Får ingen fisk i Vänern! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får ingen fisk i Vänern!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mete vette tusan. Det är fantastiskt stora vattenmassor vi pratar om.
    Att åka ut dit i en gammal camping är inga problem. Det är precis det jag gör.
    Nu i september oktober brukar det vara med ganska så möe gädda där ute...
    Var ute vid Vårtan i söndags med min å fiskade abborre. Det nappade på ganska bra faktiskt. Var där en timme drygt å hade tio matfiskar med hem. Några tappade och några returer. Men då fiskade vi med gammal hederlig curlytailjigg och spinnspö. :cool:

Kommentera

Ursprungligen postat av RobinK Visa inlägg
      Mete vette tusan. Det är fantastiskt stora vattenmassor vi pratar om.
      Att åka ut dit i en gammal camping är inga problem. Det är precis det jag gör.
      Nu i september oktober brukar det vara med ganska så möe gädda där ute...
      Var ute vid Vårtan i söndags med min å fiskade abborre. Det nappade på ganska bra faktiskt. Var där en timme drygt å hade tio matfiskar med hem. Några tappade och några returer. Men då fiskade vi med gammal hederlig curlytailjigg och spinnspö. :cool:
      Ok. Ja vårtan ser ju ut på sjökortet att vara ett grund liknande storgrund intill hammarö. Tycker storgrund borde kunna hålla fisk också då.
      Men undrar en sak. Du nämner att ni fiskar med curlytail. Ligger ni och jiggar med dem i ytvattnet då, eller vertikaljiggar ni och driver?
      Tycker själv att det känns hopplöst att jigga konventionellt på djup större än ett par meter. Blir mest att jag vertikaljiggar och låter driften stå för förflyttning då. Gör jag fel i det tycker du?

Kommentera

Skulle vilja tillägga en sak till ursprungsformuleringen också. Det är så att jag i min båt även har ett ekolod, ett Lowrance elite5x, och det fungerar ganska väl så när på en endaste punkt: Det visar aldrig fisk!

Inte en enda gång, av alla de turer jag gjort med båten, har jag nånsin sett ett klockrent fiskeko, en riktig båge så att säga. Nån enstaka gång har jag sett lite plotter i mellanvattnet över större djup, vilket jag misstänkt vara nån sorts mindre betesfisk.
        Hur är det för er andra, ser ni någonsin fisk på era lod då ni är ute och kör i norra vänern?!

Jag är medveten om att det inte är rimligt att förvänta sig några jättestim, men emellanåt borde man väl få se bågar? Notera hur lod ska se ut i den bästa av världar
        Click image for larger version

Name:	20130727_193628.jpg
Views:	1
Size:	588,2 KB
ID:	1769985

Kommentera

Robink. 7 kilo är inte så dåligt på Vänern. Snittviket brukar ju vara 2-6. Jag i alla fall räknar allt över 6 som okej på Vänern. Sommartid och förhöst eller hur man säger.

Ursprungligen postat av Brassarn
          Ok. Får nog bli nåt mer försök ut till Hönan. Ska se till att helhjärtat sats på vertikalfiske och bottenmete då. Tror du det e uteslutande bottenmete med mört som gäller? Eller är det värt att prova med räka också?
          De jag träffat på har pimplat med mask och fått massor. Jag vet en annan som åker till Timmeröarna och pimplar upp en hink cirka 2 gånger per sommar. Dom får ALLTID massor av Abborre där. Gädda där vet jag ej nåt om, då dessa tillhör den gamla skolan som endast fiskar efter matfisk. Men Lax och Öring får dom ju därute och runt bonäsudden.

Kan inget om botenmete med Räka eller Mört. Jag spinnfiskar bara.

=BrassarnFinsn ju 2 fyrar ute vid sätterholmarna. Men båda två har ju djup utanför, så borde vara hett på båda ställena. Har aldrig stannat där och fiskat själv, får nog se till att prova det också innan jag helt dömer ut sjön
          Kan hålla med om att det kan va krabb sjö utanför öarna där. Har en liten 5.6meters Ryds, så det guppar satan där ute, och även om jag inte blir sjösjuk, så kan det va problematiskt. Sist jag var ute var det 6-7 sekundmeter vid vindsnurrorna och satt då själv och funderade på hur jag skulle bära mig åt om det nappade.
          Vid sunden när det är pålandsvind kan det vara bra. Jag menar sököjan ( stavning) vid sättersholmen. Det finns en kant och rösen när man kommer innanför sundet. Men var på din vakt om du åker nära, det kan sticka upp sten överallt. Min farbor som jag ibland fiskar med fan klättrar över dessa rösen. Totalt orädd. Skiter fan i om båten pajar. Han ska han sin abborre middag till varje pris. Aldrig varit med om nån som fiskar så nära land som han.

Problemet när det blåser upp på Vänern där det inte är djupare än nån meter så går vågorna ju ner på botten och planar aldrig ut, och stå upp och spinnfiska i min lilla båt är uteslutet för min. Var ute engång med min farbror i sin älskade lilla plasteka och jag fan trodde att jag åkte nån karusell när vi kom ut på frivattnet.

Sen längre in så finns det nåt grund som heter Torrholmsgrund. Som dom visst ska få Gös vid. Själv har jag bara fått nån snipa där. Gädda då.

Faktiskt väldigt många "sommarfiskare" man ser vid fyren sommartid. Snart så kommer Laxtrollarna och åker ut, när man stöter på trollarna då vet man att det bästa fisket har börjat och alla semesterfolk är hemma och gör vad dom nu gör. Och när man inte ser trollarna längre så vet man att Gäddsässongen lider mot sitt slut.

