Abborre Sthlms skärgård - tips önskas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre Sthlms skärgård - tips önskas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
    Det här blev ju inte någon vidare fisketur idag om man mäter i antal fiskar - totalt två pekfingerlånga abborrar samt två gäddslipsar, det var vad jag och kompisen lyckades skrapa ihop på 7 timmars fiske i den stekheta solen.

Vi provade alla möjliga ställen; vikar, sund, marer, uddar, vasskanter med och utan vegetation utanför, t o m friliggande grynnor testade vi i vår desperation...inget hjälpte, men en fantastisk fin dag i vår underbara skärgård var det trots allt!
    Nu är jag själv mest en insjöfiskare så erfarenheten kanske inte går att applicera på skärgårdsfiske, men har du testat att fiska senare? För min del, i sjöar, kan man lika gärna vara hemma mitt på dan när solen står högt i skyn och man blir sönderstekt. Bästa fisket för mig under sommaren är på morgonen eller från och med ca 18:00 eller så fram till 21:00.

Gäddor brukar vara huggvilliga när det är mulet och lätt vind. Vid sol har jag enstaka gånger fått gädda vid ca 16-17 tiden lite djupare. Men som sagt... detta är bara baserat på de sjöar nära mig så kan mycket väl vara annorlunda i skärgården.

Kommentera

Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

Nu är jag själv mest en insjöfiskare så erfarenheten kanske inte går att applicera på skärgårdsfiske, men har du testat att fiska senare? För min del, i sjöar, kan man lika gärna vara hemma mitt på dan när solen står högt i skyn och man blir sönderstekt. Bästa fisket för mig under sommaren är på morgonen eller från och med ca 18:00 eller så fram till 21:00.

Gäddor brukar vara huggvilliga när det är mulet och lätt vind. Vid sol har jag enstaka gånger fått gädda vid ca 16-17 tiden lite djupare. Men som sagt... detta är bara baserat på de sjöar nära mig så kan mycket väl vara annorlunda i skärgården.
      Det är likadant i sjöarna jag normalt fiskar i, sommartid är det i princip omöjligt att få någon vettig abborre förrän sent på kvällen eller snuskigt tidigt på morgonen. Tror säkert det kan vara så i skärgården också, vi fiskade till sju på kvällen men skulle kanske kört ett par timmar till, men vi var lätt vimmelkantiga av värmen och orkade inte mer.

Vi letade efter stim av småfisk med 2D-lodet vi har på båten, men hittade inga. Vid några tillfällen såg vi små stim av lite större fisk på 6-10 meters djup på lodet, men om det var borre vet jag inte - de ville i alla fall inte hugga.

Kommentera

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

Det är likadant i sjöarna jag normalt fiskar i, sommartid är det i princip omöjligt att få någon vettig abborre förrän sent på kvällen eller snuskigt tidigt på morgonen. Tror säkert det kan vara så i skärgården också, vi fiskade till sju på kvällen men skulle kanske kört ett par timmar till, men vi var lätt vimmelkantiga av värmen och orkade inte mer.
        Wow, en dag på båt ute på sjön med strålande sol. Du måste vara en fysisk och mental stålman! Förstår att ni blev lätt vimmelkantiga tillslut. Hoppas nästa (kvälls?) pass går bättre och skitfiske på dig! =)

Kommentera

Precis hemkommen från ett kvällspass. Hittade en liten vik med 5 borrar i runt 600-700g ute runt farleden vid Furusund, testade sen ett ställe som brukar leverera men som inte varit något vidare denna sommar. Fick fyra till på några hekto sen en riktigt fin på 46cm 1150g. Helt ok fyra timmar när 3 av dem spenderades på okänd mark.

Kommentera

Ursprungligen postat av Herrlin Visa inlägg
            Precis hemkommen från ett kvällspass. Hittade en liten vik med 5 borrar i runt 600-700g ute runt farleden vid Furusund, testade sen ett ställe som brukar leverera men som inte varit något vidare denna sommar. Fick fyra till på några hekto sen en riktigt fin på 46cm 1150g. Helt ok fyra timmar när 3 av dem spenderades på okänd mark.
            Kul! Finns inte i närheten av kg:s abborrar i mina sjöar. Men jag fortsätter jakten på 0.5 kgs som jag fångat 2 gånger tidigare! Har dock knäckt abborre koden så nu vet jag i.a.f. var de mellan 50g och 200g brukar hänga.

Kommentera

Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

Kul! Finns inte i närheten av kg:s abborrar i mina sjöar. Men jag fortsätter jakten på 0.5 kgs som jag fångat 2 gånger tidigare! Har dock knäckt abborre koden så nu vet jag i.a.f. var de mellan 50g och 200g brukar hänga.
              Det var väldigt skönt! Det finns ju kilosfisk i de flesta sjöar men de kan vara riktigt svåra att ha att göra med. Hann fylla 20 innan första kilosen var landad

Kommentera

Ursprungligen postat av Herrlin Visa inlägg

Det var väldigt skönt! Det finns ju kilosfisk i de flesta sjöar men de kan vara riktigt svåra att ha att göra med. Hann fylla 20 innan första kilosen var landad
                Det förvånar mig inte att höra! 1 kg abborre måste vara som 10 kg gädda. Och då är den största gädda jag hittat i mina lokala sjöar mellan 4-6 kg (hade ingen våg då den kom helt oväntat).

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jojje2, 2024-06-29, 22:01
                1 svar
                445 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg skyler
                av skyler

Startad av Freddy78, 2024-07-13, 20:26
                3 svar
                524 visningar