För 40 år sedan, som snorvalpar, fick vi gäddor här nere, under vägen i tunneln va en god plats. https://maps.app.goo.gl/aMvW2TAMbTbGbTnN7
Men hela enköpinsån är ju potential fiskeplats.. En hel del fisk fick vi också från båthamnen.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tips på fiskeplatser från land i enköping
Collapse
X
-
Det var nog lite slarvigt uttryckt och applicerar väl kanske mer från de delar av Mälaren där jag tidigare fiskat, men min erfarenhet och det jag alltid har fått höra av bättre fiskare är främst att det är svårt att komma till bra platser från land. Stora delar av stranden består av långgrunda partier med vass där man inte kommer ut med vanlig utrustning. Och de ställena där man kommer åt är fisketrycket därmed högt. Fisket blir också väldigt säsongsberoende då man bara kommer åt fisken när den går upp mer på grunt vatten. Igen, det finns några sund eller branter där man kan nå lite djup från land men de är få och väldigt belastade. Som du säger själv, det är mer utmanande är helt enkelt vad jag menade.
När man kollar mer på kartor så kanske det är bättre här i de östligare delarna, det verkar finnas mer branter som t ex vid Ekolsund med mera så det finns kanske fler bra platser?
Lämna en kommentar:
-
"Mälaren från land brukar inte vara någon höjdare" Vad menar du med det och utveckla gärna?Ursprungligen postat av nybörjare-igen Visa inläggHej!
Har tyvärr inga tips men har själv nyligen hamnat i samma område. Men det verkar tyvärr vara ett dåligt ställe att bo på för fiske, jag har inte hittat något som verkar speciellt bra. På iFiske så är hela området runt helt tomt så det enda som finns är Mälaren. Mälaren från land brukar inte vara någon höjdare...
Men vet någon något så är jag också nyfiken på att höra!
. Mälaren är stor, ja och båt innebär nya möjligheter, landfisket är utmanande ja. När jag började nötte jag från en och samma brygga i regn, solsken, vind och snö. Fisken finns där, båten innebär nya möjligheter och mer frihet. För nybörjaren skulle i alla fall jag säga att tid vid vattnet är störst faktor till lyckat fiske. Ta er tiden, ge inte upp och lär er den tekniken som ni köpt beten och utrustning för.
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Kan nog finnas ankare på ÖoB eller Dollarstore. Köp annars ett rep och sätt något tungt på det… jag skulle inte ge mig ut utan ankare när det blåser här och jag fiskar mycket från kajak
Lämna en kommentar:
-
Tack för tipsen. Saknar tyvärr ankare och ekolod men går nog bra endå
Lämna en kommentar:
-
Kolla runt öarna och grund på djupkartan så ska du nog hitta rätt!
. om du inte har något lod så känn med jiggen att du står på hårdbotten, då är du hemma. Se till att ta med dig ett ankare med kajaken, kan blåsa upp en del imorgon. Skitfiske! Återkom gärna om hur det gick!
Lämna en kommentar:
-
Tackar.
har funderat på att hyra kajak i bredsand imorgon för att komma ut pä vattnet. Har du något ställa att rekomendera nära som man kan paddla till som funkar bra?
Lämna en kommentar:
-
Hej!
Tyvärr finns det inget ställe som är särskilt givande från land här. Grönsöö kan ibland ge lite fisk och även ut mot Härjarö, men det är inget toppenfiske direkt. Strängnäs kan ibland vara bra men det är ganska högt tryck på de bra platserna. Rekommenderar att försöka införskaffa en båt eller kajak, då har du hur många platser som helst att välja!
Lämna en kommentar:
-
Har testat lite vid haga småbåtshamn jämst med vassen och in i vassen och fått ett par gäddor. Inte bjässar men endå kul att få fisk
Lämna en kommentar:
-
Hej!
Har tyvärr inga tips men har själv nyligen hamnat i samma område. Men det verkar tyvärr vara ett dåligt ställe att bo på för fiske, jag har inte hittat något som verkar speciellt bra. På iFiske så är hela området runt helt tomt så det enda som finns är Mälaren. Mälaren från land brukar inte vara någon höjdare...
Men vet någon något så är jag också nyfiken på att höra!
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Lämna en kommentar: