Borrefiske i Malmö Kanal! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borrefiske i Malmö Kanal!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
    Förra året var det samma snack här på FS om nätfrågan, varför jag kontaktade Malmö Kommun. Det tog ett tag innan jag ens hittade någon som visste vilken administration som ansvarade för kanalen, men det visade sig vara gatukontoret. När jag frågade dem om detta så "upprättade de ett ärende" i frågan. Efter någon vecka fick jag svaret, via sms, att det absolut inte var tillåtet och att allt dylikt polisanmäles. Problemet var väl bara att de på något sätt hade lyckats förvränga min fråga på sin väg genom byråkratins kvarnar, så de svarade mig som om de trodde att jag frågade om jag fick lägga nät i kanalen. Min fråga till dem handlade om hur man skulle agera om man hittade omärkta nät i kanalen, och vem man skulle vända sig till.
    Nåja, oavsett vilket verkar de inte bry sig ett smack på Gatukontoret, eller någon annan del av Malmö Stad, det var ju till exempel ett stort projekt att få reda på vem som ens hade ansvaret för kanalen...

    Tack "Träben" för dina upplysningar. Jag håller på att kolla upp vem man ska ta upp sakfrågan med. Som du säger är det svårt men man måste försöka. Gång på gång på gång för att nå något positivt resultat.
    Fk Rutilus

    Kommentera


    • Jag har för mig sedan förra årets snack att kanalen går under Malmö stad medan näten går under kust-bevakningen... Jag ska ta en runda bort till fiske-hoddorna när jag får tid och snacka med dom så jag får veta var borren kommer från, är den från kanalområdet skall jag slänga ur mig att allt över 0,5 kg förmodligen är oätligt tack vare tungmetaller...

      Kommentera


      • Bra Jörgen och jag tror om. Folk får reda på att dom kommer från kanalen så blir det mindre som handlar från dom.

        Kommentera


        • Vilket underbart abborre väder vi har nu, fortsätter det så här blir det ett bra år, (UT OCH TESTA NÄR NI HAR TID!)

          Jag har funderat på om det är maskinerna som stör dom på dagtid därför ni får dom på natten?

          Förr fiskades det alltid dagtid men nu värkar det va mycket natt-fiske , jag själv har aldrig provat det.

          Stick ner och snacka med dom gubbarna som har båtar vid fiske-hoddorna (på trä-bryggan) några av dom är gamla fiskare som numera bara plockar lite fisk i havet för dom inte kan låta bli, dom har bra koll på vad som säljs och var det kommer från och är inte det minsta partiska bara man gör det på rätt sätt.

          Förr fanns det både åla-fiskare och skrubbe-fiskare inne i kanalen som fiskade fullt lagligt och jag har sett en del utmärkta nät, men står dom och säljer abborre med tungmetaller i så reagerar även jag och det har mer med giftet en fisket att göra.

          Är bara lite nervös att dom har så pass stor makt att dom kan ställa till ett litet hellsike för oss om vi bråkar med dom så det gäller att va mycket försiktig.

          Läste lite på nätet att dom fångar borrarna utanför bo01 stämmer det borde det va samma borrar som i kanalen, vet någon var man kan hitta rapporter om tungmetaller i just kanal-borrarna, ev borrar längst med kusten i Malmö??
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-10-12, 11:38.

          Kommentera


          • Ska ditt ikväll

            Kommentera


            • skitfiske på dig och tänk på tungmetallerna

              Kommentera


              • tungmetaller mm eller heavy metal

                Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Vilket underbart abborre väder vi har nu, fortsätter det så här blir det ett bra år, (UT OCH TESTA NÄR NI HAR TID!)

                Jag har funderat på om det är maskinerna som stör dom på dagtid därför ni får dom på natten?

                Förr fiskades det alltid dagtid men nu värkar det va mycket natt-fiske , jag själv har aldrig provat det.

                Stick ner och snacka med dom gubbarna som har båtar vid fiske-hoddorna (på trä-bryggan) några av dom är gamla fiskare som numera bara plockar lite fisk i havet för dom inte kan låta bli, dom har bra koll på vad som säljs och var det kommer från och är inte det minsta partiska bara man gör det på rätt sätt.

                Förr fanns det både åla-fiskare och skrubbe-fiskare inne i kanalen som fiskade fullt lagligt och jag har sett en del utmärkta nät, men står dom och säljer abborre med tungmetaller i så reagerar även jag och det har mer med giftet en fisket att göra.

                Är bara lite nervös att dom har så pass stor makt att dom kan ställa till ett litet hellsike för oss om vi bråkar med dom så det gäller att va mycket försiktig.

                Läste lite på nätet att dom fångar borrarna utanför bo01 stämmer det borde det va samma borrar som i kanalen, vet någon var man kan hitta rapporter om tungmetaller i just kanal-borrarna, ev borrar längst med kusten i Malmö??
                Hörde en bisarr historia om en gammal kanalräv han uppgavs ha levt på id och abborre i flera år. Han utvecklade så småningom en svår neurologisk sjukdom........vilken han också avled av. Symtomen påminde starkt om blyforgiftning.Arbetarna på krematoriet sade att efter att gubben kremeratså var det så mycket bly kvar att det gick att gjuta 4-5 utmärkta torskpilkar av det...............

                Dock kan jag inte styrka sanningshalten i historien, men det är ju en bra story.

                Skämt åsido så är det länsstyrelsen som har han om mätningar av sådant som föroreningar i fisk. De har ett informationsansvar om detta.

                I stort sett all rovfisk har tungmetaller och eller dioxiner i sig, speciellt östersjöfisk som gädda abborre, lax,öring. Frågan är bara hur mycket. Eftersom det anrikas i näringskedjan kan det ju bli farliga halter i kroppen till slut.
                Östersjöfisk fångad norr om Kalmar rekommenderas ju högst några gånger per som föda.

                Kolla www.fiskeriverket.se

                Kommentera


                • Jag går nog bara dit och upplyser dom att om fisken kommer från kanalen har den ansetts som oätlig i många år,

                  Tror det kan slå tillbaka mot oss själva om vi konfronterar dom, lite som varför skulle vi få dra upp förgiftat fisk när yrkesfiskare inte får det och så blir det något totalförbud. Kanske lite drastiskt men jag chansar inte.

                  Tänk på att vissa av hoddorna är ägda av Malmö museer som hyr ut dom till fiskare så även kommunen kommer förmodligen att va partisk.

                  Och antagligen är det ok att fiska med märkta nät om man har licens, så det blir väl mest omärkta nät vi får se oss om efter.

                  Skitfiske till er alla.

                  Kommentera


                  • Saxat från Sportfiskegiganten:

                    Abborrarna i kanalen blir bara fler och större

                    http://www.sportfiskegiganten.se/nyh...hp?newsID=1082

                    Här kan Du se hur man tacklar upp gummibandsriggen

                    http://secretweaponlures.com/products/cat_recoil.htm

                    Kommentera


                    • Fiskade i ca 1 timme efter jobb, blev en liten, missade några hugg.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      4 821 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
                      944 svar
                      190 861 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xperten83  
                      Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                      442 svar
                      66 920 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peje
                      av Peje
                       
                      Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                      3 svar
                      560 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av Shurdas, 2023-04-09, 09:36
                      4 svar
                      236 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Shurdas
                      av Shurdas
                       
                      Arbetar...
                      X