Får ingen fisk i Vänern! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får ingen fisk i Vänern!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Får ingen fisk i Vänern!

Tjena,

Skriver en gnällpost för att ödmjukast be om hjälp!
    Jag har nu lagt ca 10 fiskepass på norra vänern, utanför hammarö, i hopp om att få gös, abborre och gädda. Öring och lax vore än mer välkommet men det ser jag inte ens som troligt då jag inte ens lyckas få de förstnämnda. (Sanning med modifikation, då jag 1 pass fick 2 gäddor omgående på vertikaljigg, och enstaka småfiskar annars. Men flertalet fiskepass har varit helt döda).

Varje fiskepass har varit långt, 4-8 timmar i sträck. Fiskepassen har varit från dagtid till skymning/mörkt. Ja, dessa fiskepass har skett nu i sommar, och jag är medveten om att det är inte den optimala fisketiden. Hade dock förhoppningen om att något liv skulle finnas i sjöhelvetet.
    Fiskemetod har varit bonntrolling med 2-3 spön, spinnfiske från drivande båt, vertikaljigg från drivande båt.
    Beten jag använder är oftast diverse wobblers vid bonntrolling, små, medel och stora jiggar vid vetikalt jiggfiske, och spinnare, jigg, wobbler och skeddrag vid drivande spinnfiske.
    Jag är givetvis mest intresserad av lite storlek på fisken! Att fiska snipor är inte så intressant, så jag är givetvis villig att lägga ner lite tid och en del dötid med noll resultat om det är vad som krävs för att få något med storlek. Dock, är det lite väl frustrerande att kamma noll i längden.

Här har jag fiskat under mina försök. De platser jag fiskat på är utmärkta med gul färg:
    Click image for larger version

Name:	Härharjagfiskat.PNG
Views:	1
Size:	358,7 KB
ID:	1822075

Vad gör jag för fel? Ska jag fiska mer landnära, i vikar eller på annat sätt?
    Är det mig det är fel på, eller är sjön verkligen helt död? Börjar seriöst tvivla på min egen förmåga :/

Tack på förhand,

PS: Kan tillägga att jag föregående somrar lagt ca 10 fiskepass på göspiren totalt (!) utan så mycket som en fisk.
    Senast ändrad av Brassarn; 2013-09-12, 01:22.

Min styvfar pratade på att i år har det varit extra kast i Vänern, vet inte riktigt vem han pratat med om det är yrkesfiskarna, eller någon annan stugägare eller personalen på widars, han och min mor har stuga i ett av områdena du fiskat i. Jag provade jigga lite när vi var där i augusti, NATTA inte ett pet what so ever.
    Vad jag hört så är kattholms bränningen riktigt bra abborrställe, men har du kört där och kammat noll?! Ja då veti fasen.
    Skitfiske
    /Rickard
    Live long and skitfiske på er!

Kommentera

Ha! Kunde inte låta bli att skratta när jag ser vad du skriver. Jag som trodde att jag var ensam att fisket på Hammarösidan sugit enormt mycket om man ska se till mängdfiske detta år.

Jag fiskar på andra sidan mycket (av kartan) och det har varit enormt segt för min del om man ska se till Abborrfisket detta år, varför vet jag ej. Men jag tror att det beror på att varit enormt klart vatten som jag tror beror på dåligt med plankton. Vårfisket gav kanske en 50 gäddor, vilket är sjukt lite. Men en stor.

Jag fiskar oftast mest innanför öarna och mer in mot stan då jag har en så liten båt och 7-8 sek på Vänern är fan inte kul i en sån båt, men nu kommer jag att lägga mesta av det sista höstfisket utanför öarna. Tror att det är störst chans på stor fisk där. Hård pålands vind in mot öarna brukar dra dit större Gädda. Och Gädda är prio nummer ett för mig.

Sen kom värmen och mitt topwater fiske efter borre skulle börja, har knappt fått ihop till en middag. Steg iofs på en stor Gädda igen i Augusti, men annars har det varit enormt segt. Sjukt segt skulle jag vilja påstå. Grynnor, friliggande grund osv som brukar ge en 30 borrar och en 3-4 gäddor per kväll känns helt tomma. Jag hade en vassränna jag kunde åka till och plocka upp en borre middag en varm sommarkväll på ett par minuter, detta år var det mer eller mindre tomt. Bara smågädda. Och dåligt med huggvillig Abborre.

