The one and only Mjörn-tråd! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

The one and only Mjörn-tråd!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av tintin_jkpg
    Lite rolig regel är att man får använda 6 spön men inga pulkor/paravaner
    Hur ska det gå till om man ska köra 6 spön rakt bakåt då man trollar?
    Fast kanske de säkrar upp för ismete på det sättet.
    Finns något som kallas djuprigg
    sigpic

    Kommentera


    • #12
      Ja det tänkte jag inte ens på :P

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av jimmy85
        Jag tror att maximått gynnar bestånden oavsett art mer än minimimåtten gör.
        tror jag också. det är i vilket fall vansinne att inte ha maxi. sorgligt många som klubbar för o visa "gammelgäddan" för lokaltidningen o sedan bara kastar eller 'ger maten te kattera för en sån dyig gammal fisk e ju inte folkafö'

        Kommentera


        • #14
          Tycker dem stora minskat samtidigt då man bottenfiskar finns det en jävla massa pygméer som rycker i jiggen som knappt väger 500 gr.. bättre med maxgräns en minimått tycker jag..

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av tintin_jkpg
            Lite rolig regel är att man får använda 6 spön men inga pulkor/paravaner
            Hur ska det gå till om man ska köra 6 spön rakt bakåt då man trollar?
            Fast kanske de säkrar upp för ismete på det sättet.
            Man får visst använda paravaner (max 4 st dock) men inte under perioden 1/5-31/8 och det är helt enkelt beroende på att Mjörn är en av Västsveriges mest trafikerade sjöar på sommaren. Även om sjön är stor så tycker man det blir för trångt med en massa trollare, segelbåtar, motorbåtar, kajaker o.s.v.

            Kommentera


            • #16
              Det körde runt en busterliknande båt igår med sju spön bakåt.. Det där sista måste verkligen gjort susen
              Jag blir stressad av två spön jag
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Lejestrand
                Man får visst använda paravaner (max 4 st dock) men inte under perioden 1/5-31/8 och det är helt enkelt beroende på att Mjörn är en av Västsveriges mest trafikerade sjöar på sommaren. Även om sjön är stor så tycker man det blir för trångt med en massa trollare, segelbåtar, motorbåtar, kajaker o.s.v.
                Visst är det så, dock måste man ha löst trollingkortet för att få använda dem. Det arbetas gentemot fvot för att åter få använda paravaner under somarhalvåret, dock är det svårt då en majoritet anser att de är för effektiva. Detta är vad jag hört som anledning, inte trafiken även om den är stor sommartid. Var visst en som fiskade flitigt med paravaner och sen sålde fisken som ska ha lagt grunden till förbudet. Från ASFFs sida jobbades hårt för att få tillbaka möjligheten till paravaner, dagens lösning är en kompromiss.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Lejestrand
                  Det är helt enkelt för mycket gös i sjön, den håller på att ta över helt. Jag var ute i onsdags och då pratade jag lite med fisketillsynen och dom ser helst att man plockar upp den gös man får som är under 70 cm. Dom stora vill man ha kvar då dom som bekant också är kannibaler...

                  Både gädd- och abborrbestånden har gått tillbaka rejält under senare år och det tror man framförallt beror på gösen...
                  Helt rätt, ser man dessutom till öringens utveckling i sjön så är det än mer sorgligt. Den unika öringstammen har nästan försvunnit, att man dessutom haft problem med avelsfisken till stödutsättningen har bidragit till att snabbt minska bestånden, eller åtminstone tvinga öringen att söka nya områden. Det märktes fisk i lekbäckarna och vid senare kontroll stod flera märkta fiskar kvar i bäcken när de borde ha vandrat ut för länge sen. så någonting har ju ändrats. Har även uppmärksammats att siktdjupet ev har försämrats, tror det skulle göras vidare studie på detta.

                  Kommentera


                  • #19
                    I och med att minimimåttet är borta tänkte jag passa på att ta med lite matgös hem från dagens tur på Mjörn. Jag brukar ändå bara få smågös i den sjön. Men dagens enda fisk för mig gick över maxmåttet och blev ett nytt pb på 4,8 kg och 80 cm. Typiskt.

                    [ATTACH]69121[/ATTACH]

                    Kommentera


                    • #20
                      Coolt, grattis! Pelagiskt?

                      Haha typ samma för mig, ett gäng småttingar och en för stor.
                      Jag fick nog den finaste jag fått hittills i går med.
                      5,6 kg och ca 83cm lång typ
                      Hade inte riggat kameran så det blev en ful bild från durken typ
                      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                      &

                      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                      -Okänd

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av zakdima, 2023-06-21, 22:35
                      2 svar
                      168 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg zakdima
                      av zakdima
                       
                      Startad av Dizzad, 2023-07-16, 07:07
                      2 svar
                      250 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maackan
                      av Maackan
                       
                      Startad av elmnas, 2023-07-18, 16:48
                      0 svar
                      154 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg elmnas
                      av elmnas
                       
                      Startad av elmnas, 2023-09-09, 21:23
                      7 svar
                      441 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                      7 svar
                      352 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg stefan1
                      av stefan1
                       
                      Arbetar...
                      X