Fiske vid Stäket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske vid Stäket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Jag skulle åkt åt andra hållet. Vilken art är du ute efter?
    Troligen det mest omotiverade svaret jag läst på Fiskesnack.com, dålig lokalkännedom. Bra fiskevatten finns direkt i kanalområdet.
    Adam, fiska i och kring kanalen. Gärna vid broöppningen när båtarna ska förbi så kan du ha riktiga abborr-rallyn. Stor gädda och gös ger bra bonusar i kanalen.Släpp vertikalt eller meta med löja. Utforska bägge riktningarna d v s vattnen uppåt och förbi Ängsjö och fjärden söderut så kommer du att hitta många fina platser. Mycket av glädjen kommer när du hittar dina nya spots och de ger utdelning. Du har bra fiske precis utanför båtplatsen. Grattis!

Kommentera

Ursprungligen postat av Stubben Visa inlägg
      Troligen det mest omotiverade svaret jag läst på Fiskesnack.com, dålig lokalkännedom. Bra fiskevatten finns direkt i kanalområdet.
      Adam, fiska i och kring kanalen. Gärna vid broöppningen när båtarna ska förbi så kan du ha riktiga abborr-rallyn. Stor gädda och gös ger bra bonusar i kanalen.Släpp vertikalt eller meta med löja. Utforska bägge riktningarna d v s vattnen uppåt och förbi Ängsjö och fjärden söderut så kommer du att hitta många fina platser. Mycket av glädjen kommer när du hittar dina nya spots och de ger utdelning. Du har bra fiske precis utanför båtplatsen. Grattis!
      En del säger att den där kanalen har ett riktigt högt fisketryck, vilket påverkat tillgången på fisk.
      Ligger det något i det?
      Fick själv en rätt fin abborre där för ett par år sedan.

Kommentera

Som om det inte redan är sönder fiskat i kanalen. Men vad gör en båt till.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Stubben Visa inlägg
          Stubben du får gärna förklara ordet lokalkännedom för mig. Du tipsar om ett ställe som har blivit totalt sönderfiskat senaste tre fyra åren. Och jag vet eftersom har haft min båt 100m från kanalen och följt utvecklingen senaste tio åren. Snittat 30-40 pass per säsong. Så hårt fisketrycket varit på den platsen så förstår du kanske själv vad som händer med fisket på en så begränsad yta. Från ett fåtal fiskare från båtklubben till skytteltrafik med trollare och vertikalfiskare.

Du har både mer och grövre fisk åt andra hållet. Talar av egen erfarenhet samt pratat med andra väldigt duktiga fiskare som jag vet har stenkoll.

Varför ska jag outa platser på ett öppet forum där tusentals läser när en stor del av charmen ligger i att hitta dem själv som du sa.

Kommentera

Det är enkelt Gabriel, du har helt enkelt inte lärt dig vattnen åt andra hållet. Feta gäddor fångas norrut varje år, även inom räckhåll med en liten båt som trådskaparen nämner. King of Mälaren har vunnits rakt norrut, gott och väl inom räckhåll.
            Fisketrycket har varit hårt där långt tidigare, däremot fortsätter kanalområdet att leverera både många och stora predatorer.

Jag tror helt enkelt att du valt att släppa området norrut för att du själv inte lärt dig ställena där, därför jag tog upp det med lokalkännedom. Det tar tid att lära sig vattnen.
            Flera duktiga fiskare med båt där åker mest norrut eftersom det är nära tillhands med fiskeplatser efter stor gädda både innan och efter Ängsjö. Gös och abborre går det också men som alltid gäller det att lyckas för att lära sig att göra rätt.
            Välkända lag, bl a Team Value Time drar fina gäddor där varje år och tog segern under vårupplagan av King of Mälaren åt det hållet förra året.

Och om du läser mitt svar till ditt inlägg så står det ingenstans att jag tycker att du ska outta platser. Vart har du fått det ifrån?

