havsöringsplatser - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

havsöringsplatser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • havsöringsplatser

    Hej igen.

    Jag har nyligen skaffat ett stort intresse för havsöringsfiske längs kusten, och jag undrar om någon skulle kunna ge mig några tips på bra fiskeplatser längs skånes och blekinges kust. Ge gärna även några tips på era favoritdrag.

    Tack i förhand! + =

  • #2
    Tjenare!

    Domsten strax utanför Helsingborg tycker jag du ska prova.
    Om du åker till hamnen och går mot Helsingborg (långs vattnet) så ska du se en brygga, gå ut strax efter den och så har du en relativt bra öring sträcka på ca 2km-3km.
    Kan rekomendera avlångt blankt och kustwobblers, till fluga hade jag nog slängt på en pattegris.

    Lycka till!

    Kommentera


    • #3
      Tjena, ret så bra muligheter for örringfiske i Skåne. Jeg brukar fiska ved Kivik, Åhus och Landön (google Landön camping). Landön er mit No1. Kanon natur, masser av fiskaplatser och örring det meste av året. Her brukar jeg fiske med bombardafluga evt. med et liten blank ophängerdrag. Små lette drag, da der er stor bundvegetation. Jeg fiskar på hele Landön men foreträkkar det sydlige område. Man kan vade flere km. lang kusten och vade ret så långt ut. Så tag med wadere!
      Kivik er der lite större fisk, men der er längere mellem dem. Det er bra hvis du kan kasta långt her. Der er masser a sten for orringen at gemme sig bag, och de samme sten du kan sätte dine drag i. Jeg anvender nästen altid wobblere og rullar in fort som f... Har prövet mycket m. fluga, min erfaring er det inte funkar her. Jeg kan inte märke den store skillnad på kuststräkningen her. Så du får pröve olika steder.
      Århus; om du har wadere ell inte har inte betydning her - der er dybt (nog best i den vamere periode) du får kasta långt. Och har du tur ka du få en lax!
      De drag/wobblere jeg anvender i Skåne her senvinter/vår er typisk matt/blank, min erfaring er det vigtigt med en kontrast ex. mattgrön/blank 15-20gr. Mine flugar er typisk; magnus, magnus blodtud, pink cigar eller en tangloppe (farven spiller ingan rolle, men den skal fiskes som en tanloppe).
      Jeg er sikker på; har du drag du kender eller flugar du brukar anvende. -Så anvend dem, och fisken vil bide. Lykke till!

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
      7 svar
      4 877 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg neo333
      av neo333
       
      Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
      944 svar
      190 988 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Xperten83  
      Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
      443 svar
      67 078 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Peje
      av Peje
       
      Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
      3 svar
      580 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg neo333
      av neo333
       
      Startad av Donatorn, 2023-06-28, 20:58
      7 svar
      487 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Donatorn  
      Arbetar...
      X