Fiska från land runt Bålsta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska från land runt Bålsta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Man är i stort sett hänvisad till Mälaren eftersom det är dåligt med sjöar i Håbo kommun eller dess närhet. Inom kommunen finns endast Lillsjön i Bålsta. I grannkommunen Upplands-Bro finns Lillsjön och Örnässjön i Kungsängen samt Lejondalssjön i Bro. Det är det bara 15-20 min till dessa sjöar från Bålsta med bil. Kom ihåg att fiskekort krävs för dessa sjöar.
    Och är du ändå i Kungsängen är det en hel del folk som brukar fiska från land utmed Strandvägen, men här låg isen fortfarande kvar häromdagen.
    Tillbaka till Bålsta, vid marinan nedanför Aronsborg finns vissa möjligheter att enkelt komma åt vattnet, men jag har ingen aning om det är nåt bra fiske där.
    Annars tror jag K1M redan har täckt in de bästa platserna inom Håbo kommun.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av pettern Visa inlägg


      Tack för dina tips Old Firehand!
      Vet du några ställen man kan stå på rak arm? Tänker tex uppe vid lastberget eller liknande, är väldigt svårt när jag kollar kartor att förstå vart man kan stå och inte då det kan vara höga klippor osv.
      Tänkte ta mig iväg några timmar på eftermiddagen och kasta lite. Tror du att det är värt att gå efter abborren redan nu eller bättre att rikta in sig på gädda så här års om jag skulle försöka vid mälaren?
      Från båtklubbens bryggor nedanför Aronsborg får man inte stå och kasta pga risken att fastna med krokarna i någon förbipasserande båtägare.
      Bäst är att du åker runt och ser efter var det kan se bra ut för spinnfiske. Kommer det någon förbipasserande kan det löna sig att ställa några vänliga frågor....

      Old Firehand
      Leif Engström

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av nickname Visa inlägg
        Man är i stort sett hänvisad till Mälaren eftersom det är dåligt med sjöar i Håbo kommun eller dess närhet. Inom kommunen finns endast Lillsjön i Bålsta. I grannkommunen Upplands-Bro finns Lillsjön och Örnässjön i Kungsängen samt Lejondalssjön i Bro. Det är det bara 15-20 min till dessa sjöar från Bålsta med bil. Kom ihåg att fiskekort krävs för dessa sjöar.
        Och är du ändå i Kungsängen är det en hel del folk som brukar fiska från land utmed Strandvägen, men här låg isen fortfarande kvar häromdagen.
        Tillbaka till Bålsta, vid marinan nedanför Aronsborg finns vissa möjligheter att enkelt komma åt vattnet, men jag har ingen aning om det är nåt bra fiske där.
        Annars tror jag K1M redan har täckt in de bästa platserna inom Håbo kommun.
        Från båtklubben Håbo Båtsällskaps bryggor nedanför Aronsborg är det helt förbjudet att stå och kasta med spö pga risken att fastna med krokarna i någon förbipasserande båtägare. Utan medlemskap i HBS och nyckel till grinden kommer du inte ut på bryggorna...

        Bäst är att du åker runt och ser efter var det kan se bra ut för spinnfiske. Kommer det någon förbipasserande kan det kanske löna sig att ställa några vänliga frågor....

        För att fiska i Lejondalssjön i Bro krävs medlemskap i Bro Sportfiskeklubb. Hör med klubbens ordförande Jan Ohlsson som även är redaktör på FishEco om vad som krävs för att bli medlem...http://www.fisheco.se/index.php?contentID=34 ...

        Old Firehand
        Leif Engström
        Senast ändrad av Old Firehand; 2019-03-30, 16:08.

        Kommentera


        • #14
          Skicka ett PM med lite kontakt info så hojtar jag till när jag å mina fiskebuddies ska ut med båten. Isen gick idag inne i kalmarviken

          Kommentera


          • #15
            Kanske runt skjutbanan?

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              Från båtklubbens bryggor nedanför Aronsborg är det förbjudet att stå och kasta pga risken att fastna med krokarna i någon förbipasserande båtägare.

              Bäst är att du åker runt och ser efter var det kan se bra ut för spinnfiske. Kommer det någon förbipasserande kan det löna sig att ställa några vänliga frågor....

