka gånger. Min nioåriga son tycker att det är kul och vill ut och fiska med mig. Vi fick upp en abborre när vi var på semester i Dalarna, och sonen vill så gärna få upp en fisk igen.

Vi bor i Skåne, så att åka upp till Dalarna varje gång sonen blir sugen på att fiska är inte ett alternativ. Vi har varit i Sövdesjön två gånger, men fick inte upp en endaste liten mört.

Jag har sett från fiskerapporter att Ringsjön möjligen har lite mer fiskar som kan nappa. Är det någon annars som har något tips på var man kan hitta lite abborre?

Abborren finns ju i de flesta vattendrag och sjöar i Skåne, så även i bräckt vatten.
    Malmö kanal är är nog mest känt, men där är det ibland lite väl mycket folk för min smak åtminstone.
    Saxån, och sträckningen Kävlinge/Lödde å brukar leverera, men det är inte bara att ställa sig nånstans och tro att de ska börja hugga. Man får vara beredd att utforska lite och prova sig fram.

Kommentera

Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
      Abborren finns ju i de flesta vattendrag och sjöar i Skåne, så även i bräckt vatten.
      Malmö kanal är är nog mest känt, men där är det ibland lite väl mycket folk för min smak åtminstone.
      Saxån, och sträckningen Kävlinge/Lödde å brukar leverera, men det är inte bara att ställa sig nånstans och tro att de ska börja hugga. Man får vara beredd att utforska lite och prova sig fram.
      Har också hört om Malmö kanal, men hade helst haft lite mer frilutsupplevelse. Bra tips om Lödde/Kävlinge samt Saxån. Hade inte förstått att man måste kolla på många olika ställen, tack för tipset! Var på Ringsjön i dag och hade absolut noll som nappade.

Kommentera

Mårten kanske kan inspirera lite...

Kommentera

Ursprungligen postat av ApexCordis Visa inlägg
          Har också hört om Malmö kanal, men hade helst haft lite mer frilutsupplevelse. Bra tips om Lödde/Kävlinge samt Saxån. Hade inte förstått att man måste kolla på många olika ställen, tack för tipset! Var på Ringsjön i dag och hade absolut noll som nappade.
          Finns garanterat fler än jag härinne som skulle kunna tipsa dig om specifika hot spots. Kruxet är ju att när det lagts tid och energi på att hitta bra favoritställen, ja då har ju folk en tendens att vilja ha det lite för sig själv….
          Är själv inget undantag på den fronten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Mårten kanske kan inspirera lite...

https://youtube.com/@metamera?si=uNHcZ0rvC1iisJSE
            Mycket bra tips! Hade inte hittat honom innan, men nu kollat igenom många av hans videos. Där finns massor jag kan lära mig. Tack!

Kommentera

Finns garanterat fler än jag härinne som skulle kunna tipsa dig om specifika hot spots. Kruxet är ju att när det lagts tid och energi på att hitta bra favoritställen, ja då har ju folk en tendens att vilja ha det lite för sig själv….
              Är själv inget undantag på den fronten.
              Jo, det förstår jag. Har man själv hittat ett bra ställe vill man helst inte att hela Skåne skall komma dit och fiska ur all fisk.

Jag provade Lödde å. Det var oerhört trevligt att fiska där. Vacker natur och trevlig båtuthyrare (Åboden vid Borgeby slott). Och när jag fiskade med jigg fick jag inte en massa bottennapp, vilket jag fick innan på andra platser et. På det stora hela var det en mycket trevlig upplevelse. Hade också hittat några feta daggmaskar att meta med.

Tyvärr blev det inget napp denna gången heller. Vi provade lite olika platser mellan Borgeby slott och motorvägen, men gick aldrig förbi motorvägen eftersom de yngsta fiskarmästarna tröttnade lite.

Jag skall läsa in mig mer och titta på Mårtens YouTube-videos och antingen prova Lödde å igen, eller hitta någon annan trevlig sjö.

Kommentera

Brukar själv ang abborre hålla mig närmare mynningen på Lödde å, och även ungefär mittemellan Kävlinge och Löddeköpinge vid samma å i Hög.
                Borren är nyfiken av sig, testa gärna att ha med lite småsten med ungefärligt mått på 5 - 10 mm, kastar du i en halv näve full lite då och då så brukar de som är i hyfsad närhet dyka upp för att kolla vad som är i görningen. Med lite flyt kan du mao locka dem till dig.
                Samma teknik brukar för övrigt även funka på inplanterad öring som ”tolkar” det som ljudet från pellets från uppfödningstiden.
                Det kan ju vara ett meck att hitta lagom stora småsten, ett tips är att köpa en 5 liters påse med pimpsten hos typ Granngården och liknande så varar det ett tag. Har för mig att de som säljs som jordförbättring etc till krukväxter är på ca 6 - 8 mm.

Kommentera

Brukar själv ang abborre hålla mig närmare mynningen på Lödde å, och även ungefär mittemellan Kävlinge och Löddeköpinge vid samma å i Hög.
                  Borren är nyfiken av sig, testa gärna att ha med lite småsten med ungefärligt mått på 5 - 10 mm, kastar du i en halv näve full lite då och då så brukar de som är i hyfsad närhet dyka upp för att kolla vad som är i görningen. Med lite flyt kan du mao locka dem till dig.
                  Samma teknik brukar för övrigt även funka på inplanterad öring som ”tolkar” det som ljudet från pellets från uppfödningstiden.
                  Det kan ju vara ett meck att hitta lagom stora småsten, ett tips är att köpa en 5 liters påse med pimpsten hos typ Granngården och liknande så varar det ett tag. Har för mig att de som säljs som jordförbättring etc till krukväxter är på ca 6 - 8 mm.
                  Har en son som är 7 som fastnat för fisket. Är där något ställe runt lödde å där det är lite mer plats där han kan testa både kasta och meta? Just nu är han supertaggad men tyvärr har vi inte fått något napp alls på dem 4-5 gångerna vi varit ute. Så tänker att oavsett storlek på fisk så behöver han nog få napp snart för att intresset ska fortsätta finnas

Kommentera

Ja det gäller att hålla intresset vid liv för våra telingar.
                    I Hög är det smidigt att komma riktigt nära ån med bil om man kör till Högs industriby, även kallad företagsbyn i Hög.
                    Man kan även komma till med bil hyfsat från Furulunds hållet om man kommer via gamla skjutbanan.
                    Vid mynningen och en bit in är det smidigast att komma med båt, tänk isf på att det brukar vara så grunt när man kommer in från Öresund i mynningen att man får tilta motorn.
                    Om man tänker lite utanför boxen så är ett antal småbåtshamnar hotspots för abborre, dock mest mindre tusenbröder. Men det kan bli kinkigt att få ok att fiska under båtsäsongen.
                    Lycka till!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Team viby, 2025-08-22, 08:39
                    3 svar
                    265 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av ApexCordis, 2026-07-23, 19:45
                    9 svar
                    357 visningar