Sjö i närheten av Munkedal/Uddevalla - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjö i närheten av Munkedal/Uddevalla

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sjö i närheten av Munkedal/Uddevalla

Jag ska spendera sommaren i Bovallstrand som ligger ganska nära Munkedal, och undrar om någon kan tipsa om en sjö i närheten med en okej ramp? Hade varit väldigt tacksam för hjälp!
    Bloggen | Portfolio

Åk till Bengtsfors!
    Checka in mitt galleri ifall du vill se bilder på dem bjässarna jag fått upp där!
    Man får regnbågar på minst 3kg där borta

Kommentera

Ursprungligen postat av Kosovar Visa inlägg
      Åk till Bengtsfors!
      Checka in mitt galleri ifall du vill se bilder på dem bjässarna jag fått upp där!
      Man får regnbågar på minst 3kg där borta
      Du är ny här på forumet så jag tänkte bara ge dig ett tips.

Bilderna du har tagit på alla regnbågar är enbart slaktbilder, något som de flesta inte uppskattar här inne. Det är duktigt att du lyckats fånga så många men tänk på vad du lägger upp för bilder. Detta är ett sportfiskeforum som stödjer rekreation, inte massdöd. Visst, det är inplanterade regnbågar som skulle dö ändå... bla bla bla... Etik
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
        Du är ny här på forumet så jag tänkte bara ge dig ett tips.

Bilderna du har tagit på alla regnbågar är enbart slaktbilder, något som de flesta inte uppskattar här inne. Det är duktigt att du lyckats fånga så många men tänk på vad du lägger upp för bilder. Detta är ett sportfiskeforum som stödjer rekreation, inte massdöd. Visst, det är inplanterade regnbågar som skulle dö ändå... bla bla bla... Etik
        Tar emot all möjlig samt nyttig kunskap
        Läs Bildtexterna!Är inte bra jag som fått upp dem...

Implanterade fiskar dör, visst gör dem, jag fiskar mest för att ha kul och nöjer mig med om jag får två fiskar på en hel dag.
        Problemet är då hur man tillfångatar dem, dem har jag fångat på spinnare eller powerbait, och kör man med powerbiat så får man inte släppa i fisken igen om dem svalt bytet, då kommer dem bara att dö, jag vet att alla personer inte har samma tankesätt men jag gillar att fånga upp fisk som man sedan kan ha en god och lyckad måltid med vänner eller familj. Jag fiskar aldrig över gränsen till vad fiskekorten uppger och släpper oftast all regnbåge under 2kg i förutsättningar om att den inte är såpass skadad så den inte kommer att kunna överleva i vattnet.

Hoppas det klarnade upp lite för er
        Sketfiske !
        Senast ändrad av Kosovar; 2013-07-16, 02:17.

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
          Jag ska spendera sommaren i Bovallstrand som ligger ganska nära Munkedal, och undrar om någon kan tipsa om en sjö i närheten med en okej ramp? Hade varit väldigt tacksam för hjälp!
          Hej Joakim
          På åttio och en bit in på nottiotalet fiskade vi i en sjö som heter Kärrsvatten, vi fick en del fin abborre där ,jag vet också att det tagits ett antal abborrar över 2 kilo i sjön. Tyvärr finns ingen ramp vid sjön utan det är gångstig dit. Sjön ligger några kilometer väster om Nordens ark (kolla eniro). Hur det är där nu har jag ingen aning om, inte heller vad som gäller med fiskekort. Sen på andra sidan Åby-fjorden så har du ju Hällers-myr, där den svenska rekordabborren är fångad. har ingen aning om vad som gäller där heller.

