Abborre Sthlms skärgård - tips önskas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre Sthlms skärgård - tips önskas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre Sthlms skärgård - tips önskas

Fiskade mycket i Sthlms skärgård för 40 - 50 år sedan, men då bara gädda. Har nu fått tillgång till båt i södra skärgården och tänkte fiska lite abborre.

Är ju van vid abborrfiske i Stockholms insjöar, men känner mig helt borta i skärgården. Skulle därför gärna ta emot lite tips, inte på specifika platser, utan mer generellt vilka ställen sommarabborren håller till på. Är det grunda marer, vikar, djupbranter längre ut, grynnor, vasskanter etc?

I Stockholmssjöarna har jag märkt att kvällsfiske är mer effektivt på högsommaren, är det samma i skärgården?

Kolla senaste perch fight då är dom runt Stockholms skärgård och sommartid, gillade den senaste säsongen

Kommentera

Kan inte tala för den södra skärgården, men i Furusund är det det sämsta året sen jag började fiska här regelbundet. Det började bra med 4st över tidigare PB men har inte fått tvåsiffrigt antal mer än 5ggr i år. De är som bortblåsta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Herrlin Visa inlägg
        Kan inte tala för den södra skärgården, men i Furusund är det det sämsta året sen jag började fiska här regelbundet. Det började bra med 4st över tidigare PB men har inte fått tvåsiffrigt antal mer än 5ggr i år. De är som bortblåsta.
        Håller med. Dock har vi ju haft svinkallt i vattnet. 13°C veckan efter midsommar i snitt. Nu är det väl uppe på 16-17°C....men det brukar ju vara runt 21°C ca i snitt nu. Kontinuerligt hittar man abborre ute i farlederna nu. Inte inomskärs alls. De jagar spigg (leta måsdyk) och löja. De verkar gilla gräsiga/vassiga uddar nära större djup. Ibland i sund. Ofta får man 5-10 st på en plats och sedan måste man leta vidare. Hittar man jakt kan man dra många dock. Ser flera som åker inne på vår och höstställena och där hittar man absolut inte mängden så här års.

Kommentera

Ska du få någorlunda i skärgården behöver du en rejäl båt så du kan ta dig till specifika hotspots vid rätt tidpunkt. Har du dom föruttsättningarna så kan du lyckas bra. Annars blir bästa tipset är att titta på närliggande vatten söder och norr om sholm. Har fiskat i sholm över 20 år men tyvärr utan båt. Inte ens värt besväret tyckte jag på slutet. Men då är jag bortskämd med enormt fina vatten hemmavid :/
          - Go for the big ones you must!
          https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Kommentera

Ursprungligen postat av Moddifier Visa inlägg
            Ska du få någorlunda i skärgården behöver du en rejäl båt så du kan ta dig till specifika hotspots vid rätt tidpunkt. Har du dom föruttsättningarna så kan du lyckas bra. Annars blir bästa tipset är att titta på närliggande vatten söder och norr om sholm. Har fiskat i sholm över 20 år men tyvärr utan båt. Inte ens värt besväret tyckte jag på slutet. Men då är jag bortskämd med enormt fina vatten hemmavid :/
            Jodå, det är en rejäl båt jag har tillgång till, så nog kan jag nå de flesta hotspotsen om jag bara vet var de finns :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Kolla senaste perch fight då är dom runt Stockholms skärgård och sommartid, gillade den senaste säsongen
              Bra idé, tack! Kommer förmodligen sticka ut i morgon, så ska kolla PF i kväll.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Håller med. Dock har vi ju haft svinkallt i vattnet. 13°C veckan efter midsommar i snitt. Nu är det väl uppe på 16-17°C....men det brukar ju vara runt 21°C ca i snitt nu. Kontinuerligt hittar man abborre ute i farlederna nu. Inte inomskärs alls. De jagar spigg (leta måsdyk) och löja. De verkar gilla gräsiga/vassiga uddar nära större djup. Ibland i sund. Ofta får man 5-10 st på en plats och sedan måste man leta vidare. Hittar man jakt kan man dra många dock. Ser flera som åker inne på vår och höstställena och där hittar man absolut inte mängden så här års.
                Tack, det var lite matnyttiga tips!

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Okej, får testa att leta mig utåt då. Minns att vi hade 22°C i vattnet i början av Juni förra året, så det är ju betydligt kallare nu. Har hittat fisk på några få platser men får 1 eller 2 av det stim man ser sen är det dött igen.

Kommentera

Det här blev ju inte någon vidare fisketur idag om man mäter i antal fiskar - totalt två pekfingerlånga abborrar samt två gäddslipsar, det var vad jag och kompisen lyckades skrapa ihop på 7 timmars fiske i den stekheta solen.

Vi provade alla möjliga ställen; vikar, sund, marer, uddar, vasskanter med och utan vegetation utanför, t o m friliggande grynnor testade vi i vår desperation...inget hjälpte, men en fantastisk fin dag i vår underbara skärgård var det trots allt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jojje2, 2024-06-29, 22:01
                    1 svar
                    443 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av Freddy78, 2024-07-13, 20:26
                    3 svar
                    515 visningar