Fisket i Björkadammen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Björkadammen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fisket i Björkadammen

    Hur är fisket i Björkadammen nu? Har torrflugfisket kommit igång än?

  • #2
    Tjena! Sista 2 gångerna jag har varit där har det varit mycket trögt. Mycket få vak och fisken klart ointresserad av allt vad flugor och spinn beten heter. Jag hade inte ens en stöt i flugorna på sammanlagt 17 timmars fiske vid dessa 2 tillfällen. Och jag var långt ifrån ensam om detta. Men nu är detta ca 9 dagar sedan jag var där sist. Så det är mycket möjligt att p.ga. det varma påsk vädret, så kan det ju ha ändrats på ett positivt sätt.

    Det finns iaf gott om fisk enligt fiske vakterna.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-25, 18:14.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

    Kommentera


    • #3
      Du får nog vänta två, tre veckor till.

      Kommentera


      • #4
        Tjena! Ett riktigt bra sätt som jag har märkt är att sätta på en snabbsjunkande tafs och en spölängd vanlig tafs. Som fluga en Gul marabou muddler storlek 6-10, och låta den gå ner lite därefter bara dra in den i centimeter långa knyckar sakta 3 åt gången. Det är så att man bara kunnat räkna sekunder till hugget kommit. Provade att fiska med en montana först, och efter att ståt där och kastat i en halvtimme så bytte jag till det. Och första kastet direkt påslag skrämmande effektivt tycker jag. Har funkat varje gång jag varit där. Bäst har det varit på bryggan och vid djupkanten längst ner i hörnan om man fortsätter förbi bryggan. prova det om du inte redan gjort så.
        MVH Marcus

        Kommentera


        • #5
          Fiskade där i går, mycket liv i vattnet, fjäder mygga var dagens fluga.
          jag måst säga att fisk kvalitet är på toppen jag skulle ger 10 poäng av 10 för att var P&T vatten.
          De som har hand om dammen kan sin sak.

          Kommentera


          • #6
            Ett av de få ställen där 95% eller mer av fisken har hela och fina fenor + är i topp kondition. Kul att de har börja ta Fjädermyggor igen. Bara att invänta Vulgata kläckningen / kläckningarna nu då!

            Ska dit på onsdag. Håller tummarna för att man "kommer rätt"!
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-22, 18:13.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

            Kommentera


            • #7
              Fenor sa du, ja verkligen.
              Jag bor i Malmö så Sallerupsdammen är det närmaste till mig, där kan man få fisk över 3kg men tyvärrr ofta är de stort set fenlösa vilket gör att(när de är krokade ) det känns som en tyngd som skakar på lina och efter 40s är de är inne i håven , absolut ingen vackert fisk, jag får köra 5 mil för att komma till Björkadammen och jag tycker att det är värt det.
              Kära Jock
              Jag tror Bjorkadammen är din hemmaplan, så det blir ingen tips till dig, jag önskar dig SKIT FISKE
              p.s. hör gärna av dig hur gick det, jag planerar köra dit om två veckor igen
              Senast ändrad av Mickefinn; 2011-05-23, 09:19.

              Kommentera


              • #8
                Hej Micke!

                Tack för välgångs önskningen.

                Jag skulle kunna åka till Björka eller Bjeveröds dammarna om det så var 10 mil dit Har också haft min dos av fen lösa P&T firrar så att jag är nöjd med det. Fy fn vad trist det är att få på en i sig stor fisk men p.ga dåliga fenor så är det bara att surfa hem den i ytan som en annan plank bit!

                Jepp jag har frekventerat Björka ca 10 -12 gånger per säsong i snart 16 års tid.

                Jag återkommer på onsdag kväll med rapport.

                Så här brukar ju "Björka bågarna" se ut:





                Och har man litet tur? Då kan man få en sådan här också:

                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-23, 13:51.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                Kommentera


                • #9
                  Fina fiskar Jock!
                  Då får man försöka ta sig tid att dra till Björka blir riktigt sugen på att svinga spöet när man ser sådan fina firrar.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tackar!

                    Jo, fisken där går inte av för hackor. När Vulgatan (Sjösand sländan) kläcker (snart), så blir t.om. den stora och gamla fisken som brukar häcka på utsidan av den lilla ön ganska oförsiktig och börjar rota runt inom kast håll. Och då.....!

                    Imitationer som funkar bra då: Gul / grön Klinkhammer #12, Mohican Mayfly #12 http://www.rackelhanen.se/eng/10118.htm t.ex. Och Danica / Vulgata nymfer som denna:

                    http://www.kentsfiske.se/fiske-butik...anda-nymf.html

                    De 2 bågarna på fotot ovan, var de jag tog, och likaså så tappade jag 3 st på ca 30 minuter under en Vulgata kläckning i början på juni förra året. Alla fiskare som fiskade med fluga drog snabbt full pott då. Det tok vakade över hela dammen!

                    Försök hitta en tids lucka så att du kan dra dit. Det är väl värt det hela!

                    Vill du ha sällskap? Så hör bara av dig.



                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-24, 10:43.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                    7 svar
                    4 821 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333
                     
                    Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
                    944 svar
                    190 861 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xperten83  
                    Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                    442 svar
                    66 920 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peje
                    av Peje
                     
                    Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                    3 svar
                    560 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333
                     
                    Startad av Shurdas, 2023-04-09, 09:36
                    4 svar
                    236 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Shurdas
                    av Shurdas
                     
                    Arbetar...
                    X