The one and only Mjörn-tråd! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

The one and only Mjörn-tråd!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av SteveSl
    njae, båtkortet tilsammans med årskort gäller för att alla i båten får fiska. För att trolla själv med 6 spön utan paravaner krävs bara vanligt fiskekort om jag inte är helt ute o cyklar.
    Du är säkert inte ute och cyklar (dina övriga svar tyder inte på det...) utan det är säkert jag som har lite svårt att tolka regeltexten. Tycker inte skrivningen är klockren, men jag tror du har rätt.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av badpitt
      Finns det någon vettig trailerramp man kan använda i Mjörn? Helst i västra änden typ Lerum/Gråbo hållet.
      Det finns en finfin ramp i Alingsås. Men även jag hade varit intresserad av en ramp närmare Göteborg, så om du hittar någon får du gärna säga till.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Träben
        Det är väl max två spön per person som gäller i alla sammanhang? Oavsett paravaner eller inte.
        OK, då kör vi reglerna nu då. Snodda från ASFF:s forum...

        REGLER MJÖRNKORTET 2014:

        Identitetshandling och fiskekort skall medföras vid fiske!

        Gäller för fiske i sjön Mjörn med undantag för vissa vattenområden, se karta.

        Du måste ha identitetshandling och fiskekort för att få fiska i Mjörn, detta skall alltid medföras vid fiske. Vid fisketillsyn skall du kunna identifiera dig samt utan vidare anmaning uppvisa fiskekortet för fisketillsyningsmannen. Underlätta kontrollen genom att stanna och ta upp redskapen.

        Barn och ungdom t.o.m. 17 år får fiska utan kort, men måste åtfölja de bestämmelser som

        gäller för fiskekortet i övrigt.

        Tillåtna fiskesätt är mete, spinn, trolling, pimpel, 10 angeldon/ismetesspö vid isfiske.

        Ål är förbjudet att fiska i Mjörn efter 1 maj 2007.

        Långrev förbjudet!

        Öring får ej fiskas fr.om. 15 september t.o.m 1 april. Minimåttet för öring är 50 cm.

        Öring fångad under förbudstiden eller understigande minimimåttet måste återutsättas!

        Gös får ej fiskas 10 maj t.o.m. 10 juni. Maximimått 70cm.

        Fiske med utter eller laxpulkor förbjudet. Spöparavaner kräver ett paravankort, vilket enbart är giltigt i kombination med gällande årskort eller turistkort. Spöparavaner får användas under tiden 1/1 – 30/4 samt 1/9 – 31/12 med detta tilläggskort. Du får använda max 4 st spöparavaner.

        Max antal spön : 6 st totalt per båt

        När två eller fler personer fiskar från samma båt och mer än ett redskap används fordras fiskekort för varje deltagare eller gällande årskort för båtföraren i kombination med tilläggskortet båtkort.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Träben
          Det finns en finfin ramp i Alingsås. Men även jag hade varit intresserad av en ramp närmare Göteborg, så om du hittar någon får du gärna säga till.
          Michael och Mathias: PM:a mig så ska jag tipsa om ramp. Jag vill dock inte lägga ut här då det är lite "känsligt"...

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Lejestrand
            OK, då kör vi reglerna nu då. Snodda från ASFF:s forum...

            REGLER MJÖRNKORTET 2014:

            Identitetshandling och fiskekort skall medföras vid fiske!

            Gäller för fiske i sjön Mjörn med undantag för vissa vattenområden, se karta.

            Du måste ha identitetshandling och fiskekort för att få fiska i Mjörn, detta skall alltid medföras vid fiske. Vid fisketillsyn skall du kunna identifiera dig samt utan vidare anmaning uppvisa fiskekortet för fisketillsyningsmannen. Underlätta kontrollen genom att stanna och ta upp redskapen.

            Barn och ungdom t.o.m. 17 år får fiska utan kort, men måste åtfölja de bestämmelser som

            gäller för fiskekortet i övrigt.