Det sägs att man ska längre ut. Testade det med efter borre, fick nada.

Laxfisket tror jag är allt för tidigt än.

Höll på att glömma. Märkligt att du inte fått mycket Abborre vid Hönan. Där pimplade jag alltid som barn med släktingar och fick massor. Träffat på flera seglare som undrat vad jag gör ( när jag jerkfiskar ) och många av dom brukar ofta då berätta att dom vart vi Hönan och fått mycket Abborre. Samma med storgrund, hört att det ska vara bra som bara den där. Och så vitt jag vet så är fisket bättre på den sidan av ön du fiskar.
      Senast ändrad av poppers man; 2013-09-12, 22:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
        Ha! Kunde inte låta bli att skratta när jag ser vad du skriver. Jag som trodde att jag var ensam att fisket på Hammarösidan sugit enormt mycket om man ska se till mängdfiske detta år.
        .
        .

Höll på att glömma. Märkligt att du inte fått mycket Abborre vid Hönan. Där pimplade jag alltid som barn med släktingar och fick massor. Träffat på flera seglare som undrat vad jag gör ( när jag jerkfiskar ) och många av dom brukar ofta då berätta att dom vart vi Hönan och fått mycket Abborre. Samma med storgrund, hört att det ska vara bra som bara den där. Och så vitt jag vet så är fisket bättre på den sidan av ön du fiskar.
        Så det är korrekt att säga att du framgångsrikt fiskat på storgrund och hönan, åtminstone tidigare?

Precis som du har jag fiskat några gånger även innanför öarna. (Tolkar dig som att du menar innanför sätterholmsfjärden). Även där har det blivit noll och inget.

Nu har jag siktat på stor gädda, och fiskat mest friliggande vatten, så det kanske har spelat in. Men ändå, att inte ta en endaste ströfisk på bonntrolling och spinn är minst sagt förvånande för mig.
        Som det är nu känns det inte ens värt besväret att kånka sig ut på sjön för att harva runt. Sist jag var ute så var yttemperaturen 17 grader. Kanske blir fisket bättre längre fram i oktober när vattnet är lite kallare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Brassarn Visa inlägg
          Så det är korrekt att säga att du framgångsrikt fiskat på storgrund och hönan, åtminstone tidigare?
          Jo då. De få gamla gubbarna i krokarna åker fortfarande ditt och pimplar upp fisk. Många äldre som fiskar med bra resultat där.

Precis som du har jag fiskat några gånger även innanför öarna. (Tolkar dig som att du menar innanför sätterholmsfjärden). Även där har det blivit noll och inget.
          Om du tittar på snitt djupet innanför öarna så är det 1.5 ner till 3 meter, så det är inte kanske de mest idealiska ställena om man ska söka stor Gädda sommartid. Men tidig vår så kan det vara okej fiske. Inte mycket till vassvikar heller. De få som finns är oftast på så grunt vatten också.

Jag kan ge dig ett ställe som kan ge bra med både Aborre och Gädda. Det är vid fyren. Sundet där kan vara grymt om det blåser. Har iofs inte fått nått över 5 i sommar där, men är övertygad om att det finns stor Gädda där då det är nära till både djupt och grunt. Problemet är att jag endast haft okej Gäddfiske där när det är en 7 sek ute på det öppna, och då är det fan inte kul o fiska från en 4.30 kort plasteka. Sjön är ju så krabb på vissa ställen att det skrämmer skiten ur mig.

Mycket Abborre brukar det i alla fall vara där.

Nu har jag siktat på stor gädda, och fiskat mest friliggande vatten, så det kanske har spelat in. Men ändå, att inte ta en endaste ströfisk på bonntrolling och spinn är minst sagt förvånande för mig.
          PÅ bonntrolling har jag fått ganska så mycket Gädda med min farbror, men bara 3-4 kilos. Jag fiskar nästan alltid själv och då spinnfiskar jag. Jag somnar av att sitta still själv i en båt, pallar fan inte det.

