Fisket i Björkadammen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Björkadammen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    De e på gång. En sådan landa på min hand i harasjömåla nu i söndags

    Kommentera


    • #12
      Bra!

      Tack för upplysningen.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

      Kommentera


      • #13
        Riktigt vackra fiskar Jock, speciellt den översta. Är fiskarna som den översta är det verkligen bra nivå.
        Tyvärr missar jag troligvtis Vulgatan uppe i norr iår. . . . Kommit massa grejer emellan under den tiden den är igång just där.
        http://www.silverbums.com

        Kommentera


        • #14
          Hej Karki!

          Ja, det är sällsynt att fisken inte har den kvaliteten som firrarna på fotona i Björka.

          Den översta (ca 1.5 kg) är ju som en liten Lax i formen. Och var en av de värsta fighters i den storleken jag har haft att göra med!
          Den synade t.om backingen ett par gånger. Den tog på en fjädermygg puppa storlek 16.

          Trist om du missar Vulgatan Men du får väl ta skadan igen på nattslände kläckningar och andra istället. Inte fy skam det heller.


          Edit. Tyvärr, får jag skjuta på trippen till Björka tills i morgon (torsdag). Blåser alldeles för mycket här för att det ska vara roligt att fiska. Kommer med rapport då istället.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-25, 06:49.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av nerylf Visa inlägg
            De e på gång. En sådan landa på min hand i harasjömåla nu i söndags
            Kan man fiska där nu?

            REDIGERING:
            OBSSS tänkte på Skäralid
            Senast ändrad av Mickefinn; 2011-05-27, 15:17.

            Kommentera


            • #16
              Rapport från Björka den 26/5
              ---------------------------

              Var där med en fiske kompis. Vi anlände kl 13:00 ungefär. Det blåste rätt ordentligt trots att väderleks rapporten hade sagt att det skulle bara blåsa mellan 5 - 8 sekund meter.....Jo men visst! 10 - 13 sekund meter var nog närmare sanningen. Det blåste mindre hemma vid dock. Så det fick bli 5/6 utrustningen. Hade egentligen tänkt mig #4 utrustningen. Men det var bara att glömma den.

              Enda stället där det var drägligt att kasta till framåt kvällen var vid sidan av stora bryggan i "kanalen" där man var i lä för den värsta vinden. OCH där var Vulgatorna (rätt många) igång liksom några Flick och Jungfru sländor + ett större gäng Fjäder mygg!

              Men inga vak?! Vi kastade litet då och då med både Vulgata av den torra modellen + nymf och testade även Griffiths gnat #14 och #16. Och satt dess emellan på en bänk och snackade. Vi hoppades att vinden skulle mojna så småningom. Det gjorde den till en viss del vid ca 18:30 tiden. Men blåsten / vind byarna gjorde att det var bara litet Fjäder mygg som dansade över ytan i viken mitt emot stora bryggan, där det var hyfsat lugnt iaf. Men vaken var väldigt sparsamma. Vi såg väl 3 -4 st på hela tiden. Men kompisen slängde på en Streaking Caddis #12. Och det small nästan direkt när han började ta hem flugan! En fin båge i straxt över 3 kg klassen hamnade så småningom i håv nätet efter en vild och ganska lång kamp.

              Jag gjorde samma flug val förstås . Hade på 2 bågar inom loppet av 10 - 15 minuter. Den första, tappade jag efter ca 1 - 2 minuters fight. Den andra fick jag upp. 2.1 kg vägde den. (Se foto nedan).

              Sedan fick kompisen ett nytt påslag. En hel galen fisk, som uppskattades till straxt över kilot som var nästan lika mycket i luften som i vattnet. Den släppte ganska fort tyvärr.

              Vi fick ytterligare varsin fisk. Inga stora saker men klart tillfredsställande ändå. Även den mindre "Björka bågen" är fighters av rang som sagt. En försökte klippa den bort flyende Streaking Caddisen 3 gånger i rad innan den lyckades sätta tänderna i den. Vi tappade ytterligare 3 fiskar under kvällen. Man fick fiska flugan ganska fort för att få fisken intresserad. Kanske detta gjorde att procenten tappad fisk blev en aning hög? När regnet började falla framåt 21:00 tiden, fick vi nog och åkte nöjda hemåt. Så, Streaking Caddis gjorde jobbet bra!

              Men jag är fortfarande klart förvånad över att det inte gick med Vulgata eller Fjäder mygg imitationer? Och att det vakade så pass litet också.

              Fick också chansen att testa min nya Vision Love handles, midje väska. Klart ett suveränt alternativ till västen!
              Mycket rymlig och väl planerad väska. Vision, har gjort det igen!



              2.1 kilo bågen jag tog.

              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-27, 11:00.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

              Kommentera


              • #17
                Någon som varit där efter att jag var där i måndags som har lite info om temperatur i vattnet och om det var lite liv i fisken? 23 grader i vattnet i måndags. Fiskarna var vääääldigt tröga.

                Kommentera


                • #18
                  Syns nån kläckning på gång? Tänker köra ditt nästa vecka

                  Kommentera


                  • #19
                    Var dit idag med Zeke78 här på forumet. Tämligen dåligt med insekter i luften förutom någon enstaka Flick och Troll slända och ett litet gäng Fjädermygg. Troligen har det ojämna vädret ställt till det?

                    Det vakade hyfsat en bit in på eftermiddagen och jag lyckades klämma en båge på 1.64 kg på en flytande Charlies Hopper #8 och hade senare 2 st firrar som steg till en snabbt fiskad Streaking Caddis utan att jag lyckades kroka dem. Zeke, hade en båge efter sin Charlies Hopper, men tyvärr var den mer nyfiken än hugg lysten. Rätt många fiskare kom till dammen på kvällen. Men såg ingen annan fisk på land än min. Vaken försvann i stort sett helt på sena eftermiddagen - kvällen. Vi prövade olika nymfer, Fjädermygg puppor, och ett par andra stora attraktor torrisar utan framgång.


                    Under fighten. Zeke 78 tog detta foto.



                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-09, 18:30.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                    Kommentera


                    • #20
                      För en som aldrig varit i Björka, finns det någon hemsida? Pris? Vart köper man korten? Fluga verkar ju bäst... har tidigare fiskat fluga men det är 6-7 år sedan. Återupptog förra året fisket så nätt efter flera års uppehåll men hade bara spinngrejor kvar. Går det att spinnfiska där? Några tips på det? Om flugfiske... vilka prylar rekommenderas att köpa in? 5-6 klassen eller ännu lättare? För en newbi då alltså. Alla tips tas tacksamt emot. Fiskesuget vaknar onekligen när man läser igenom tråden här!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      4 877 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
                      944 svar
                      190 987 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xperten83  
                      Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                      443 svar
                      67 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peje
                      av Peje
                       
                      Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                      3 svar
                      579 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av Donatorn, 2023-06-28, 20:58
                      7 svar
                      486 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Donatorn  
                      Arbetar...
                      X