Bara egna erfarnheter.
          Klart du ska testa o meta med Mört eller vad nu gör. Alla metoder är värda att testa.

Det var just det med den hårda vinden när stor fisk stiger på jag hade i åtanke. Lägger jag mig när och försöker på en drift i hård vind så är jag ganska så snabbt uppe på land. Mycket svårt att stya en sån liten båt jag har också i stark sidvind. Praktiskt tagit omöjligt om ska kunna släpa betet i normal takt efter.
          Senast ändrad av poppers man; 2013-09-13, 16:08.

Kommentera

Ursprungligen postat av Brassarn Visa inlägg
            Ok. Ja vårtan ser ju ut på sjökortet att vara ett grund liknande storgrund intill hammarö. Tycker storgrund borde kunna hålla fisk också då.
            Men undrar en sak. Du nämner att ni fiskar med curlytail. Ligger ni och jiggar med dem i ytvattnet då, eller vertikaljiggar ni och driver?
            Tycker själv att det känns hopplöst att jigga konventionellt på djup större än ett par meter. Blir mest att jag vertikaljiggar och låter driften stå för förflyttning då. Gör jag fel i det tycker du?
            När jag fiskar med curlytail så brukar jag oftast ankra upp vid nån het kant. Kanske gärna söka upp nån aktivitet på blodet eller måsslag. Sen leta med jiggen både i ytan å ner till botten. På sommarn när abborrarna jagar så kan de smälla på direkt jiggen börjar vevas in.

Sist ja va ut så visade iaf mitt ekolod både bågar och stora stim med betesfisk.

Kommentera

Det största problemet jag ser med Vänern att hitta Gädda av större kaliber när det är varmt är ju att det är såna enorma jävla massor vatten att söka av. Åker man bara ut på frivattnet och tittar från Bonäs som exempel mot Timmeröarna så är ju den ytan större än många normal stora sjöar i Sverige, så det blir ju som att leta efter en nål i en höstack om man inte har sjuk kännedom om frivattnet, vilket inte jag har.

Jag tror jag har bontrollat runt där ett par 100 timmar denna sommar då jag gäddfisket inne på grundare vatten suger som alla vet när vattnet ligger blankt och endast djup 1.5-2 meter. Och enda ställen det har stigt på fisk har alltid varit i närhet till öar. Typ 5-10 meter utanför där man enligt lag inte får trolla.

Höll på att glömma att sprickaor i berg kan vara vära att nöta ibland. Det brukar jag göra.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
                [B]
                Sen längre in så finns det nåt grund som heter Torrholmsgrund. Som dom visst ska få Gös vid. Själv har jag bara fått nån snipa där. Gädda då.
                .
                .

Det var just det med den hårda vinden när stor fisk stiger på jag hade i åtanke. Lägger jag mig när och försöker på en drift i hård vind så är jag ganska så snabbt uppe på land. Mycket svårt att stya en sån liten båt jag har också i stark sidvind. Praktiskt tagit omöjligt om ska kunna släpa betet i normal takt efter.
                Ja Torrholmsgrund har jag testat vid ett tillfälle. Vertikalade då och driftade över grundet några gånger med rätt stor jigg. Givetvis kammade jag noll. Blåste rätt bra då kommer jag ihåg. Storm och cutbait på multiplikatorrulle kör jag, är lätt å smidigt att hålla botten då. Är nog lite för stort för abborre och mindre gös, men lagom för gäddor på ett par kilo åtminstone.

Tycker det e rätt gött å va ute när det rullar och skvätter över ruff och allt. Men det kanske är bara för att jag ännu inte behövt fightas med fisk samtidigt Med flera spön, stor fisk på och piskande vågor kan det säkert bli mer än spännande utanför hammarö när det ligger på från syd hehe.

Ska försöka göra nåt försök på 20+ gädda efter fiskemässan på Nöjesbutiken imorrn. Lovar att återkomma med bildbevis i sådant fall.

Kommentera

Ursprungligen postat av Brassarn Visa inlägg
                  Ska försöka göra nåt försök på 20+ gädda efter fiskemässan på Nöjesbutiken imorrn. Lovar att återkomma med bildbevis i sådant fall.
                  Ja, det måste du.

Kommentera

Ursprungligen postat av RobinK Visa inlägg
                    När jag fiskar med curlytail så brukar jag oftast ankra upp vid nån het kant. Kanske gärna söka upp nån aktivitet på blodet eller måsslag. Sen leta med jiggen både i ytan å ner till botten. På sommarn när abborrarna jagar så kan de smälla på direkt jiggen börjar vevas in.

Sist ja va ut så visade iaf mitt ekolod både bågar och stora stim med betesfisk.
                    Ok, jag driftar ju mest över kanter och grund. Kanske ska se till att ankra upp mer och fiska av noggrant.
                    Måsslag har jag aldrig ens sett i vänern :S Kanske även det ett tecken på att jag fiskat i helt tomma vatten?

Fetade: Vafan.... måste vara jag som är på helt fel ställe vid fel tidpunkter. Känns ytterst märkligt hela grejen det här.
                    Senast ändrad av Brassarn; 2013-09-13, 16:33.

Kommentera

Jag får bra med abborre emellanåt ute på yttre storgrund. Bottenmete m. mask och vanligt jiggfiske är två säkra kort. Bra storlek på abborrarna där ute också

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X