Havsfiske på norra Gräsö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiske på norra Gräsö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsfiske på norra Gräsö

Hej!

Tänkte kolla om det var någon som vet lite mer kring fisket runt Örskär och norra Gräsö. Har sommarställe där och har fiskat mycket gädda och aborre från land men har nu köpt en riktig båt som jag försätt med lite enklare trollinggrejer på. Men skulle vilja veta lite när öringen går förbi och även strömingen. tror den är som bäst här ute innan midsommar men var ute och la nät igår för att få ihop lite middag, och förutom 2 sikar och en plattfisk så fick jag upp 5 strömingar vilket borde betyda att de fortfarande är här. Är det någon som är hemma på dessa fiskevatten skulle jag vara väldigt sugen på att lära mig mer hur man fiskar här och när.

Tack på förhand!

Ursprungligen postat av Arbe21 Visa inlägg
    Hej!

Tänkte kolla om det var någon som vet lite mer kring fisket runt Örskär och norra Gräsö. Har sommarställe där och har fiskat mycket gädda och aborre från land men har nu köpt en riktig båt som jag försätt med lite enklare trollinggrejer på. Men skulle vilja veta lite när öringen går förbi och även strömingen. tror den är som bäst här ute innan midsommar men var ute och la nät igår för att få ihop lite middag, och förutom 2 sikar och en plattfisk så fick jag upp 5 strömingar vilket borde betyda att de fortfarande är här. Är det någon som är hemma på dessa fiskevatten skulle jag vara väldigt sugen på att lära mig mer hur man fiskar här och när.

Tack på förhand!
    Hej Jonas Arbestål;
    Åren 1990 - 2005 trollade jag och frugan ganska många gånger i slutet av maj till början av juli efter lax och havsöring från Bolivagrundet i söder till Eggegrund i norr. Vi hade ganska bra fiske första hälften av 1990-talet med återkommande fångster av smålax (2,5 - 8,5 kilo) och havsöring (1,8 - 7,5 kilo) utanför Björns Fyr och österut mot Örskär samt enstaka laxfångster utanför Kniven, Gårdsskär, Billudden och runt Eggegrund. För varje år blev fångstresultaten allt sämre trots ökat antal trollingdagar och åren 2003 - 2005 fick vi inte en enda lax. Havsöringsfångsterna har också ebbat ut.

Eftersom vi fiskat efter lax i många år i Gävlebukten och Lövstabukten samt i angränsande områden ska jag svara på dina frågor efter bästa förmåga. När vi trollade efter lax mellan Örskär och Eggegrund fick vi de flesta laxarna på NK-MAG och NK-28, Dardevle Big Ed och Flutter Chuck Magnum samt Purelure Iron Horn och Big Horn. Färgmässigt fungerade Silver/Gul, Silver/Blå, Silver/Grön och Silver/Orange samt Silver/Röd. Ju närmare Dalälvens utlopp vi kom desto bättre högg laxen på flutter spoons med orange, rosa eller röda inslag. De flesta laxarna fick vi nära ytan på 2 - 5 meters djup blyade med 20 - 50 grams päronsänken och gummisnodd 30 - 40 meter bakom planerboardsen. På djupriggarna fick vi också laxar på 14 foot, 21 foot och 31 foots djup (mina Cannon MAG-10 riggar är graderade i foot). Cirka 85 % av våra journalförda laxar mellan Örskär och Eggegrund har fångats på planerboardsbetena och följaktligen har endast 15 % fångats på djupriggsdragen. Fartområdet 2,3 - 2,8 knop har lockat till sig de flesta laxhuggen. Några av våra laxfångstplatser vid Örskär var västra sidan mellan Tärnudden, Skatudden och Prejaren, runt Argos Innerbank, Argos Grund och Argos Ytterbank. Ett annat tidvis laxsäkert område var mellan Boliviagrundet och Björns Fyr upp emot Campsgrund nordväst om Björns Fyr. Går vi in mot Gårdsskär och Billudden hittar vi revet med Billskatan, Slangrevet, Billhällan, Flatbotten, Väktaren, Hansbådan och ända upp till Petres Bank. Var dock observant på att många av nämnda platser är förbjudna att fiska för nära under vissa tider. Här har du fått mina personliga tips om några av våra bästa laxområden från förr. Det tar dig minst 20 år att lära dig dem och ännu längre att kunna trolla av dem effektivt.
    Go for the Big Salmons!

Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Hej OldFirehand.

Vad rekommenderar du för båt för detta område?
      Har en Silver Fox idag, är väl allmänt lite för kort för skärgården. Klarar man sig med en Hawk i dessa krokar om man undviker allt för dåligt väder eller måste man upp mot shark?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
      X