Skitfiske :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Johan.N Visa inlägg
              Ska du fiska gädda så har du ettriktigt bra område runt foderholmen , det finns en grynna där ca 250 m norr ut om själva ön mellan den grynnan och lilla ön utanför foderholmen hittar du ett flak som är relativt stort och jämngrunt, ca 4 -5 meter.
              Sen har du askskären som har en grynnan utanför ön oxå .
              Ca 100 meter från ön mot svartsjö/ Ekerö , där har du mer snabb sluttande botten men massa olika strukturer på , kan ge bra gös fiske samt stora abborrar .

Jag har fiskat väldigt mkt runt dessa ställen när jag var ung och det var ca 20 år sedan när jag hade båten liggandes i viksjö båthamn .

Ger gärna mer tips men skall ut själv nu och fiska gös i Mälaren

Mvh Johan

Fiskefråga

Hallå!

Söker en gäddfiskare som är erfaren på stäketområdet och kan tipsa mig lite om detta område.
              Jag har allt som behövs båt, ekolod och fiskeprylar. Jag är van att få fisk i stockholms skärgård. Men nollar eller drar nån enstaka snipa sedan jag fått båtplats och börjat fiska runt stäket, Sedan i höstas.

Finns det någon här som kan hjälpa mig att knäcka koden och ge mig nytt hopp om mälarfisket. Kan transporera mig längre sträckor om det krävs.

Heta spots eller metoder för att hitta mälargäddan mottages gärna.

Nåt man ska tänka på som skiljer sig mellan vår-sommar- höst i mälaren?

Mvh Johan A.

Kommentera

Ursprungligen postat av Johan.N Visa inlägg
                Hej igen !

Jag har fiskat rätt mkt i själva kanalen med båt och haft grymt bra abborrfiske där med just i kanalen så var det natt fiske som gällde , detta var innan dom byggde om järnvägsspåret. Belysningen där var lockande för stora abborren att jaga på natten , fisket mitt på dagen har inte funkat för min del alls .
                Men du har pelarna från motorvägen på den sidan där du vill fiska som har gett både gös och stora abborrar , samt fortsätter du en bit norrut mot ängsjö hållet så kommer det komma ett hamnområdet mellan ängsjö och stäket , under den sista bryggan har jag haft riktigt sjukt bra fiske aefter abborrar ( jag menar riktigt sjuktbra fiske ) , men där är det riktigt tidig morgon som gäller , kommer ihåg att shadjiggar i naturfärger samt en helt neon röd vanlig twintail va bäst där . 5 cm upp till 10 cm jiggar med 15 grams skalle va melodin där .

Gällande gös fisket och gäddfisket på den sidan av staket har ja tyvärr ingen info om förutom det du kan läsa dig till här på FS , sigtuna fjärden osv ..
                Men om du skall åka ut mot Kallhäll, görväln, hummelmora , Ekerö , svartsjö så har jag rätt många spots som jag kan tipsa om .

Du beskrev att du har en mindre båt , den jag hade på den tid jag fiskade där var en cresent 410 och 20 hk suzuki och klarade mig riktigt bra med den .

Hör av dig om du behöver mer tips .

Skitfiske // Johan
                Hej Johan;

Kontakta Andreas Dybedahl eller Jan Olsson på Bro Sportfiskeklubb och försök bli medlem där....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Johan;

Kontakta Andreas Dybedahl eller Jan Olsson på Bro Sportfiskeklubb och försök bli medlem där....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

www.trumman.com
                  Tackar. Jag ska kontakta dem.

Jag brukar röra mig söderut från stäket, mot svartsjö, ekerö och brofjärden. Hade du tips i dessa krokar? Kan skriva ett PM

Kommentera

Tjena Johan
                    Jag har hjälpt en annan Gäddfiskare att hitta bra ställen i närområdet Stäket , men jag är inte hemma just nu, så det får bli imorgon.

Skicka ett PM med din mailadress så kan jag bifoga Kartor med markerade hotspots efter Gädda , vår , sommar , höst .

Mvh Johan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jojje2, 2024-06-29, 22:01
                    1 svar
                    476 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av Freddy78, 2024-07-13, 20:26
                    3 svar
                    558 visningar