Fisket i Björkadammen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Björkadammen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trist att höra! Men så är ju fisket ibland bara. Du får väl ta nya tag litet längre fram. Men kul att tjejen fick en firre iaf.

    Men som sagt, mellan kl 13:00 - 18:00 är den bästa tiden i Björka för tillfället. Varför? Önskar att jag hade ett bra svar på det.

    Jag ska självt dit tillsammans med gurio här på forumet i morgon. Visade sig straxt innan påsk att vi bor i samma by.

    Återkommer med rapport i morgon kväll.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-16, 17:35.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

    Kommentera


    • Varsin båge blev det i kylan , snö byarna och blåsten. Inga monster dock men pigga rackare som vanligt.

      Togs på # 8 Viva streamer. Svart med lila, mycket kort och tjock marabou stjärt. http://www.fish4flies.com/Lures/Stre...Bucktails/Viva På eftermiddagen runt 14:00 - 15:30 ca. Hade ett nafs till. Och gurio hade en som undersökte hans gul / svarta lilla spinnare också. Men det var en försiktig firre som inte fastnade på krokarna.

      Framåt kl 18:00 dog fisket ut.

      Edit. På eftermiddagen tog en Dansk kille 2 fina bågar på en liten grön / gul wobbler också.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-17, 20:20.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

      Kommentera


      • I går var det fiske i hård vind som gällde. 3 fiskar kom upp på hela dagen ( under förmiddagen ). Självt, resulterade fisket endast i ett nafs på en svart Wooly Bugger #8. Nu ska det ju också sägas att jag bara fiskade sammanlagt 2 timmar ca.
        Den byiga och mycket hårda vinden inbjöd ju inte till några längre försök precis. Satt mest i vakt stugan och sörplade kaffe och snackade med folk i stället.

        Men nu ser det ju äntligen ut som vi ska få vettigt fiske väder.

        Trevlig valborg på er allihop!
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

        Kommentera


        • Ska dit i morgon. Nu när äntligen vädrets makter verkar vara på gott humör.

          Återkommer med rapport i morgon kväll.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

          Kommentera


          • Tämligen juste fiske i dag. 8 firrar kom upp som jag vet om. Ett par av dem även på spinn. Åkte hem kl 18:30.

            En del vak på tidiga eftermiddagen. Rätt mycket av en kol svart skalbagge i luften. Ungefär storlek 14. Försökte med en liknande torris utan framgång.

            Fick självt båge under sena eftermiddagen på straxt över kilot på en ytligt fiskad Montana. Fick sedan veta att Montana nymfen var flugan för dagen.

            Fisken verkade stå på litet olika djup under dagen.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-03, 20:36.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

            Kommentera


            • Inget vidare fiske idag tyvärr. Var ute mellan kl 08-16 utan någon lycka! Precis på morgonen hade jag ett par hugg på en rödsvart montana med guldskalle, men i övrigt var det helt dött. Inte en fisk kom upp trots att där var runt 10-15 fiskare runt sjön.

              Vaken lös med sin frånvaro och allt prövades! Varken spinn- eller flugfiske gick hem, trots att det hade planterats in ny fisk i torsdags kväll. Intressant nog fick jag reda på att det av misstag ska ha sluppit med en öring på ca 4-5 kg i senaste fiskleveransen. Hade varit något att få på kroken Någon som har någon koll på hur kvällsfisket är? Känns som att fisken bara står på djupet hela dagarna :/
              Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

              Arter på fluga - 21+4
              Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

              Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

              Kommentera


              • Hej!

                Trist det där! Känner för dig.

                Ny satt fisk kan ge två resultat.

                1. Den nya fisken sätter fart på den gamla så att även den kommer igång och hugger ordentligt.

                2. Och troligen vad som har hänt med denna i sättning? : Den nya fisken far bara runt och kollar in läget i det nya boendet....utan att ha riktigt tid med att äta under någon dag. Och stressar då även den gamla fisken så att den ställer sig i hålorna och tjurar.

                Det är något av ett lotteri vilket av dessa alternativ som händer vid en sättning?

                Jo, jag hörde också om den Öringen som slunkit med i leveransen när jag var där sist.

                Mer sådana i dammen!

                Edit. När jag var där i fredags var inte fisket så där väldigt bra heller även om det kan verka så av det jag skrev. Det var ju ett stort antal ungdomar där från någon skola som spinn fiskade + 4 st flugfiskare inklusive undertecknad. Så 8 st firrar var ju inte speciellt mycket egentligen.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-05, 18:25.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                Kommentera


                • Nåja, helt klart ett rogivande fiskepass trots att jag gick tomhänt! Lite lotteri det där med att välja rätt fiskedagar, något jag misslyckats katastrofalt med i år. Men det kommer, moralen är på topp Enligt dig, vilken tid fungerar bäst vid björkadammen?