Som det är nu känns det inte ens värt besväret att kånka sig ut på sjön för att harva runt. Sist jag var ute så var yttemperaturen 17 grader. Kanske blir fisket bättre längre fram i oktober när vattnet är lite kallare?
          Ja, det är varmt som fan i vattnet än. Men jag kommer till veckan att ( om det inte blåser som fan ) Lägga några pass utanför öarna. Jag ska släppa bullar på botten vid en kant och en friliggande grynna. Jag vill ner så djupt det bara går. Får se om det blir nåt lycka. Annars väntar jag og till Oktober och testar grundare vatten igen.

Jag trodde verkligen jag var ensam om att ha dåligt fiske i år Hammarösidan.

Kommentera

Det är inte bara hammarösidan som varit kass. Abborrefisket på grumssidan har åxå vart dåligt i sommar. Man ur fått åkt ett tiotal sjömil ut å jagat måsslag för att få bra med borre.
            Gösfisket kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte har vart ut nått på det.

Körde ett jättekort pass efter gädda för två veckor sedan vilket resulterade i ett hugg med denna fisk.
            Den tog strax söder om bäröskären ute på frivattnet. Där ute brukar det alltid gå riktigt stora gäddor. Denna var dock bara på 7kg och 107cm. Ingen jätte men en helt ok fisk.
            Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av RobinK Visa inlägg
              Det är inte bara hammarösidan som varit kass. Abborrefisket på grumssidan har åxå vart dåligt i sommar. Man ur fått åkt ett tiotal sjömil ut å jagat måsslag för att få bra med borre.
              Gösfisket kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte har vart ut nått på det.

Körde ett jättekort pass efter gädda för två veckor sedan vilket resulterade i ett hugg med denna fisk.
              Den tog strax söder om bäröskären ute på frivattnet. Där ute brukar det alltid gå riktigt stora gäddor. Denna var dock bara på 7kg och 107cm. Ingen jätte men en helt ok fisk.
              Wow, vilken fisk grattis! Det där är i princip ett målande exempel på vad jag försökt uppnå. Har aldrig varit i närheten av en sån gädda.
              Letade upp bäröskären på sjökortet, och det låg tyvärr lite lång bort för min del. Dock tyckte jag det såg i princip ut som ett lika ställe som prickgrund, med avseende på läge/utformning på sjökortet åtminstone. Inger lite hopp om att det skulel kunna gå att hitta en sån fisk på prickgrund syd hammarö spets iaf!

Ser på bilden att du trollar. Får ni krokodlierna mest i ytvattnet eller långt ner? Vad jag undrar än, om det är rätt att som jag gör nu, fiska gädda på friliggande vattenytor med stort djup? (med stort djup avser jag själv 10m eller mer).

Kommentera

Jo då. De få gamla gubbarna i krokarna åker fortfarande ditt och pimplar upp fisk. Många äldre som fiskar med bra resultat där.
                Ok. Får nog bli nåt mer försök ut till Hönan. Ska se till att helhjärtat sats på vertikalfiske och bottenmete då. Tror du det e uteslutande bottenmete med mört som gäller? Eller är det värt att prova med räka också?

Om du tittar på snitt djupet innanför öarna så är det 1.5 ner till 3 meter, så det är inte kanske de mest idealiska ställena om man ska söka stor Gädda sommartid. Men tidig vår så kan det vara okej fiske. Inte mycket till vassvikar heller. De få som finns är oftast på så grunt vatten också.

Jag kan ge dig ett ställe som kan ge bra med både Aborre och Gädda. Det är vid fyren. Sundet där kan vara grymt om det blåser. Har iofs inte fått nått över 5 i sommar där, men är övertygad om att det finns stor Gädda där då det är nära till både djupt och grunt. Problemet är att jag endast haft okej Gäddfiske där när det är en 7 sek ute på det öppna, och då är det fan inte kul o fiska från en 4.30 kort plasteka. Sjön är ju så krabb på vissa ställen att det skrämmer skiten ur mig.

