Öringsfiske marmen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öringsfiske marmen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Öringsfiske marmen?

    Hej, någon som vet om det bedrivs något fiske efter öring på marmen? Finns det ett bra bestånd? Finns det annars någon sjö i närheten som håller mycket öring?
    En abborre är en abborre

  • #2
    Fiska riktat efter Öring i Marmen kan du lägga ner direkt.
    Närapå inget bestånd ö.h.t !

    Holmsjön i Holm eller Holmsjön i Östavall/Ånge håller båda bra med Öring samt riktigt grov öring !
    Båda sjöarna ligger inom 1 timme bilfärd från Sundsvall och det går bra att sjösätta båt i båda.

    Mvh. HenkeW

    Kommentera


    • #3
      Tack för svaret! Då slipper jag slösa bort min tid på det dock. Däremot finns det nog några, fiska med min pappa för 2 år sedan i somras, han kasta en vanlig orm-jigg efter aborre borta vid gös-ön om du vet vad jag menar, vips som det var högg det och den hårt ställda bromsen bara skrek! Aldrig fiskat öring mer än havsöring 2 ggr, men detta kan ju inte vart normalt? Efter att rullen skrikit i några få sekunder gick linan. Det var 0,30 fireline vi använt för gäddfiske, utan tafs då vi fiska aborre (min pappa bryr sig inte om styvhet på spö eller lintjocklek när han fiskar, riktig bonnfiskare) Vad tror du det kan ha vart? 100% på att det var ädelfisk, kan OMÖJLIGT varit något annat!

      Hursomhelt, tråkigt hur sjön sköts, fiskekortsintäkterna går direkt till fickan, inte som i andra sjöar, till att ta hand om sjön... Motiverar mig inte direkt att betala fiskekort.. hur som tack som fan för tipsen! Blir till att få min första insjöare i sommar!
      En abborre är en abborre

      Kommentera


      • #4
        Fiskar du med Jigg vid "gös ön" och du får på en start fisk så finns det bara alternativ:
        Gädda !

        Det finns mycke Gädda i marmen samt riktigt stora också.
        Fiskekort köper du för Attmars FVO.
        Vi har lagt mycket tid på att ha schyssta ramper för sjösättning samt hålla dessa i trim.
        Sen kan det hända att det sätts ut någon Gös ibland också vilket är ett mycket trevligt fiske.
        På Attmars FVO då får du fiska på halva Marmen (den bra sidan) samt på hela Vikarn som ligger bredvid. Sen finns det många småtjärnar osv också om man gillar den typen av fiske.

        Det är nog bäst du köper fiskekort för jag ska gå kursen för att bli tillsynsman och då jä--ar

        / HenkeW

        Kommentera


        • #5
          detta blev fan pinsamt... Än har jag inte passerat åldern som kräver fiskekort men nästa sommar, då ska jag passa mig! (det blir fiskekort då) Men ingen lax som lyckats ta sig upp då? Får jag fråga också, vad menar du med halva marmen? Vad gäller på andra halvan då? Har inte hört talats om något fiskeförbud på ena halvan sjön?
          En abborre är en abborre

          Kommentera


          • #6
            Lax finns inte då det är en damm i viforsen som hindrar hö och lax från att komma längre upp i Ljungan.
            Marmen är uppdelad på Två Fvo därav behövs det två fiskekort om man ska hårddra saken.
            De som sköter andra halvan av marmen gör inget för att främja fisket i marmen. Pengarna ner i fickan skulle man kunna säga då jag inte vet om nått de har gjort för oss fiskare.

            Generellt här kring Sundsvall så är det stort fokus på alla P & T vatten. Det är nått som alla FVO verkar satsa på så fisket i insjöarna läggs det nästan ingen vikt vid.
            Undantaget är Attmars FVO för där finns det drivna Sportfiskare som uppskattar ett bra insjöfiske samt att de är med och hjälper till med div sysslor.
            Då jag själv fiskar mycket i FVOt så tyckte han som är mest driven att jag skulle vara tillsynsman och varför inte sa jag.

            Kommentera


            • #7
              Tjena!
              Hittade denna tråden när jag satt och surfade runt lite här och angående det andra FVO:t för marmen så har det varit mycket ålderstiget gäng som suttit i styrelsen där och dom har inte gjort så mycket för fisket i marmen och långsjön och det kommer in så lite pengar i fiskekort så dom har inte kunnat gjort något för fiskevården heller. Så det med pengarna i egen ficka stämmer inte då det knappt kommer in nå pengar till FVO:t att använda.
              Jag har varit med i styrelsen nu under 2016 och det är en del grejer som är på gång där vi i FVO:t hoppas att folk köper fiskekort så att vi kan t ex underhålla ramperna i marmen och fixa till så förusättningarna ska bli så bra som möjligt för de som vill komma och fiska.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av beachcast, 2018-06-30, 17:37
              14 svar
              1 062 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Najad
              av Najad
               
              Startad av Johaanpersson, 2023-04-13, 22:36
              0 svar
              129 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Johaanpersson  
              Arbetar...
              X