Fiskeplatser Västerås, från land - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeplatser Västerås, från land

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskeplatser Västerås, från land

    Hejsan alla,

    Bor numera i Västerås och jag har aldrig fiskat här. Har inte tillgång till båt så tänker fiska från land. Har letat runt på forum och så men det är bara 10 år gamla inlägg ute så tänker fråga nu om någon vet något bra ställe man kan fiska på från land? Har provat vid Björnön (precis vid bron) och vid kokpunkten men tycker vattnet är väldigt grunt/svårt fiske. Jiggar mest.

    Har ni några tips?

    Mvh

  • #2
    Tjena,
    På södra björnön finns det en betong "pir" eller brygga eller vad man nu ska kalla det.
    Om du går längs med spåret så hittar du det enkelt.
    Kan väl inte säga att fisket där är direkt jättebra, men det är bättre än vid bron.
    Annars kan du åka ut till Frösåkersbrygga. Där drog jag en rätt fin gös på jigg för några år sen, men det var nog en engångsföreteelse

    Lycka till

    Kommentera


    • #3
      Hej,

      Vad fiskar du efter? Det bästa gäddstället i hela Västerås ligger mitt i stan.... Det finns ett grundområde i hamnbasängen, på Lillåudden-sidan som du når från land. Jag har själv tagit flera gäddor på närmare metern där och sett många fler blivit fångade där (stället ligger praktiskt taget under min gamla balkong).

      Det är grunt med mycket näckrosor och växtlighet så fiska med shallow-riggade gummibeten eller ytgående jerkbaits. Och ta med håv, det kan vara svårt att landa fisken annars för det är ca 1m mellan bryggan och vattenytan. Och glöm inte att släppa tillbaka fisken!

      Det finns även en äldre herre som metar gös med löja från andra sidan i hamnbassängen som har tagit en hel del gösar på över 5kg där... Löjan får du vid värmeutloppet i Skitviken.

      Skitfiske
      Vilhelm

      Click image for larger version

Name:	Capture.PNG
Views:	1
Size:	254,6 KB
ID:	1786085

      Kommentera


      • #4
        Hej!

        Har tydligen missat svaret. Så tack för svar! Tanken är att jigga gös men kan bli vanligt spinnfiske också. Får man fiska där utan kort? Om jag uppfattar det rätt så är står man vid hamnen och kastar utåt mot udden alltså?

        Kommentera


        • #5
          Hej,

          Gös har jag sett att de fiskat/metat från "stan"-sidan.

          På Lillåudden går det en brygga utmed kanten, den brukade jag fiska ifrån, alltså från udden-sidan.

          //Vilhelm

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Kenbohman, 2023-08-13, 21:44
          2 svar
          325 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Kenbohman  
          Arbetar...
          X