Fiske i Lygnern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Lygnern

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske i Lygnern

    Tja!

    Fiskar ganska ofta i Lygnern nuförtiden. Och har fiskat där i flera år lite sporadiskt under min uppväxt. Jag har ett fåtal ''spots'' som har gett resultat, även om det är relativt knapert. Jag fiskar från båt, och det som har gett mig utdelning är grunda lekvikar & vasskanter. Fiskar nästan uteslutande med jigg. Jag har försökt att fiska längs med djupbranterna utanför vikarna med jigg, och tyngre jiggskallar men det har kammat noll. Har inte ens fått ett napp när jag försökt, någonsin. Men grunt, alltså 2-3 meter, har gett mig utdelning. Nu kanske man sällan delar med sig av sina ''hetaste'' spots, men någon som vill dela med sig på ett ungefär vart det brukar vara hett?

    Och till er som fiskar eller har fiskat i sjön med resultat, vad är det som har gett er utdelning? Djupbranter/vasskanter/lekvikar etc. Och kör ni Jigg? Trolling? Mete?
    Och någon som har råd och tips ang fisket i Lygnern? Har sett det senaste att det är väldigt mycket vak på ytan, mindre betesfisk - antar att det är Mört? Där det tydligt är predatorer i närheten då det ''slår'' på ytan och de jagas. Trots det har jag haft väldigt dålig utdelning, kastar rakt in i stimmet, runt om, fiskar över, under, vevstopp.

    Jag åker definitivt inte hem med fisk i båten varje vända. Vilket jag inte förväntar mig heller. Men klart man vill bli bättre, fånga fler, utvecklas och lära känna sjön bättre. Jag har inget ekolod, utan har utgått från den djupkarta som finns på Fishbrain. Och en annan, som jag hittade när jag googlade.

    Sedan funderar jag även på om Lygnern generellt är en svårfiskad sjö? Det finns inte så många sund, öar etc. Har f.ö. inte så mycket referenser vid insjöfiske då det tidigare har varit främst havsfiske.
    Alla tips, erfarenheter och råd tas tacksamt emot! Skitfiske.

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av zakdima, 2023-06-21, 22:35
2 svar
168 visningar
0 gillar
Senaste inlägg zakdima
av zakdima
 
Startad av Dizzad, 2023-07-16, 07:07
2 svar
250 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Maackan
av Maackan
 
Startad av elmnas, 2023-07-18, 16:48
0 svar
154 visningar
0 gillar
Senaste inlägg elmnas
av elmnas
 
Startad av elmnas, 2023-09-09, 21:23
7 svar
441 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
7 svar
352 visningar
0 gillar
Senaste inlägg stefan1
av stefan1
 
Arbetar...
X