Östra Nedsjön, Västra Nedsjön, Ömmern. ingen info finns nästan alls?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Östra Nedsjön, Västra Nedsjön, Ömmern. ingen info finns nästan alls?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Donald81 Visa inlägg
    Dags att skaka liv i denna tråden tycker jag! Jag har efter de värsta småbarnsåren kommit igång med fiskesuget igen, värre än någonsin. Numera bosatt i Bollebygd och undrar om det är någon som fortfarande fiskar i dessa sjöar, eller om ni lagt ner det? Jag blev med båt i höstas och har varit ute några gånger på både Östra Nedsjön och Ömmern, tycker båda verkar hyfsat svåra, men långt ifrån ”döda”. Bland annat blev det en skaplig gädda (5,5kg ca)härom veckan i östra. Ingen jätte men skojig på aborrgrejer. Abborrarna, eller det jag tolkade som abborrar, däremot stod såpass djupt så det var inte nån större idé
    att fiska på.

    Jag har mest varit ute för att lindra suget, under förhållanden som bara dårar fiskar i, men ändå aldrig nollat i dessa vare sig östra eller Ömmern. Jag är riktigt spänd på hur det blir om det skulle vara så att gynnsamma förhållanden skulle infinna sig samtidigt som man har tid och möjlighet att fiska
    Jag har fiskat lite 2018, skall försöka lite mer i år.
    Fisk finns det väl, har fått fina borrar och ok gäddor i östra. Men den är rätt trög. Man får verkligen leta.
    stora djupa delen är nästan kliniskt ren, har puttrat runt och letat stim men inte sett nånting. Sope-rent som vi säger i götet.
    Ömmern skall jag ge mig på mer i år med, verkar mer spännande, bara att jag inte har nån bra iläggningsplats på min sida.


    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • Kan nog hålla med om att Ömmern är verkar mer lovande faktiskt. Åtminstone mängdmässigt. Jag vill gärna inbilla mig att det skall gå ena riktiga as av både aborre och gädda i östra om man bara kan hitta dem.

      Är det västra sidan av Ömmern du tänker på? Det finns ju en helt ok naturramp på sydöstra sidan, men det är obehagligt grunt innan man kommer ut ur den ”fjorden”. Där kan man nog damma i om man är lite oförsiktig. Det skall tydligen finnas en hyfsad iläggnimgsplats i norra änden, tror nån skrev om den tidigare i tråden. Men den har jag inte testat än.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Donald81 Visa inlägg
        Kan nog hålla med om att Ömmern är verkar mer lovande faktiskt. Åtminstone mängdmässigt. Jag vill gärna inbilla mig att det skall gå ena riktiga as av både aborre och gädda i östra om man bara kan hitta dem.

        Är det västra sidan av Ömmern du tänker på? Det finns ju en helt ok naturramp på sydöstra sidan, men det är obehagligt grunt innan man kommer ut ur den ”fjorden”. Där kan man nog damma i om man är lite oförsiktig. Det skall tydligen finnas en hyfsad iläggnimgsplats i norra änden, tror nån skrev om den tidigare i tråden. Men den har jag inte testat än.
        Ja precis det är den grunda viken, i somras gjorde jag ett tappert försök, men båten ställde sig på botten.
        då var det väldigt lågt vatten iofs.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • Det kan jag tänka mig. Jag var där i december och kände ändå obehag trots att jag har en riktigt grundgående båt. Det är dessutom en kant precis innan viken öppnar upp sig, hux flux det det ca 0,5 meter djupt, innan det djupnar på riktigt.

          Kommentera


          • Fiska rätt mycket i Ömmern sensommaren hösten förra säsongen och hade bra fiske dom dagarna de regna, Beror väl på värmen sen hitta jag några ställen där abborren jaga rätt flitigt i ytan var dock svårtrugade, sambon lyckades lura upp en kilo borre sen har jag lyckats peta upp några under kilot. Så jag kommer absolut nöta mer timmar där i år, gädda har jag fått rätt många dock ingen storlek än men hoppas de kommer i år.

            Beroende på var jag fått abborre i sjön så är vissa nästan silvriga och dom har tagits där det är djupt och andra den vanliga gröna färgen, så jag har fått för mig att vissa kanske lever mer pelagiskt men det är bara min teori.



            Själv Vet jag inte om det är betesfisk eller vad de kan vara men ser ut som stora stim från typ 10 meter och neråt 20 25 meter på vissa ställen i sjön, finns ju siklöja i sjön hittar dock sällan några större ekon i närområdet tycker ju gäddorna borde stå i närheten.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Loore85 Visa inlägg
              Fiska rätt mycket i Ömmern sensommaren hösten förra säsongen och hade bra fiske dom dagarna de regna, Beror väl på värmen sen hitta jag några ställen där abborren jaga rätt flitigt i ytan var dock svårtrugade, sambon lyckades lura upp en kilo borre sen har jag lyckats peta upp några under kilot. Så jag kommer absolut nöta mer timmar där i år, gädda har jag fått rätt många dock ingen storlek än men hoppas de kommer i år.

