Havsöringsfiske längs Västerbottenkusten, UMEÅ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsfiske längs Västerbottenkusten, UMEÅ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Gjorde säsongens femte och mest troligt sista pass från land vid kusten i Umeå kommun i morse. 14 graders ytvattentemperatur, så det känns som att säsongen är slut.
    Inte ett endaste livstecken på nåt av passen. Från och med nu övergår jag till mer lättflörtade arter som abbarn och gäddan. Kanske att man försöker sig på nåt fettfenefiske i strömmande vatten.

    Nån som haft bättre lycka i år?
    All you need is Lubb.

    Kommentera


    • #42
      Nu bor ju jag lite längre söderut i Stockholm men oftast uppe runt Höga Kusten på sommaren och tycker att nattfisket efter havsöring där är magiskt bra. Så våga att håll ut lite till men ändra bara tiden på dygnet och sök gärna uddar och platåer med närhet till djupt vattnen.

      Kommentera


      • #43
        Bra tips! Läste nånstans om sommar-HÖ från kust om natten, kanske var det du som skrev? Kanske blir nån tur i år. Upplandskusten har ju en del ställen utan grund skärgård och närhet till djup.

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
          Nu bor ju jag lite längre söderut i Stockholm men oftast uppe runt Höga Kusten på sommaren och tycker att nattfisket efter havsöring där är magiskt bra. Så våga att håll ut lite till men ändra bara tiden på dygnet och sök gärna uddar och platåer med närhet till djupt vattnen.
          Mina föräldrar har stuga och båt i Skoved, alldeles i närheten av Värnsudden som sägs ska vara bra. Har tänkt i flera år att jag ska ge det en helg i maj, men det har aldrig blivit av. Jag ska vara där i några dagar strax efter midsommarhelgen. Har du några tips på beten/metoder? Jag har haspelutrustning.

          Sommaren 2017 körde jag en hel del nattpass vid kusten utanför Umeå. Såg nästan alltid hoppande öring, men de var bara huggvilliga på ett av passen. Fruktansvärt frustrerande. Körde med "klassiska" havsöringsdrag. Är det kanske nån slags fluga på bombarda som gäller den tiden på året?
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #45
            Ja kanske blir den om sommaren mer selektiv om det finns mycket att välja på eller iaf en art i överflöd, tänker spigg främst, kanske även strömming men den fiskas ju hårt..

            Vid landfiske Vättern så kör ju många (?) med bombarda och spiggflugor, månne ngt att pröva? Får du upp en, kolla maginnehåll.

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Ja kanske blir den om sommaren mer selektiv om det finns mycket att välja på eller iaf en art i överflöd, tänker spigg främst, kanske även strömming men den fiskas ju hårt..

              Vid landfiske Vättern så kör ju många (?) med bombarda och spiggflugor, månne ngt att pröva? Får du upp en, kolla maginnehåll.
              Får jag upp en matöring, dvs silverblank, välgödd och över minimimåttet ska jag definitivt kolla vad som står på menyn på restaurangen den går till. Jag vet att det finns Elritsa(även kallad Grötmor av vissa i Docksta/Ullångertrakten) i området, så det kan ju vara värt att försöka imitera.
              All you need is Lubb.

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg

                Mina föräldrar har stuga och båt i Skoved, alldeles i närheten av Värnsudden som sägs ska vara bra. Har tänkt i flera år att jag ska ge det en helg i maj, men det har aldrig blivit av. Jag ska vara där i några dagar strax efter midsommarhelgen. Har du några tips på beten/metoder? Jag har haspelutrustning.

                Sommaren 2017 körde jag en hel del nattpass vid kusten utanför Umeå. Såg nästan alltid hoppande öring, men de var bara huggvilliga på ett av passen. Fruktansvärt frustrerande. Körde med "klassiska" havsöringsdrag. Är det kanske nån slags fluga på bombarda som gäller den tiden på året?

                Då är du verkligen i rätt område. Sök uddar ut mot de stora fjärdarna och gärna frånlandsvind som trycker ut det varma ytvattnet.
                Min bästa bete har varit en Snurrebassen från OGP i färgen Albino, och gäller att fiska rätt snabbt.
                Haft betydligt bättre utdelning på detta fisket än det ”normala” havsöringfisket här i Stockholms skärgård.



                Kommentera


                • #48
                  Hoppar på tråden som är intressant , risken är att jag blir " diskad " på geografiska grunder. Mina jaktmarker är södra Halland och Skåne.
                  Om det inte finns nån fisk inne , vilket vi aldrig kan veta med säkerhet, men vi antar det då spelar det ingen roll vilka metoder vi brukar. Däremot om vi ser fisk då blir det spännande att försöka lösa gåtan vad som är dagens rätt. Om du fiskar från båt så rigga 2 spön ett för drag och ett för dobb o fluga. Om fisken vakar men inte tar byt fluga/drag var 10e kast. Testa o ta in med väldigt varierande hastighet , du lär inte va snabbare än öringen hur du är försöker. Testa långa spinnstopp o låt draget sjunka 1-2 m beroende på djupet där du fiskar.
                  Hade en riktigt tålamodsprövande tur på Österlen i september.
                  Va på plats på morronen ej gryning körde dobb o fluga. Efter några kast matchade jag en öring 2kg klassen , tyvärr fick den hemlängtan. Efter det inte ett hugg trots flugbyten. Däremot vakade det öring överallt , en del riktiga pjäser på 4- 5 pannor.
                  Spöt med långa tobisliknande drag fanns i bilen kanske hade det varit lösningen men jag var för lat för o vada iland och promenera upp till bilen. Har ifrågasatt mitt omdöme vid detta tillfälle mer än en gång , sen vet jag inte de kanske hade dissat mina drag oxå - får intala mig det.
                  Beträffande nattfiske så är det i mina trakter lite väl mörkt för mig vill ha koll på utrustningen. Men det finns många här på gubbdagis ( fiskebutiken) som pratar om hur bra det är men när man frågar hur turerna gått så har de inte blivit av??.
                  Norrland måste ha ett helt annat ljus som gör det mera tillgängligt .
                  Enveten vass Västan o NV gör att man får hålla sig till brasfiske. Januari och mars var bra i Skåne. Däremot har fisket på hemmaplan 1/4 och framåt varit uselt .
                  Kämpa på - Peter b

                  Kommentera


                  • #49
                    Ja torde finnas en del tillfällen då öringen är på plats men inte hugger. Läste en artikel om det för ett antal år sedan, Fiskefeber, FJ eller var det YT, det var iaf Dansk kust.

                    De ville undersöka hur det ser ut under vattnet och med kamerahjälp såg de massor av öring som kom och gick men inte högg, minns ej årstid.
                    Vore lite lockade att nån gång montera en GoPo kamera på linan för att se aktiviteten men jag har ingen sån. Ser man aktivitet så nöter man lite extra å byter bete...

                    Kommentera


                    • #50
                      Det är väl det som är det ständiga osäkerhetsmomentet; får jag inga hugg för att dom inte är på plats eller är det nåt jag gör fel? Och nåt facit lär man aldrig få. Så det är väl bara att nöta på och testa olika grejer. Förr eller senare händer det nåt skøj.
                      All you need is Lubb.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Arbetar...
                      X