Fiske från land i ekoln - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske från land i ekoln

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske från land i ekoln

    Hej! Jag tänkte kasta lite från land i ekoln. Jag är väldigt ny på fiske och tänkte fråga om

    Man behöver något fiskekort för att bara kasta med spö från en brygga?
    Vad ska jag använda för drag?
    Andra tips mottages varmt (tid på dygnet etc)

    Målbild är att få fisk, oavsett vad så vill jag bara få mitt första napp på 15 år (och ja, jag pratar fortfarande om fiske)

  • #2
    Ekoln är svårtillgänglig från land med sina risiga eller annars vassbevuxna stränder... Finns dock lite ytor runt Skarholmen/lyssnaängen och åt nordost(?) bortom mot Alnäs...Eller runt Djupviken, "mitt emot", stränderna som ansluter/ vätter åt/till upplandsåsen... Du får promenera en del stunder...
    Senast ändrad av anteman; 2018-06-16, 02:22.

    Kommentera


    • #3
      Du kan fiska gös och abborre från stenpiren bredvid skaris och båtbryggorna. Du kan fiska på flera ställen, men på andra sidan sett från skaris dvs ta bilen eller cykla längst med gamla Stockholmsvägen och promenera ner i morga hage mfl ställen. Kolla på typ Google maps för en överblick vart det kan vara möjligt att fiska.

      Det går även att fiska ifrån vreta/Uppsala näs, ute vid hammarskog eller wik slott. Dock så lär du få brottas med badfolk dagtid, så kvällar är nog att föredra

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Stilton Visa inlägg
        Hej! Jag tänkte kasta lite från land i ekoln. Jag är väldigt ny på fiske och tänkte fråga om

        Man behöver något fiskekort för att bara kasta med spö från en brygga?
        Vad ska jag använda för drag?
        Andra tips mottages varmt (tid på dygnet etc)

        Målbild är att få fisk, oavsett vad så vill jag bara få mitt första napp på 15 år (och ja, jag pratar fortfarande om fiske)
        Nej, du behöver inget fiskekort i Mälaren. Det har ingen betydelse om du fiskar från en brygga eller inte
        Gråt inte...
        båten ligger i vassen still
        full med gäddor och braxar
        full med ålar och laxar
        (Alice Tegnér)

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
          Nej, du behöver inget fiskekort i Mälaren. Det har ingen betydelse om du fiskar från en brygga eller inte
          Däremot är det inte bara att knata ut på vilken brygga som helst. Kolla om det är en privat brygga innan. Annars är det fritt handredskapsfiske

          Kommentera


          • #6
            På sommaren är det riktigt härligt att stå midjedjupt i vattnet vid stränderna nedanför Morga hage. Fint med både gädda o borre!

            Kommentera


            • #7
              Tack för tipsen! Jag fiskar nu runt Krägga badplats i Mälaren och ibland i varpsund. Jag har fortfarande inte fått något trots ett bra antal timmar av kastande under den senaste veckan. Kör väl någon vecka till sen får fisket vänta tills nästa år i vanlig ordning. Jag förstår inte hur ni gör som lyckas men jag minns när jag var liten att det var kul att få fisk.

              Kör mest skeddrag från Toby då det är det ända jag fått något på i min ungdom. Tänkte prova några jiggar imorgon men det är ju första gången. Vilken tid på dygnet fiskar ni i Mälaren såhär års?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Stilton Visa inlägg
                Hej! Jag tänkte kasta lite från land i ekoln. Jag är väldigt ny på fiske och tänkte fråga om

                Man behöver något fiskekort för att bara kasta med spö från en brygga?
                Vad ska jag använda för drag?
                Andra tips mottages varmt (tid på dygnet etc)

                Målbild är att få fisk, oavsett vad så vill jag bara få mitt första napp på 15 år (och ja, jag pratar fortfarande om fiske)
                Fiske från land i Ekoln

                Hej Ludvig;

                Från UFF´s brygga och många båtklubbars bryggor är det förbjudet att fiska...
                Där det inte är privata sjötomter kan du gå ner till stranden och kasta med spö...

                Fångstsäkra beten för Abborre är jig, spinnare och små wobbler...
                Fångstsäkra beten för Gädda är jig, jerkbait, skeddrag, spinnare och wobbler....
                Fångstsäkra beten för Gös är Jig och wobbler...


                http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand
                Leif Engström

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lillgäddan90, 2023-05-17, 20:14
                0 svar
                106 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lillgäddan90  
                Startad av Fiskare Bob, 2023-06-28, 12:04
                5 svar
                318 visningar
                3 gillar
                Senaste inlägg Gräslök  
                Startad av pikeman59, 2024-03-24, 15:42
                2 svar
                133 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg pikeman59  
                Arbetar...
                X