Vårrapporter - Umeå med omnejd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vårrapporter - Umeå med omnejd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vårrapporter - Umeå med omnejd

    Såhär års så ändras ju en del i vattnet dag för dag, is försvinner och hoppet om livet tänds på nytt. Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi samlar rapporter och observationer om vad som händer - fiskerapporter, israpporter från hav, insjöar och strömmande vatten, var och när gäddan leker(så att vi kan undvika att slösa tid på lekgädda), när och var gäddan tycks ha lekt klart osv.

    Mitt första bidrag blir att informera om att isen vid Täfteåns mynning är väck, helt öppet i kanalen mellan åmynningen och havet. Imorgon gör jag årets isfria premiärtur på hemmaplan där - bottenmete med fryst fisk och kanske några kast med långsamt invevade storjiggar, sen ska såklart den nyligen införskaffade abborrfiskedimensionerade multiutrustningen testas, dock utan förväntningar på abbarhugg.
    All you need is Lubb.

  • #2
    Lite rapporter;

    Fiskade i Täfteå(småbåtshamn med omnejd)i måndags(kl16-19)och i onsdags(kl15-19). Bottenmete med fryst strömming och långsamt spinnfiske med framförallt jiggar av varierande storlek(11-25cm)men även ett och annat wobblerkast(7-14cm wobblers). Inga kontakter för min del. I måndags pratade jag med några som var på plats när jag anlände som lyckats få en och annan gädda att hugga, inga monster(det pratades om 2-3kg's bitar)och glest mellan huggen. Låg fart och vevstopp var tydligen det recept som fungerade.

    Okularbesiktade även Nydalasjön i tisdags kväll, där är isen kvar.
    All you need is Lubb.

    Kommentera


    • #3
      Intressant! Åker nog ner till täfte ikväll och testar själv återkommer

      Kommentera


      • #4
        Också fiskat täfteå och haft hyfsat fiske på flötmete med små döda mörtar. En finare fisk på 7kg har dykt upp.

        Kommentera


        • #5
          Med risk för att det är old news, men Nydalasjön är isfri sedan lite mindre än en vecka tillbaka.
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #6
            Gäddleksbeteende(massor av plask vid gräset på den lilla ön i kanalen) observerat i Täfteå igårkväll. Nån som har ett hum om när de kan tänkas vara färdiga? Om en vecka? Två veckor? Tre veckor?
            All you need is Lubb.

            Kommentera


            • #7
              Du har möjligen inte sprungit på en dansk metalhead (janjoh) under dina fiskepass? Han verkar ha helt försvunnit från såväl det här som det andra forumet.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Du har möjligen inte sprungit på en dansk metalhead (janjoh) under dina fiskepass? Han verkar ha helt försvunnit från såväl det här som det andra forumet.
                Inte sprungit på nån dansk, inte sprungit på nåt metallhuvve, än mindre nån med båda attributen kombinerade.
                All you need is Lubb.

                Kommentera


                • #9
                  Gäddan leker för fullt sedan i tisdags kväll ute i Fårskär utanför Nordmaling .

                  I onsdags var jag och äldsta barnbarnet ut och provade om någon gökat färdigt och var hungrig .

                  En gigantisk mängd måsar flög precis över vattenytan och glufsade troligen i sig rom .

                  Då klippte en gädda en fiskmås bara tjugo meter från oss ,det ser man inte ofta .

                  Ett jätteplask och måsen försvann för gott .
                  Spiggpimplare

                  Kommentera


                  • #10
                    Gissar mig till att gäddan leker eller fortfarande är i förleksfasen på de flesta håll i dessa trakter. Men har nån lyckats lura upp nån efter islossningen-abborre än? Och i sådana fall var? Har ledig helg i antågande och när gäddan tänker på annat än att bita i hittepåfiskar kan man ju försöka lura opp en vårabbar eller två.

                    Hur har gäddfisket varit senaste veckan? Är det lek i stort sett överallt eller har nån fått umgås med nån gädda som av allt att döma har lekt klart?
                    All you need is Lubb.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X