Till Venhar.
          Jag kollade in dina bilder och det här är vad jag såg.
          Jag såg 3 bilder med regnbågar, sammanlagt 5st. Jag kunde inte alls koppla ihop dina bilder med slakt och massdöd.
          Nu är jag ju inte någon fotograf och har tagit liknande bilder själv men om det är något som man kan tycka så är det väl att bilderna hade nog blivit bättre om någon hade hållit i fisken eller om man hade lagt fisken vid ett fiskespö till exempel.
          M v h
          Bb
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Hej och tack för tips! Sitter med mobilen så jag kan inte kolla upp alla sjöar än, gör det senare ikväll. Men vad gäller "slaktbilder" så har jag inga problem med det ifall det är matfisk och alla regler följts. Jag tar själv upp fisk ibland och äter. Allt släpps inte tillbaka.
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
              Hej Joakim
              På åttio och en bit in på nottiotalet fiskade vi i en sjö som heter Kärrsvatten, vi fick en del fin abborre där ,jag vet också att det tagits ett antal abborrar över 2 kilo i sjön. Tyvärr finns ingen ramp vid sjön utan det är gångstig dit. Sjön ligger några kilometer väster om Nordens ark (kolla eniro). Hur det är där nu har jag ingen aning om, inte heller vad som gäller med fiskekort. Sen på andra sidan Åby-fjorden så har du ju Hällers-myr, där den svenska rekordabborren är fångad. har ingen aning om vad som gäller där heller.

Till Venhar.
              Jag kollade in dina bilder och det här är vad jag såg.
              Jag såg 3 bilder med regnbågar, sammanlagt 5st. Jag kunde inte alls koppla ihop dina bilder med slakt och massdöd.
              Nu är jag ju inte någon fotograf och har tagit liknande bilder själv men om det är något som man kan tycka så är det väl att bilderna hade nog blivit bättre om någon hade hållit i fisken eller om man hade lagt fisken vid ett fiskespö till exempel.
              M v h
              Bb
              Tog bort bilden som kan ha väckt fel känslor åt visst folk, men jag skrev en väl detaljerad beskrivning om bilderna där det ingick hur många personer som faktiskt var med och fiskade upp dem, Vi var 10 pers som fiskade i lite olika sjöar i Norge under en fiskehelg Aja nog om det!
              Du har en bra poäng där faktiskt! Alltid kul att ha något att jämföra med som referens till storleken

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
              Hej och tack för tips! Sitter med mobilen så jag kan inte kolla upp alla sjöar än, gör det senare ikväll. Men vad gäller "slaktbilder" så har jag inga problem med det ifall det är matfisk och alla regler följts. Jag tar själv upp fisk ibland och äter. Allt släpps inte tillbaka.
              Jag är precis samma, jag gillar att ta upp matfisk då och då och följer alltid reglerna enligt fiskekortet och sjöarnas reglemente, men jag tar inte upp fisk som kan släppas tillbaka och bli större för det är ju då fisken är som bäst. Lax-Honor tar jag aldrig med mig hem, anledningen till det är att jag inte vill att dem små romen skall gå till spillo i onödan.

Jag fick en riktigt fin hona uppe i Borås (Tranåssjön), vägde upp den till 3,8kg, den var inte så lång som hanarna vanligtvis blir men magen på den laxhonan var massiv, när jag drog in den kändes någonting inte rätt från början då den inte kämpade emot, när jag fick se hur den var från roddbåten så såg man att den knappt hade kraft att simma iväg pga den bar på så mycket rom, som tur hade kroken bara fastnat i läppen på den och släppte den snabbt tillbaka i vattnen där den får lägga sina rom i fred.

Jag tycker att du absolut skall testa att fiska i Bengtsfors, fiskekort skaffar du i en liten bensinmack som ligger ett par km innan sjöarna börjar, Det allra bästa flugfiskeställer är där vid vattenkanalen (litet vattenkraftverk)

Nästa gång jag åker dit så kommer jag att få med mig adress till bensinmacken(köpa biljetter 50kr/dygn) samt lite bilder på hur det ser ut, kanske någon filmsnutt med när det vakar på morgongryningen

Over and out !
              Sketfiske!

Kommentera

@barabajare
                Har kollat upp vattnen och det var riktigt bra tips, tack

Tyvärr har ju Lysekils sportfiskeklubb fullständigt lagt beslag på Hällers myr. Men det är väl det som brukar hända med bra fiskevatten. Så den sjön kan man glömma, om man inte känner någon i klubben.
                Senast ändrad av Numse; 2013-07-16, 21:34.
                Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Zxakis, 2026-03-03, 16:53
                1 svar
                236 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Havetsgäddkonung  
                Arbetar...
                X