Borrefiske i Malmö Kanal! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borrefiske i Malmö Kanal!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gott snack Tobbe!
    Fk Rutilus

    Kommentera


    • Varför har Älvkarleby Sportfiske blyförbud? Ävkarleby är så pass hårt fiskat att det krävs åtgärder. Ett massivt vattensystem med hård ström. Jag har personligen varit i Älvkarleby och fiskat. Jag tror jag satte 30-tal Eco-sänken den dagen och då fiskade jag riktat efter Björkna och Vimma. Tänk dig senariet om alla laxfiskare hade använt blysänken.
      Glöm Älvkarleby där åtgärder gjorts. Det som krävs för Malmökanal är klart och enkelt.
      C&R, totalstopp för nätfiskare och sunt förnuft. Hur jävla svårt kan det vara.
      Fk Rutilus

      Kommentera


      • Kan hålla med dig men jag tycker på något sätt att där borde finnas plats till alla, jag säger inte så mycket om folks metoder att fiska, själv tar jag hem 10-15 borrar om året till mat resten åker i men när jag fått dessa 15 lämnar jag fisken i fred. Det ända som stör mig är när folk leker med levande fisk och när dom lämnar kvar fisken på land efter dom gått... Finns 2 saker till som är störande och dom heter Krille & Pecka

        Det ända raka om man vill värna om fisken i kanalen är ett fiske-förbud under vissa perioder, det hade jag ställt mig bakom direkt.

        Kommentera


        • Det är ju typiskt människan att plundra allt som ger pengar eller mat.

          Det är ju inte bara hinkfullarna som tömmer kanalen men jag tror lätt att dom tar upp mest fisk men en kombination av dom och nät fiskarna som är skadligt för beståndet av Abborrar och sen är det lätt att skylla ifrån sig på allt annat en sig själv.

          Nu vet jag inte hur det är med Skarvarna, men som någon skrev så käkade dom 2,5 kg om dagen, jag tror inte bara dom äter Abbore och anna fisk det är ju inte som oss människor som har lyxen att välja vad vi ska äta..

          Och jag tror det finns folk som fiskar för sedan sälja den vidare..

          Jag har inget emot dom som tar med 2-3 fiskar hem, de är lungt för mig..



          Edit. Det man kan göra är att sätta upp skyltar folk som går runt och snackar med folk som fiskar runt kanalen..osv
          Senast ändrad av Craw; 2011-10-10, 17:22.

          Kommentera


          • Man kanske skulle kunna varna för alla tungmetaller som finns i dom riktigt stora borrarna dom skulle jag aldrig gå på och käka.
            Där jag brukar fiska är det bara en med spann vet inte hur det ser ut där ni brukar va? Hon använder borren till att mata fåglar med och skulle aldrig komma på tanken att äta dom.

            Hennes kompis dog av cancer i hjärnan, hon tror den andra tanten åt för mycket borre och varnade alltid henne för att äta dom.

            Skarven är en ganska extrem fiskare den tuggar även i sig ål på nätterna därav smeknamnet Åla-kråka, vet inte om det finns någon flock i Malmö, tror dom jagade bort dom från ön i pildammarna annars hade all växtlighet dött och ön varit helt vit av fågelskit, tror dom även hade tuggat upp majoriteten av fiske där.... Vet bara det bor ett antal stycken på museets tak och några runt dammen i parken.

            Kommentera


            • Man kanske skulle kunna varna för alla tungmetaller som finns i dom riktigt stora borrarna dom skulle jag aldrig gå på och käka.
              Där jag brukar fiska är det bara en med spann vet inte hur det ser ut där ni brukar va? Hon använder borren till att mata fåglar med och skulle aldrig komma på tanken att äta dom.

              Hennes kompis dog av cancer i hjärnan, hon tror den andra tanten åt för mycket borre och varnade alltid henne för att äta dom.

              Skarven är en ganska extrem fiskare den tuggar även i sig ål på nätterna därav smeknamnet Åla-kråka, vet inte om det finns någon flock i Malmö, tror dom jagade bort dom från ön i pildammarna annars hade all växtlighet dött och ön varit helt vit av fågelskit, tror dom även hade tuggat upp majoriteten av fiske där.... Vet bara det bor ett antal stycken på museets tak och några runt dammen i parken.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Man kanske skulle kunna varna för alla tungmetaller som finns i dom riktigt stora borrarna dom skulle jag aldrig gå på och käka.
                Där jag brukar fiska är det bara en med spann vet inte hur det ser ut där ni brukar va? Hon använder borren till att mata fåglar med och skulle aldrig komma på tanken att äta dom.

