Svårflörtade regnbågar i nedre rudan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårflörtade regnbågar i nedre rudan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svårflörtade regnbågar i nedre rudan?

Någon som vet hur man får regnbåge i nedre rudan? Har fiskat med mepps spinnare, skeddrag, toby och allt möjligt och bara fått ett hugg på 3 fisketurer där jag fiskade i 7 timmar. Är det mete med räka som gäller eller

Min barndomsjö, där han man fångat hundrals om inte tusentals regnbågar. De flesta på fluga men även sin beskärda del på spinn och mete. Min första tanke är vart fiskar du? Man kan inte bara ställa sig på en brygga och kasta rakt ut och tro att fisken ska hugga. 90% av fisken är på 10% av sjön. Så leta dig runt tills du hittar på dem. Ganska ofta går de kring näckrosorna i vikarna men även ute på frivattnet stundtals. Till spinn är min favorit toby 10 g. Mete med räka eller maggot är också effektivt. På fluga är det mestadels zonker och andra streamer men nymfer kan vara effektiva ibland också. Djupet är också viktigt men så här på våren brukar de gå i ytan men är det trögt kanske du behöver pröva fiska närmare botten. På somamren i frivattnet på 2-6 meters djup. Skit fiske!

Kommentera

Testa jigga ned med någon maskliknande jigg?

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
        Min barndomsjö, där han man fångat hundrals om inte tusentals regnbågar. De flesta på fluga men även sin beskärda del på spinn och mete. Min första tanke är vart fiskar du? Man kan inte bara ställa sig på en brygga och kasta rakt ut och tro att fisken ska hugga. 90% av fisken är på 10% av sjön. Så leta dig runt tills du hittar på dem. Ganska ofta går de kring näckrosorna i vikarna men även ute på frivattnet stundtals. Till spinn är min favorit toby 10 g. Mete med räka eller maggot är också effektivt. På fluga är det mestadels zonker och andra streamer men nymfer kan vara effektiva ibland också. Djupet är också viktigt men så här på våren brukar de gå i ytan men är det trögt kanske du behöver pröva fiska närmare botten. På somamren i frivattnet på 2-6 meters djup. Skit fiske!
        Så långt tänkte inte jag! jag använde en mepps spinnare 12 gram och en toby som du föreslog. Gick runt hela sjön och fiskade längs botten och 1-2 meter djupt. Fick ett hugg men inget mer.

Kommentera

Nu för tiden är mete förbjudet. 85% av mitt fiske i rudan sker med bombarda där jag använder olika flugor. Maskjigg provas även den efter bombarda. Köp både flytande, sväv och sjunkande så kommer du väldigt långt. Förutom skeddrag, spinnare mm så provar jag även dropshot.

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg
            Nu för tiden är mete förbjudet. 85% av mitt fiske i rudan sker med bombarda där jag använder olika flugor. Maskjigg provas även den efter bombarda. Köp både flytande, sväv och sjunkande så kommer du väldigt långt. Förutom skeddrag, spinnare mm så provar jag även dropshot.
            då borde maskjigg efter NED skalle vara något för ädelfisk?

Kommentera

Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

då borde maskjigg efter NED skalle vara något för ädelfisk?
              Absolut, men har hittills inte givit något. Ska när flyttkaoset här hemma lagt sig börja gjuta lite eget. Kommer mestadels bli olika maskjiggar. Kommer nog bli en del tester med olika storlekar mm för allt från bombarda till NED. Tycker att räka kan vara lite jobbigt så har sista åren gått över helt till mask och har absolut inte fått mindre fisk. Dom sega dagarna slutar oftast med att man lyckats peta upp fisk när de flesta andra gått bom. Är därför fast besluten att få maskjiggar att funka.

Kommentera

Enligt min erfarenhet är inte jigg något superbete för regnbåge, provat en hel del och fått några men ett vanligt skeddrag är oftast bättre. En stor orsak är att det oftast bara under den kallaste årstiden de går riktigt bottennära. Däremot borde kastdob och en liten jigg fungerar utmärkt men varför inte fluga då?

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
                  Enligt min erfarenhet är inte jigg något superbete för regnbåge, provat en hel del och fått några men ett vanligt skeddrag är oftast bättre. En stor orsak är att det oftast bara under den kallaste årstiden de går riktigt bottennära. Däremot borde kastdob och en liten jigg fungerar utmärkt men varför inte fluga då?
                  Håller med i mångt och mycket. Vet inte varför men vissa gånger när flugorna sviker på bombarda, så kan en daggmask fiskad på samma sätt funka bättre. Vet inte om det är lukten som kan göra skillnad, för många flugor är enligt mitt öga ganska lika i gång och storlek. Fördelen med maskjiggar är att det är lätt att förvara .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av nattfiskarn, 2006-10-12, 14:50
                  136 svar
                  44 034 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg kehus
                  av kehus