Mycket Abborre brukar det i alla fall vara där.
                Finsn ju 2 fyrar ute vid sätterholmarna. Men båda två har ju djup utanför, så borde vara hett på båda ställena. Har aldrig stannat där och fiskat själv, får nog se till att prova det också innan jag helt dömer ut sjön
                Kan hålla med om att det kan va krabb sjö utanför öarna där. Har en liten 5.6meters Ryds, så det guppar satan där ute, och även om jag inte blir sjösjuk, så kan det va problematiskt. Sist jag var ute var det 6-7 sekundmeter vid vindsnurrorna och satt då själv och funderade på hur jag skulle bära mig åt om det nappade.

PÅ bonntrolling har jag fått ganska så mycket Gädda med min farbror, men bara 3-4 kilos. Jag fiskar nästan alltid själv och då spinnfiskar jag. Jag somnar av att sitta still själv i en båt, pallar fan inte det.

Jag trodde verkligen jag var ensam om att ha dåligt fiske i år Hammarösidan.
                Haha nej verkligen inte. Jag är nog snäppet längre ner på stegen dock, har ju inte ens fattat hur och vart man ska fiska ens under gynnsamma förhållanden. Men skam den som ger sig, en vacker dag ska även den här blinda apan hitta en 10+.

Kommentera

Jo det är oftast trolling som gäller för min del. Gäddan på bilden tog en Nilsmaster gösambulans hängd bakom en great white paravan i ytan.
                  Kör på djup från 5 till 40 meter. Gäddorna där ute brukar inte vara så värst kräsna de är lite överallt å tar både i ytan och på djuprigg 20m ner...
                  Brukar skoja om att om man vill ha stor gädda på Vänern så ska man åka ut och trolla lax och öring. Så länge det är över 10 grader i vattnet så brukar alltid gäddorna vara med.
                  Ett tips är väl att åka över branter och kanter. Där brukar det ofta bli gädda eller annan rovfisk.
                  Sätter man i båten i rampen vid åsundakanalen så är det inte jättelångt ut dit till bäröskären. Men ska man åka från Hammarö blir det en bit.
                  Runt vindkraftverken brukar det finnas mycket gädda vissa årstider åxå. Kanske blir lite långt ut det med....

Kommentera

Ursprungligen postat av RobinK Visa inlägg
                    Jo det är oftast trolling som gäller för min del. Gäddan på bilden tog en Nilsmaster gösambulans hängd bakom en great white paravan i ytan.
                    Kör på djup från 5 till 40 meter. Gäddorna där ute brukar inte vara så värst kräsna de är lite överallt å tar både i ytan och på djuprigg 20m ner...
                    Brukar skoja om att om man vill ha stor gädda på Vänern så ska man åka ut och trolla lax och öring. Så länge det är över 10 grader i vattnet så brukar alltid gäddorna vara med.
                    Ett tips är väl att åka över branter och kanter. Där brukar det ofta bli gädda eller annan rovfisk.
                    Sätter man i båten i rampen vid åsundakanalen så är det inte jättelångt ut dit till bäröskären. Men ska man åka från Hammarö blir det en bit.
                    Runt vindkraftverken brukar det finnas mycket gädda vissa årstider åxå. Kanske blir lite långt ut det med....
                    Precis vad du skriver hade jag hört innan och är vad jag försökt med själv. Dvs, att bonntrolla efter öring, vilket skulle resultera i gäddor enligt hörsägen :P Har som du märkt inte haft en känning ens. Inte ens då jag driftat över 5-20m djup och vertikaljiggat med stora stormjiggar och cutbait.
                    Har som sagt trollat runt ute runt vid vindkraftverken, storgrund och prickgrund, även fast det är lite guppigt i en gammal ryds camping. Tyvärr rätt långt att åka inifrån karlstad, och utan möjlighet att traila. Men får nog bli att byta båt till en öppen styrpulpet.
                    Uppskattar iaf råden och tipsen, ska ge det fler försök framöver här på 5-40m djup, över kanter och även försöka ge metet lite mer försök. Vad tror du själv om att meta efter gädda med vitfisk, över kanter med runt 5-20 meters djup?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X