Källtorpssjön och Söderbysjön - helvetesduon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Källtorpssjön och Söderbysjön - helvetesduon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Källtorpssjön och Söderbysjön - helvetesduon

Jag har på senare tid vigt en hel del spinnfiskepass i dessa gudsförgätna sjöar, riktat mot både abborre och gädda. Till mitt fördärv har jag endast lyckats lirka upp en liten snipa och en liten abborre ur dessa sjöar, finns det någon där ute med lite generella tips om dessa pölar? Jag har testat i princip alla tekniker och betestyper som finns när det kommer till spinnfiske under alla möjliga tider på dygnet men inget verkar fungera, för just mig.

Tar som sagt gladeligen emot tips!

Jag har mest metat i de sjöarna. Fint fiske efter sutare och braxen i Söderbysjön. Källtorp ger skaplig björknor.

I båda sjöarna har jag fått abborre med topp på 500 gram. Min gäddsatsning gav några snipor.

Har du möjlighet att fiska från båt så gör det. Borde öka chanserna till större gäddor och borrar markant.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2022-10-17, 23:48.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Bättre att vinterfiska dessa enligt mig. Får en del på pimpel även om det inte är något att skryta om.

Kommentera

Har fiskat en del från kajaken i Söderbysjön och i huvudsak fått småabborrar, men vid ett tillfälle en senhöst för några år sedan lyckades jag pilla upp 3-4 borrar i halvkilosklassen med en 600-grammare på topp.

Vet att det tagits abborrar på uppemot kilot på pimpel Söderbysjön, så det finns större exemplar där, men de är nog rätt få.

Mitt tips är att fiska tidig vår och sen höst när fisketrycket är lite lägre, och fiska i de djupare delarna av sjön. Sjön är ju liten, så på flera ställen kommer du åt djupare delar även från land.

Kommentera

Tack för tipsen! Ifall det är av intresse så är det de rödmarkerade sträckorna jag lagt tid på. Knepigt med alla branta hällar, särskilt när det har regnat. Sen slog det mig, kan det låga vattenståndet (40-50 cm lägre än i våras) ha en negativ påverkan?
          Bifogade filer

Kommentera

Fiskade mycket i Söderbysjön för några år sedan. Jag har fått ett antal gäddor mellan 3 och 4 kg, samt vid gäddfiske en glupsk abborre långt över kilot. Men det har gått lång tid mellan huggen och det finns nog trots dessa skapliga fångster bättre sjöar stadsnära.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jojje2, 2024-06-29, 22:01
            1 svar
            423 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg skyler
            av skyler

Startad av Freddy78, 2024-07-13, 20:26
            3 svar
            492 visningar