                  Hade varit fint om de fixade tillstånd för öring för att sen sätta ut ett par-tre riktigt fina pjäser i den kalibern!
                  Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

                  Arter på fluga - 21+4
                  Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

                  Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

                  Kommentera


                  • Ja, det finns ju annat att uppleva och ta in under en fiske tripp även om man åker hem tomhänt. Men förr eller senare så kommer du säkert att vara på rätt plats vid rätt tillfälle och med rätt fluga. Maj och juni, är ju väldigt produktiva fiske månader för flug fiskaren inte minst. Så det är bara att köra på!

                    Hoppas som sagt att sländorna kommer igång snart. Så att man kan lägga allt vad sjunk linor och streamers m.m. fantasi foster till flugor åt sidan.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-06, 12:34.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                    Kommentera


                    • Ibland är man glad att man fattar impulsiva beslut!!!
                      Stod inte ut med att sitta hemma i förmiddags. Det var ju vackert väder men ganska hård och byig vind. Men jag resonerade så att i Björka, så finns det alltid någon lugn ficka att stå i.

                      Sagt och gjort! Tingade Färd tjänst och åkte kl 13:00 ca. OCH! Gissa om det vakade?! Det var fullt med en svart Hårmygga = Bibio ut över vattnet. Dock ej Bibio Pomae....den med de röda låren, utan den hel svarta varianten). Och svalorna hade fest en 30 m ut ihop med bågen. Jävlar vad det vakade! Jag hade en firre som hoppade på min foam gräshoppa = Charlie Boy Hopper i viken vid stora bryggan. Men då blev det den där klassiska torrfluga och missat mothugg situationen tyvärr. Vred på huvudet för att se hur det gick för en kille att drilla en stor båge ca. 30 m bort. Just då när jag flyttat blicken från flugan vad händer tror ni? Just det! Hörde ett plask och kände ett ryck i linan. Men var naturligtvis för sen i reaktionen för att kunna göra någonting vettigt av det hela.

                      Nu undrar ni nog varför jag slängde på den flugan i stället för en svart torris vilket vore det naturliga valet i denna sits? Men jag ville testa om man trots allt kunde lura på en firre på något så avvikande som en Hopper, attraktor torris på streamer krok 12.

                      Och det gick ju iof.

                      En timme ca. senare small det ordentligt på en # 14, svart Klinkhammer med röd stjärt a la' Red Tag. En ca. 2 kg firre klev på så att det stänkte. Den for iväg i en lång tjur rusning som synade de yttersta varven av backingen t.om. Tog ca. 10 minuter innan den började bli spak nog för att få den i håven. Ca. 15 minuter senare hade jag en större fisk på. Men att jag tappade den? Berodde helt och hållet på att jag blev för ivrig efter den förut landade fisken och glömde att kolla tafsen. Flugan, satt långt ned i munnen ska det tilläggas.

                      Det vakade ju fint som sagt och adderade då ännu litet mer hjärn släpp till det hela.

                      Fisken klev på och så nickade spö toppen till….det var allt. Och fisken tog flugan med sig i djupet. Och när jag kollade nylon tafsen var den som ett sand papper närmast där flugan hade suttit. Extra surt, i och med att den firren var minst lika stor som den jag fick på land tidigare.

                      Fick litet plåster på såren med en firre på straxt över kilot en stund innan jag skulle hem. Även den på den lilla, svarta Klinkhammern.

                      Vinden lade sig dessutom framåt 17:00 tiden. Och dammen låg nästan helt blank.

                      Det roliga var att det vakade på bra även när jag åkte hem straxt efter klockan 20:00. Måste erkänna att det kändes litet vemodigt att åka hem då. Men har man tingat resa så har man. Och jag var nöjd ändå.

                      Nu ska en fet nöjd Jock äta, duscha och sedan sitta och vicka på tårna belåtet framför dum burken med en kopp java i näven!

                      Vakar som ni kan se.
                      Tyvärr hade jag bara min Nokia nalle med en ganska medioker 3 mega pix kamera i att tillgå för tillfället.



                      2 kg bågen jag fick först:

                      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-15, 09:49.
                      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      4 822 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
                      944 svar
                      190 861 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xperten83  
                      Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                      442 svar
                      66 922 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peje
                      av Peje
                       
                      Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                      3 svar
                      560 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av Shurdas, 2023-04-09, 09:36
                      4 svar
                      236 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Shurdas
                      av Shurdas
                       
                      Arbetar...
                      X