Lätt utrustning vid vandring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lätt utrustning vid vandring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
    Jag hade skitit i teleskop för o slippa delar som fastnar utfällda mm.
    Finns små fina 3-4delade haspelspö som är kanon för ändamålet. Oftast kommer de i spötub med vilket gör att man utan problem kan fästa dem utanpå ryggsäcken utan risk för att de skadas. Liten lämplig rulle till det och en liten låda med några olika drag och kanske ett mete.
    Jag är också beredd att hålla med om att ett flerdelat spö oftast är bättre än teleskop. Mitt telekopspö har förvisso fungerat klanderfritt men det känns ändå inte lika robust som ett flerdelat. Det är bara i havskajaken på semester som jag verkligen gillat teleskop bättre. När man ska övergå från att paddla och fiska till att bara paddla är det bara att fälla ihop teleskopspöt och lägga ner det i sittbrunnen mellan knäna. Sedan går det lika fort att ställa om till att fiska och paddla igen.

    Min erfarenhet är även att känslan oftast är bättre i ett flerdelat spö än i teleskop. Ett teleskopsspö får ju en helt annan form på klingan (tapering) än vad de vanliga spöna har. Mitt teleskopspö används som sagt bara i kajaken och ligger även med som reservspö i draglådan. Trots att det ligger i en tub får det ledigt plats i draglådans toppfack.
    Senast ändrad av Kulfisk; 2020-12-16, 22:50.

    Kommentera


    • #12
      https://fiskeflugor.se/fiskeset-trav...1ceb06cbf6d095

      Vågar inte säga nått om kvaliteten på prylarna men för pengen är det säkert helt ok.
      60cm delat. Verkar inte ingå nån spötub men en sådan görs ju enkelt själv av ett vaskrör eller annat lämpligt plaströr.

      Kommentera


      • #13
        Jag hade valt spinn, är förvisso inte mycket till flugfiskare även om det blivit ett och annat vift genom åren, till den här typen av fiske tycker jag spinn är enklast och roligast.
        Det finns både teleskopspön och fyrdelade spön av bättre sort. Teleskop är jag tveksam till men har å andra sidan aldrig testat någon variant av bra kvalitet.
        Ett lite bättre fyrdelat, lätt klassat spö går ju ha mycket nytta och nöje av även utanför fjällvandrandet.
        Likaså med en lite bättre rulle, håller med det som skrevs tidigare, valfri Daiwa LT i storlek 1000 eller 2000 blir även en rolig abborrulle när det är färdigvandrat.

        Kommentera


        • #14
          För egen del del har jag haft ett gammalt Abu Safari med en Abu 503 och några Mepps i ryggan på fjället. Det har funkat bra, och man kan hitta de grejerna på en loppis för bara ett par hundralappar.

          Kommentera


          • #15
            Jag har alltid det här spöt i bilen eller ryggsäcken, resväskan: https://www.dittdrag.se/fiskespon/ha...versatile-79g/
            Fantastiskt fast aktion på det (ingen kokt spaghetti), tillsammans med en rulle storlek 1000 och 0,10 flätlina är det helt perfekt till harr/borre/bäcköring. Priset är oslagbart dessutom.

            Kommentera


            • #16
              tack alla,, då siktar jag på spinn
              men tar nog ett resekitt då fiske är inget krav utan skulle nog kunna enbart ha lina och krok och ta en vidja som spö....

              Kommentera


              • #17
                https://rftgear.com/product/reliant-710-4-spin/

                TIll ädelfisk och HÖ!

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av mrheyjoe Visa inlägg
                  är det två olika handtag?

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                    är det två olika handtag?
                    2 olika förlängare.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X