Fisket i Björkadammen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Björkadammen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Gör så!

    Åk tills du kommer till avtaget Ludvigsborg - Bondemölla, mellan Höör och Hörby. Åk in till ICA i Ludvigsborg och köp kortet. (De öppnar kl 10:00) Kör sedan tvärs över stora vägen mot Bondemölla och förbi någon km. Precis i en kurva är där en avfart med en bom. Där ligger dammarna.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

    Kommentera


    • #32
      jag tror det är kommunen som äger rögle. Jag var där o snackade i somras o då var fiskevakten inte fiskare =)
      Annars tror jag sallerupsdammarna i malmö är det minst dåliga alternativet för båge på sommaren, där är det djupt o bra med syre verkar det som, på med fast sink och en dog nobbler så finns chanser till fisk. Sallerup är annars riktigt tråkiga och dyra dammar, men de levererar stor fisk ofta och de klarar värme och sommar bättre än andra p/t vatten jag varit i.

      Kommentera


      • #33
        Någon som varit till Björka nyligen? Är alg soppan borta eller?
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

        Kommentera


        • #34
          Pratade med en kund som var där i söndags. Fisket var ganska trögt men trots det lyckades han dra en på ca. 3kr med hela fenor och i bra kondition.

          Kommentera


          • #35
            O.k. tack! Då är det bara att vänta ett litet tag till då. Litet kyligare i vattnet så är bågen mer i farten.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

            Kommentera


            • #36
              Vad kan det ta, en vecka eller 2 innan det är full fart igen?
              Är lite sugen på att testa dammen

              Kommentera


              • #37
                Ungefär. Fortsätter det att vara 15 - 16 C + i luften eller snabbt blir ännu lägre dag temperaturer ? Så går det ju ganska fort. Men det är nog troligen ett hyfsat kvälls fiske redan nu.
                Frågan är bara hur det är med alg blomningen?
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                Kommentera


                • #38
                  Har precis varit ner till Björka och kollat dammen. Nu är vattnet klart och fint igen! 15.3 C+ i yt vattnet. Så ingen större fara med det heller.

                  Bara att börja svinga spöna igen pöjkar!

                  Jag ska dit på måndag.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-25, 17:58.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                  Kommentera


                  • #39
                    Fick en i dag på 2.9 kg nere i viken med stora ponton bryggan. Streaking Caddis #12 gjorde jobbet. Fisken kom vakande i en ganska rät linje. Lade ut flugan ca 3 m framför den och efter 3 -4 drag så sade det pang!

                    Men sedan var det tyvärr slut på det roliga. Trots försök med ett antal olika torrisar, nymfer och t.om. en orange / svart Zonker på intermediate lina.

                    Men jag är förvånad över att det bästa fisket är eftermiddags fisket och speciellt på tidiga eftermiddagen då sedan ca 3 månader tillbaka. Framåt kvälls kanten, har vakandet och hugg villigheten minskat märkbart. Vilket förvånar mig högeligen. Det ska ju för fn vara tvärt om !?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-27, 11:47.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                    Kommentera


                    • #40
                      Var i Björka förra helgen och fiskade och jag kom dit ungefär vid 2-tiden på eftermiddagen och började att fiska ner längs kanten mot bryggan. Det ska tilläggas att jag flugfiskade.
                      Jag fiskade där vid kanten nere vid bryggan i kanske 45 minuter innan jag gick ut på bryggan.
                      När jag stått på bryggan i kanske 20-minuter så nappar det .
                      En fin fisk med hela fenor och bra kondition men fisken var inte så stor då den endast vägde 0.5 kg.
                      Efter ca 3 kast till så nappar det igen på exakt samma ställe, denna gången var fisken något större och vägde 0.7 kg.
                      Båda fiskarna nappade på en svart Haröra med guldskalle som jag kastade rakt ut i dammen när man står på bryggan.
                      Båda fiskarna var verkligen fina med hela fenor och trots deras storlek så kämpade dom bra.

                      Då det inte var så många andra som fiskade så vet jag inte hur många fiskar som kom upp denna dag, men jag pratade med en annan fiskare som hade tagit en fisk tidigare på dagen och han påstod att den endast vägde 0.4 kg.

                      Jag har inte fiskat sådär jättemycket i Björka men dom gånger jag varit där så har jag aldrig sett så små fiskar komma upp från dammen
                      Jag vet inte om dom satt in väldigt liten fisk dom senaste gångerna eller vad det är frågan om?..

                      Men å andra sidan så var fiskarna väldigt fina och bra kondition som alltid i Björka och jag måste säga att jag hellre plockar upp en sån båge än en som är dubbelt så stor och saknar eller har trasiga fenor.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      4 877 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
                      944 svar
                      190 986 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xperten83  
                      Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                      443 svar
                      67 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peje
                      av Peje
                       
                      Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                      3 svar
                      579 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av Donatorn, 2023-06-28, 20:58
                      7 svar
                      486 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Donatorn  
                      Arbetar...
                      X