                Hennes kompis dog av cancer i hjärnan, hon tror den andra tanten åt för mycket borre och varnade alltid henne för att äta dom.

                Skarven är en ganska extrem fiskare den tuggar även i sig ål på nätterna därav smeknamnet Åla-kråka, vet inte om det finns någon flock i Malmö, tror dom jagade bort dom från ön i pildammarna annars hade all växtlighet dött och ön varit helt vit av fågelskit, tror dom även hade tuggat upp majoriteten av fiske där.... Vet bara det bor ett antal stycken på museets tak och några runt dammen i parken.

                Det är ju bra med sån syn på det, "jag äter inte dom själv men fåglarna kan ta dom" fåglarna kan nog få tag i mat själv har hört och sett själv folk som slänger upp små borrar på isen för att ge åglarna..

                Jag tror att skarvarna äter något annat än fisk, typ groder smågnagare osv.. Och om det skulle bli Is vad äter dom då??
                Så jag tror att det är en liten mängd borrar dom får tag i..

                Och det är lätt att skylla ifrån sig på andra.

                Kommentera


                • Skarven lever på fisk och äter stora mängder men hur mycket är klar omöjligt att kolla, har svårt att begripa hur dom får tag i ålen med på något sätt klarar dom det, vet inte var dom hittar fisk på vintern men eftersom dom kan flyga så fixar dom det fint.

                  Jag själv har inget att skylla på någon eftersom jag inte har något emot hur folk fiskar så länge dom använder skallen.

                  När det första man hör varje fiske-säsong är gnäll på nätfiske och folk med spannar kan jag bli lite störd, är det inte bättre med fångst-rapporter och sådant. och sedan se över sitt eget fiske så det blir rätt.

                  bara en snabb länk om skarven http://flunkbuster.blogspot.com/2009...ns-gissel.html
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-10-10, 19:40.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Cyprinus Visa inlägg

                    Ska man gå vidare i frågan vad det gäller omarkerade nät och snuskiga köttfiskare måste vi alla ta vårt ansvar. Huvudfrågan bör ställas till ansvariga personer inom miljö i Malmökommun.
                    Förra året var det samma snack här på FS om nätfrågan, varför jag kontaktade Malmö Kommun. Det tog ett tag innan jag ens hittade någon som visste vilken administration som ansvarade för kanalen, men det visade sig vara gatukontoret. När jag frågade dem om detta så "upprättade de ett ärende" i frågan. Efter någon vecka fick jag svaret, via sms, att det absolut inte var tillåtet och att allt dylikt polisanmäles. Problemet var väl bara att de på något sätt hade lyckats förvränga min fråga på sin väg genom byråkratins kvarnar, så de svarade mig som om de trodde att jag frågade om jag fick lägga nät i kanalen. Min fråga till dem handlade om hur man skulle agera om man hittade omärkta nät i kanalen, och vem man skulle vända sig till.
                    Nåja, oavsett vilket verkar de inte bry sig ett smack på Gatukontoret, eller någon annan del av Malmö Stad, det var ju till exempel ett stort projekt att få reda på vem som ens hade ansvaret för kanalen...

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Skarven lever på fisk och äter stora mängder men hur mycket är klar omöjligt att kolla, har svårt att begripa hur dom får tag i ålen med på något sätt klarar dom det, vet inte var dom hittar fisk på vintern men eftersom dom kan flyga så fixar dom det fint.

                      Jag själv har inget att skylla på någon eftersom jag inte har något emot hur folk fiskar så länge dom använder skallen.

                      När det första man hör varje fiske-säsong är gnäll på nätfiske och folk med spannar kan jag bli lite störd, är det inte bättre med fångst-rapporter och sådant. och sedan se över sitt eget fiske så det blir rätt.

                      bara en snabb länk om skarven http://flunkbuster.blogspot.com/2009...ns-gissel.html

                      Fan vid Snoge ser vissa öar ut som den dom hade på länken, ser helt döda ut och det brukar sitta svarta fåglar i träden

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      4 821 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
                      944 svar
                      190 861 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xperten83  
                      Startad av TomasL, 2010-08-12, 19:23
                      7 svar
                      13 061 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mijni
                      av Mijni
                       
                      Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                      442 svar
                      66 920 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peje
                      av Peje
                       
                      Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                      3 svar
                      560 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Arbetar...
                      X