Östra Nedsjön, Västra Nedsjön, Ömmern. ingen info finns nästan alls?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Östra Nedsjön, Västra Nedsjön, Ömmern. ingen info finns nästan alls?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Maackan Visa inlägg

    Som andra sagt så ändrar abborren färg beroende på var i sjön den befinner sig samt vad för betesfisk den går efter,lite samma med gädda tycker jag,dem kan få olika teckningar beroende på om dem är pelagiska eller vid gräsbottnar etc.

    Sen vet jag inte exakt hur det ser ut för dig på ekolodet när du kör ute över djupen men jag gissar på att mkt är plankton/språngskikt.
    Så kan de ju absolut vara, kan man få störningar på side view av språngskiktet ? Hade för mig att jag hade något kort på de men de hade jag ej.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Loore85 Visa inlägg

      Så kan de ju absolut vara, kan man få störningar på side view av språngskiktet ? Hade för mig att jag hade något kort på de men de hade jag ej.
      Njaeee, jag har aldrig fått det, men jag har heller inte sett allt. Språngskiktet (om det finns) brukar man inte missa om man kan sitt lod. Det blir oftast en väldigt markant linje på 2D-lodet.

      Kommentera


      • Skulle inte vilja påstå att det är en markant linje utan kan vara från botten och några meter upp och även rätt nära ytan ibland, känns som om det skulle kunna vara sikstim, men får försöka komma ihåg att dokumentera det i år.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Loore85 Visa inlägg
          Skulle inte vilja påstå att det är en markant linje utan kan vara från botten och några meter upp och även rätt nära ytan ibland, känns som om det skulle kunna vara sikstim, men får försöka komma ihåg att dokumentera det i år.
          Det du ser är förmodligen siklöja, vilket väl finns i Ömmern om jag kommer ihåg rätt. Brukar se ut som på bilden...
          Bifogade filer
          Senast ändrad av Lejestrand; 2019-03-07, 07:05.

          Kommentera


          • Det där gillar man. Fasen vad sugen man blir nu. Ser ut att bli någon plusgrad på lördag, kan vara att det blir till att åka ut på Ö Nedsjön och genomlida lite svåra umbäranden för, sannolikt, skrala resultat. Man kan ju alltid se till att få lite lodat åtminstone.
            Senast ändrad av Donald81; 2019-03-07, 11:25.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Loore85 Visa inlägg
              Skulle inte vilja påstå att det är en markant linje utan kan vara från botten och några meter upp och även rätt nära ytan ibland, känns som om det skulle kunna vara sikstim, men får försöka komma ihåg att dokumentera det i år.
              Tror nog både på siklöja som Lejestrand skriver men tror även mkt på plankton.
              Det brukar stiga mot ytan på kvällar.
              Vissa sjöar har väldigt mkt plankton.
              Min fiskeblogg:
              www.marcusfiske.blogspot.se

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

                Det du ser är förmodligen siklöja, vilket väl finns i Ömmern om jag kommer ihåg rätt. Brukar se ut som på bilden...
                Japp så ser det oftast ut när jag ser det på lodet, siklöja finns det i Ömmern och även gärs och elritsa.

                Kommentera


                • Nån som varit ute något och testat nåt i Ömmern i år än?
                  Och är det någon som vet om det legat någon is, och när den i sa fall försvann? Jag tog den vägen förra helgen på väg till Anten och då var det öppet.

                  Kommentera


                  • Inte varit på Ömmern nångång faktiskt,känns lurigt där med alla stenar strax under ytan...
                    Har polare som ismetat där i nån vik i vintras när isen låg dem fick lite gädda men inga bjässar.
                    nån som varit ute på nån av nedsjöarna ännu?
                    Min fiskeblogg:
                    www.marcusfiske.blogspot.se

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Donald81 Visa inlägg
                      Nån som varit ute något och testat nåt i Ömmern i år än?
                      Och är det någon som vet om det legat någon is, och när den i sa fall försvann? Jag tog den vägen förra helgen på väg till Anten och då var det öppet.
                      Isen var borta runt 20 februari på Ömmern, hoppas hinna med att fixa de sista på båten i veckan, så kanske det blir en tur i helgen på Ömmern.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Placebos, 2023-03-29, 11:17
                      4 svar
                      396 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maackan
                      av Maackan
                       
                      Startad av zakdima, 2023-06-21, 22:35
                      2 svar
                      157 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg zakdima
                      av zakdima
                       
                      Startad av Dizzad, 2023-07-16, 07:07
                      2 svar
                      234 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maackan
                      av Maackan
                       
                      Startad av elmnas, 2023-07-18, 16:48
                      0 svar
                      140 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg elmnas
                      av elmnas
                       
                      Startad av elmnas, 2023-09-09, 21:23
                      7 svar
                      429 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X