              För att fiska i Lejondalssjön i Bro krävs medlemskap i Bro Sportfiskeklubb. Hör med klubbens ordförande Jan Ohlsson som även är redaktör på FishEco om vad som krävs för att bli medlem...http://www.fisheco.se/index.php?contentID=34 ...

              Old Firehand
              Leif Engström
              Jag har bara varit ett par gånger vid Aronsborg (i helt andra ärenden än fiske) och inte uppmärksammat några skyltar om fiskeförbjud.
              Jag ber därför om ursäkt att ge tips om förbjudna platser.
              Självklart ska man använda omdöme och sunt förnuft vid allt fiske. Eftersom TS verkar ha bråttom att komma ut och fiska, var min tanke var att det nu finns ett fönster mellan islossning och sjösättning där man kanske kan fiska där utan någon större risk att fastna i varken båtar eller båtägare. Men om det är fiskeförbjud så spelar ju detta ingen roll.

              Nej, det krävs inte medlemsskap i Bro Sportfiskeklubb för att fiska i Lejondalssjön, det går bra med dagskort också - vilket framgår av sidan jag länkade till i mitt förra inlägg.

              Kommentera


              • #17
                Får tacka för alla tips! Var ute en timme ikväll vid varpsund. Två napp vilket resulterade i två rekordfiskar för min del, första låg på 4,8kg och den andra på 4,5. Helt osannolik fiskekväll. Har tidigare bara fiskat mycket i en specifik insjö i dalarna där mitt tidigare PB på gädda legat på ca 3,5 kg men nu är det slaget!
                Bilderna är tyvärr tätt usla menmen.

                Kommentera


                • #18
                  Grattis!!!

                  Kommentera


                  • #19
                    Varpsund fungerar såhär års. Senare blir det lite för högt fisketryck, abborren går ut från land och finns bara åtkomlig mycket tidiga morgnar. Lättillgängligheten gör att det samlas en massa köttfiskare där som lämnar sopor och skit tills det känns som man fiskar på en soptipp. Om du går in på grusvägen så har du några hyfsade ställen nån kilometer in efter vägen. På andra sidan har du några ställen efter upplandsleden mot grustaget. Om inte bävrarna har varit så aktiva att det bara är fällda träd överallt.
                    !!!!!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av nickname Visa inlägg

                      Jag har bara varit ett par gånger vid Aronsborg (i helt andra ärenden än fiske) och inte uppmärksammat några skyltar om fiskeförbjud.
                      Jag ber därför om ursäkt att ge tips om förbjudna platser.
                      Självklart ska man använda omdöme och sunt förnuft vid allt fiske. Eftersom TS verkar ha bråttom att komma ut och fiska, var min tanke var att det nu finns ett fönster mellan islossning och sjösättning där man kanske kan fiska där utan någon större risk att fastna i varken båtar eller båtägare. Men om det är fiskeförbjud så spelar ju detta ingen roll.

                      Nej, det krävs inte medlemsskap i Bro Sportfiskeklubb för att fiska i Lejondalssjön, det går bra med dagskort också - vilket framgår av sidan jag länkade till i mitt förra inlägg.
                      .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .....................

                      Om det finns dagskort i Lejondalssjön kan ordförande Jan Ohlsson svara på..http://www.fisheco.se/index.php?contentID=34 ... Om inte Jan Ohlsson vill svara på dina frågor kan du kontakta en av hans närmaste medarbetare Andreas Dybedahl som är betydligt lättare att komma överens med....

                      År 1971 var jag hemma hos Björn Forsells pappa som ägde marken vid Aronsborg ända ner till stranden och hyrde båtplats för att bygga en brygga för fyra mindre båtar. ..

                      Några år senare startade HBS Håbo Båtsällskap och byggde flera stora bryggor för allt från små roddbåtar till stora segelbåtar....
                      Stig Siberg (in memoriam) hette en av eldsjälarna som arbetade dag och natt för att bygga HBS båtbryggor....

                      Old Firehand
                      Leif Engström

                      http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-03-31, 11:41.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lillgäddan90, 2023-05-17, 20:14
                      0 svar
                      110 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lillgäddan90  
                      Startad av Fiskare Bob, 2023-06-28, 12:04
                      5 svar
                      327 visningar
                      3 gillar
                      Senaste inlägg Gräslök  
                      Startad av pikeman59, 2024-03-24, 15:42
                      4 svar
                      212 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Rospigg
                      av Rospigg
                       
                      Arbetar...
                      X