Har abborren lämnat Kungsbackaån? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har abborren lämnat Kungsbackaån?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Har abborren lämnat Kungsbackaån?

    Kungsbackaån har tidigare varit en guldgruva om man letar grov abborre, men de senaste två åren verkar det som att beståndet mer eller mindre har dött ut - åtminstone på dom platser som jag tidigare fått mycket abborre.
    Är det fler som har märkt det här eller har dom bara flyttat på sig och står på andra ställen eller har något hänt med abborrebeståndet i ån?

    Iden verkar det däremot inte gå någon nöd på, den är både talrik och enorm.

  • #2
    Jag grunnar på det samma. Nu är det visserligen inte säsong för dom men man brukade alltid lyckas lura upp nån även under sommaren. Dock tror jag att det ger mer ute i mynningen och runt hanhalsholme nu under sommartiden. Har gjort ett par pass men har inte haft någon tur.

    Kommentera


    • #3
      De senaste fem åren har varit dåliga, typ. Tre anledningar så vad jag vet. Den ena är skarv. En kompis pratade med en gubbe som bodde precis vid ån och han sa att det var ett 30-tal skarvar som var där året runt och åt borre. Han såg dem ta riktigt stora exemplar kontinuerligt. Den andra anledningen är hårt fiske, väldigt hårt fiske. Den tredje anledningen är nätfiskande polacker. En polare fick tag på ett gäng för något år sedan som la nät över hela ån.
      Bloggen | Portfolio

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Mr0vation Visa inlägg
        Jag grunnar på det samma. Nu är det visserligen inte säsong för dom men man brukade alltid lyckas lura upp nån även under sommaren. Dock tror jag att det ger mer ute i mynningen och runt hanhalsholme nu under sommartiden. Har gjort ett par pass men har inte haft någon tur.
        Märkligt, sommaren har ju varit högsäsong för vår del på abborren, vi har fått dom finaste och största under den varmaste perioden för några år sedan men nu är det helt dött - verkligen helt dött. Vid något tillfälle har vi haft ett napp eller två och kanske någon som följer med in till kanten men inget som kommer upp trots ganska många timmar lagda.
        Mynningen är inte bättre den alls.

        Nätfiskande polacker, det låter ju inte heller så bra, skarv har vi ju sett ganska mycket av och även att dom tagit ganska grova borrar så där finns väl en möjlig orsak, hur blev det egentligen med skyddsjakten på skarv? Kanske vore en fråga för Kungsbacka sportfiskeklubb att driva då även öring verkar vara väldigt sparsam i vattnet numera.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
          De senaste fem åren har varit dåliga, typ. Tre anledningar så vad jag vet. Den ena är skarv. En kompis pratade med en gubbe som bodde precis vid ån och han sa att det var ett 30-tal skarvar som var där året runt och åt borre. Han såg dem ta riktigt stora exemplar kontinuerligt. Den andra anledningen är hårt fiske, väldigt hårt fiske. Den tredje anledningen är nätfiskande polacker. En polare fick tag på ett gäng för något år sedan som la nät över hela ån.
          Kan tänka mig att detta är ett typiskt exempel på där skarven ger enorma skador för sportfisket. Abborrarna är bundna till att stå i åns söta vatten under vintern då dem har problem att reglera salthalten i bräckvattnet. Kommer övervintrande skarv in kan dem beta effektivt på beståndet som är predationskänsligt. När jag var på WRFC (världens största fiskkonferens för fisk/sportfiske) år 2012 var det en hel dag som handlade om just skarv och skador på fisket.ut Fanns gott om exempel från övriga europa där övervintrande skarv minst sagt rensat ut isfria vattendrag till att det inte fanns en fisk kvar.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
            Kan tänka mig att detta är ett typiskt exempel på där skarven ger enorma skador för sportfisket. Abborrarna är bundna till att stå i åns söta vatten under vintern då dem har problem att reglera salthalten i bräckvattnet. Kommer övervintrande skarv in kan dem beta effektivt på beståndet som är predationskänsligt. När jag var på WRFC (världens största fiskkonferens för fisk/sportfiske) år 2012 var det en hel dag som handlade om just skarv och skador på fisket.ut Fanns gott om exempel från övriga europa där övervintrande skarv minst sagt rensat ut isfria vattendrag till att det inte fanns en fisk kvar.
            Jag har sett skarv svälja kilosfiskar mitt framför ögonen på mig vid ån så nog tar dom abborre, ån har väl i det närmaste varit helt isfri dom senaste åren också så det kanske är en teori. Men tjuvfiske med nät lär ju inte hjälpa till.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
              Jag har sett skarv svälja kilosfiskar mitt framför ögonen på mig vid ån så nog tar dom abborre, ån har väl i det närmaste varit helt isfri dom senaste åren också så det kanske är en teori. Men tjuvfiske med nät lär ju inte hjälpa till.
              Fast tjuvfiske med nät är nog inte så farligt i detta fall gissar jag, skarven är ungefär faktor 100 mot de beryktade polackerna.

              Dels är det svårt att lägga nät i strömmande vatten (då nätet sätter igen p.g.a. skräp och bör vara specialsytt för att maskorna skall sträckas i strömmande vatten med mkt flytkraftiga tenar (varit med i projekt och som syftat till att utveckla provfiskenät för strömmande vatten). Fiskar är ju som bekant även växelvarma och nätar inte lika bra i kallt vatten. Det tar även ganska lite fisk innan ett nät blir "mättat" och fiskar sämre. I en fiskrik å som Kungsbacka gissar jag att ett nät skulle ta kanske 10kg eller absolut maximalt 15 kg innan det blir helt mättat och i princip slutar fiska. Det skulle i så fall vara under skarvarnas dagskonsumtion.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sigfuss
                skarven är en invasiv art och hör inte hemma i våran natur, den är dessutom ett hot mot andra arter - så¨skyddsjakten är inte till för att vi skall kunna fiska utan för att andra arter inte skall utrotas av skarven.

                .
                Detsamma kan sägas om oss..

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                  Detsamma kan sägas om oss..
                  Jag förstår inte vart du vill komma med det riktigt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Oroa er inte. Jag är påläst. Den mest invasiva och destruktiva arten är människor.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av zakdima, 2023-06-21, 22:35
                    2 svar
                    169 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg zakdima
                    av zakdima
                     
                    Startad av Dizzad, 2023-07-16, 07:07
                    2 svar
                    251 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maackan
                    av Maackan
                     
                    Startad av elmnas, 2023-07-18, 16:48
                    0 svar
                    154 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg elmnas
                    av elmnas
                     
                    Startad av elmnas, 2023-09-09, 21:23
                    7 svar
                    441 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                    7 svar
                    354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg stefan1
                    av stefan1
                     
                    Arbetar...
                    X