Utrustning för havsöring och lax i Umeälvens forsfiskeområde. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning för havsöring och lax i Umeälvens forsfiskeområde.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utrustning för havsöring och lax i Umeälvens forsfiskeområde.

    Fiskade från Kåddishällan i måndags. Hoppades på harr eller öring men det blev bara några småabborrar. Fiskade mest med spinnare på 5-10 gram och en del skeddrag av varierande storlek. Dock såg jag en del fina silverblanka fiskar hoppa, och en schysst kluns som kanske var i intervallet 5-10kg. En annan fiskare hade påslag två gånger av vad som troligen kan ha varit lax.

    Trots mina uteblivna framgångar denna kväll gav det onekligen blodad tand och inspiration. Jag tänkte; ”Vad behöver jag lära mig och vad är lämplig utrustning för att jaga havsöring och lax i dessa vatten?”

    Samtliga frågor gäller fiske i det som på fiskevårdsområdesspråk kallas ”Umeälvens forsfiskeområde”, dvs med bron i Sörfors som uppströmsgräns och kraftledningen som korsar älven vid Baggböle som nedströmsgräns.

    Fråga 1; Vad är en bra universalkombo(spö+rulle) för både havsöring och lax? Jag kan hantera en multirulle efter några års erfarenhet av sådana vid gäddfiske, men skulle föredra haspel om det inte är olämpligt av nån anledning(ett exempel på ”olämpligt av någon anledning” skulle t.ex. vara om det är ett fiske som kräver att jag ska kunna dänga iväg sänken på 100 gram eller mer vid fiske med spinnfluga). Jag har noterat att det på vissa håll i landet används spinnspön kring 12 fot med kastvikter upp till kanske 150 gram och rullar kring Ambassadeur 7000 storlek när det ska fiskas lax med spinnfluga. Är detta ”overkill” för aktuell sträcka eller nåt som tål att tänkas på? Vad gäller pris tänker jag mig en övre gräns på 4000 bagis för kombon.

    Om möjligt får det gärna vara nåt som fixar såväl skedar och spinnare på 25 gram såväl som den vikt på sänke som krävs för bottennära fiske med spinnfluga där det strömmar.

    Om haspel kan tänkas funka har jag sneglat på Okuma Azores i 5500 storlek. Kan det va nåt? Har en sån i 8000 storlek till Sejfiske i Norge och den ger ett robust intryck och verkar ha bra broms.

    Fråga 2; flätlina eller nylonlina? Och vilken dimension? Jag kan se både för och nackdelar med båda typerna vid denna typ av fiske, men jag tänker mig att erfaret folk förmodligen vet bättre än mig. Och i min bok så är definitionen av ”idiot” nån som saknar vett och ödmjukhet att ta råd av folk som vet bättre.

    Fråga 3; var och hur och när lurar jag laxen till hugg i denna typ av vatten? Är det spinnfluga nära botten som gäller om vi snackar haspel eller spinn? Tips på beten och färger?

    Fråga 4; var och hur och när lurar jag havsöringen till hugg i denna typ av vatten? Tips på beten och färger?

    Fråga 5; hur behöver jag tänka för att anpassa fisket efter vattennivån vid detta fiske? Har noterat på vattenfalls hemsida att 19 kubikmeter per sekund verkar vara det låga flödet från dammen i Stornorrfors. Periodvis har de väl också ett högre flöde.

    Jag nöjer mig med dessa fem frågor så länge. Fler lär dyka upp allteftersom svaren droppar in.

    Tack på förhanden.
    All you need is Lubb.

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X