The one and only Mjörn-tråd! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

The one and only Mjörn-tråd!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Japp, den tog pelagiskt. På ca fem meter över nio meters djup.
    Jag har ingen kamera att rigga, men en polare som är hyfsad på att plåta och håva ;-)

    Kommentera


    • #22
      Fina fiskar! Jag fick min första gös någonsin i onsdags. Den var inte lika stor (3.6 kg, 65 cm) men jag var nöjd ändå. Det var en hungrig rackare för den tog en spinnfiskad 10 tums jigg...

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av SteveSl
        Visst är det så, dock måste man ha löst trollingkortet för att få använda dem. Det arbetas gentemot fvot för att åter få använda paravaner under somarhalvåret, dock är det svårt då en majoritet anser att de är för effektiva. Detta är vad jag hört som anledning, inte trafiken även om den är stor sommartid. Var visst en som fiskade flitigt med paravaner och sen sålde fisken som ska ha lagt grunden till förbudet. Från ASFFs sida jobbades hårt för att få tillbaka möjligheten till paravaner, dagens lösning är en kompromiss.
        Bra att du påpekade detta med trollingkortet. Utöver det skall man ju dessutom ha båtkort i Mjörn (annars blir det svårt att trolla). Så tre kort blir det innan man får sätta ut paravanerna...

        Kommentera


        • #24
          Kul! En bonusfisk?
          Jagade du borre?
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av SteveSl
            Helt rätt, ser man dessutom till öringens utveckling i sjön så är det än mer sorgligt. Den unika öringstammen har nästan försvunnit, att man dessutom haft problem med avelsfisken till stödutsättningen har bidragit till att snabbt minska bestånden, eller åtminstone tvinga öringen att söka nya områden. Det märktes fisk i lekbäckarna och vid senare kontroll stod flera märkta fiskar kvar i bäcken när de borde ha vandrat ut för länge sen. så någonting har ju ändrats. Har även uppmärksammats att siktdjupet ev har försämrats, tror det skulle göras vidare studie på detta.
            Kan bara hålla med om försämrat siktdjup. Nu är min erfarenhet av Mjörn under sommarhalvåret ganska begränsad än så länge, men jag har många timmar på isen på den sjön. Givet att sikten är sämre på sommaren p.g.a. alger och annat, men jag upplever att sikten just nu är riktigt dålig. På vintern ser man ju vanligen pimpeln ett par-tre meter ner, men just nu försvinner även färgglada prylar redan efter en meter eller så

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Bowen
              Kul! En bonusfisk?
              Jagade du borre?
              Borre med 10 tums jigg, skämtare där ;-) Nej, jag försöker fatta vart gäddorna står i den här pölen och dom är för det mesta inte där jag tror...men absolut att det var en bonusfisk även om alla förutsättningarna fanns för att det var ett "gös-ställe".

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Lejestrand
                Borre med 10 tums jigg, skämtare där ;-) Nej, jag försöker fatta vart gäddorna står i den här pölen och dom är för det mesta inte där jag tror...men absolut att det var en bonusfisk även om alla förutsättningarna fanns för att det var ett "gös-ställe".
                Hahaha, reflekterade inte över längden på jiggen..
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

                Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                -Okänd

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Lejestrand
                  Bra att du påpekade detta med trollingkortet. Utöver det skall man ju dessutom ha båtkort i Mjörn (annars blir det svårt att trolla). Så tre kort blir det innan man får sätta ut paravanerna...
                  njae, båtkortet tilsammans med årskort gäller för att alla i båten får fiska. För att trolla själv med 6 spön utan paravaner krävs bara vanligt fiskekort om jag inte är helt ute o cyklar.

                  Kommentera


                  • #29
                    Finns det någon vettig trailerramp man kan använda i Mjörn? Helst i västra änden typ Lerum/Gråbo hållet.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av SteveSl
                      njae, båtkortet tilsammans med årskort gäller för att alla i båten får fiska. För att trolla själv med 6 spön utan paravaner krävs bara vanligt fiskekort om jag inte är helt ute o cyklar.
                      Det är väl max två spön per person som gäller i alla sammanhang? Oavsett paravaner eller inte.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av zakdima, 2023-06-21, 22:35
                      2 svar
                      169 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg zakdima
                      av zakdima
                       
                      Startad av Dizzad, 2023-07-16, 07:07
                      2 svar
                      251 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maackan
                      av Maackan
                       
                      Startad av elmnas, 2023-07-18, 16:48
                      0 svar
                      154 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg elmnas
                      av elmnas
                       
                      Startad av elmnas, 2023-09-09, 21:23
                      7 svar
                      441 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                      7 svar
                      355 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg stefan1
                      av stefan1
                       
                      Arbetar...
                      X