              Beroende på var jag fått abborre i sjön så är vissa nästan silvriga och dom har tagits där det är djupt och andra den vanliga gröna färgen, så jag har fått för mig att vissa kanske lever mer pelagiskt men det är bara min teori.



              Själv Vet jag inte om det är betesfisk eller vad de kan vara men ser ut som stora stim från typ 10 meter och neråt 20 25 meter på vissa ställen i sjön, finns ju siklöja i sjön hittar dock sällan några större ekon i närområdet tycker ju gäddorna borde stå i närheten.
              Spännande, skall prioritera lite tid där i år!
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • Skoj! Fick ett par hyfsade borrar i höstas också, 6-8 hekto sådär. Låter intressant det du beskriver om färgvarition, de jag lyckades nypa stod på 8-10m och var standardfärgade. Vad betecknar du som djupt?

                Det lutar åt att jag kommer lägga en hel del tid i sjön, jag med, jag hörde lite vilda rykten om 5 borrar över kilot på 45 minuter...

                En kollega satte även pb på vanlig snok i Ömmern.
                På trolling
                Senast ändrad av Donald81; 2019-03-05, 22:39.

                Kommentera


                • Dom som jag fått som varit mer silvriga i färgen har varit stim som stått där det i varje fall varit bortmott 15 meter och djupare, runt scoutön har jag för mig dom kallar den, dom normalfärgade har jag fått runt 2 till 10 meter. Jag har fått den känslan av att de ska finnas riktigt stor abborre i sjön även gädda men man kan ju ha fel återstår ju att se om man kan lura upp någon bjässe i år.

                  Ska även finnas öring i sjön har jag hört, har själv inte fått någon men har en kompis som fiskat där hela sitt liv och han har fått 3 om jag inte mins fel.

                  Är ju alltid något att få nytt pb på

                  Kommentera


                  • Det är ganska typiskt att den frivattenjagande "norsabborren" är blekare i färgen. Nu har jag aldrig fiskat i Ömmern, men så är det åtminstone i Mjörn, Anten, Sävelången och de andra större sjöarna i området som håller siklöja och/eller nors. Kryper man närmare land och fiskar på dom abborrarna så blir oftast dom mer färgade. Så det beror helt enkelt på vart i sjön dom lever. Ute på frivattnet är det ingen fördel att vara mörk och utgöra en bra siluett mot ljuset ovanifrån...

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Loore85 Visa inlägg
                      Fiska rätt mycket i Ömmern sensommaren hösten förra säsongen och hade bra fiske dom dagarna de regna, Beror väl på värmen sen hitta jag några ställen där abborren jaga rätt flitigt i ytan var dock svårtrugade, sambon lyckades lura upp en kilo borre sen har jag lyckats peta upp några under kilot. Så jag kommer absolut nöta mer timmar där i år, gädda har jag fått rätt många dock ingen storlek än men hoppas de kommer i år.

                      Beroende på var jag fått abborre i sjön så är vissa nästan silvriga och dom har tagits där det är djupt och andra den vanliga gröna färgen, så jag har fått för mig att vissa kanske lever mer pelagiskt men det är bara min teori.



                      Själv Vet jag inte om det är betesfisk eller vad de kan vara men ser ut som stora stim från typ 10 meter och neråt 20 25 meter på vissa ställen i sjön, finns ju siklöja i sjön hittar dock sällan några större ekon i närområdet tycker ju gäddorna borde stå i närheten.
                      Som andra sagt så ändrar abborren färg beroende på var i sjön den befinner sig samt vad för betesfisk den går efter,lite samma med gädda tycker jag,dem kan få olika teckningar beroende på om dem är pelagiska eller vid gräsbottnar etc.

                      Sen vet jag inte exakt hur det ser ut för dig på ekolodet när du kör ute över djupen men jag gissar på att mkt är plankton/språngskikt.
                      Min fiskeblogg:
                      www.marcusfiske.blogspot.se

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Placebos, 2023-03-29, 11:17
                      4 svar
                      396 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maackan
                      av Maackan
                       
                      Startad av zakdima, 2023-06-21, 22:35
                      2 svar
                      157 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg zakdima
                      av zakdima
                       
                      Startad av Dizzad, 2023-07-16, 07:07
                      2 svar
                      234 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maackan
                      av Maackan
                       
                      Startad av elmnas, 2023-07-18, 16:48
                      0 svar
                      140 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg elmnas
                      av elmnas
                       
                      Startad av elmnas, 2023-09-09, 21:23
                      7 svar
                      429 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X