            Tillåtna fiskesätt är mete, spinn, trolling, pimpel, 10 angeldon/ismetesspö vid isfiske.

            Ål är förbjudet att fiska i Mjörn efter 1 maj 2007.

            Långrev förbjudet!

            Öring får ej fiskas fr.om. 15 september t.o.m 1 april. Minimåttet för öring är 50 cm.

            Öring fångad under förbudstiden eller understigande minimimåttet måste återutsättas!

            Gös får ej fiskas 10 maj t.o.m. 10 juni. Maximimått 70cm.

            Fiske med utter eller laxpulkor förbjudet. Spöparavaner kräver ett paravankort, vilket enbart är giltigt i kombination med gällande årskort eller turistkort. Spöparavaner får användas under tiden 1/1 – 30/4 samt 1/9 – 31/12 med detta tilläggskort. Du får använda max 4 st spöparavaner.

            Max antal spön : 6 st totalt per båt

            När två eller fler personer fiskar från samma båt och mer än ett redskap används fordras fiskekort för varje deltagare eller gällande årskort för båtföraren i kombination med tilläggskortet båtkort.
            Jag hade tydligen blandat ihop det med reglerna för något annat vatten. Rätt ska vara rätt! ;-)

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Lejestrand
              När två eller fler personer fiskar från samma båt och mer än ett redskap används fordras fiskekort för varje deltagare eller gällande årskort för båtföraren i kombination med tilläggskortet båtkort.
              Här förstår jag inte riktig, antingen har varje fiskare vars ett fiskekort ELLER har båtägaren ett årskort till sig själv och båten, då behöver inte ev gäster ha något kort?

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av badpitt
                Finns det någon vettig trailerramp man kan använda i Mjörn? Helst i västra änden typ Lerum/Gråbo hållet.
                ja kolla upp hjällsnäsbåtklubb. kostar 500 om året. finns även en i björboholm. sväng efter klädknallen.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Träben
                  Det är väl max två spön per person som gäller i alla sammanhang? Oavsett paravaner eller inte.
                  Nej, 6st per båt. Oavsett antal personer. Oavsett om du har dagskort eller årskort. Köper man årskort kan man komplettera med båtkort, då får ev passagerare i båten oxå fiska utan att ha ett eget fiskekort. Bra om man som jag har många kompisar/familj som vill följa med nån enstaka tur. Båtkortet förutsätter altdå att du har ett årskort. fiskar du ensam en gång och löser dagskort får du mao fiska med 6 spön. under vinterhalvåret kan du lösa trollingkort och får då använda paravaner.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av SteveSl
                    ja kolla upp hjällsnäsbåtklubb. kostar 500 om året. finns även en i björboholm. sväng efter klädknallen.
                    Den i björboholm har jag spanat på någon gång, men fick intrycket av att den var privat. Satt en massa arga skyltar överallt, som jag minns det. Bland annat är det väl strängt förbjudet att parkera överallt i närheten? Var gör man av bilen?

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Träben
                      Den i björboholm har jag spanat på någon gång, men fick intrycket av att den var privat. Satt en massa arga skyltar överallt, som jag minns det. Bland annat är det väl strängt förbjudet att parkera överallt i närheten? Var gör man av bilen?
                      var ett tag sen jag la i där, minns att parkering är ett problem. Själv kör jag hjällsnäs för det mesta. ibland alingsås.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av zakdima, 2023-06-21, 22:35
                      2 svar
                      169 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg zakdima
                      av zakdima
                       
                      Startad av Dizzad, 2023-07-16, 07:07
                      2 svar
                      251 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maackan
                      av Maackan
                       
                      Startad av elmnas, 2023-07-18, 16:48
                      0 svar
                      154 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg elmnas
                      av elmnas
                       
                      Startad av elmnas, 2023-09-09, 21:23
                      7 svar
                      442 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                      7 svar
                      355 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg stefan1
                      av stefan1
                       
                      Arbetar...
                      X