Östra Nedsjön, Västra Nedsjön, Ömmern. ingen info finns nästan alls?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Östra Nedsjön, Västra Nedsjön, Ömmern. ingen info finns nästan alls?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag har inte riktigt koll, men jag inbillar mig att det är en trevlig pjäs. Jag kollade mest aluminiumbåtar när jag letade, allt har sina fördelar och sina nackdelar.

    Jag har haft hela sjön för mig själv de gånger jag varit ute, men skall ändå hålla utkik

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Donald81 Visa inlägg
      Jag har inte riktigt koll, men jag inbillar mig att det är en trevlig pjäs. Jag kollade mest aluminiumbåtar när jag letade, allt har sina fördelar och sina nackdelar.

      Jag har haft hela sjön för mig själv de gånger jag varit ute, men skall ändå hålla utkik
      Det är en gammal häck haft den sen den nästan var ny.
      Den är mittemellan, ganska bra på mycket, inte bäst på nåt
      Hade jag köpt båt idag hade blivit aluminium och mer fiskeinriktat
      vi syns på sjön!
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • Aluminium är inte helt fel... men i den perfekta världen hade man ju haft en lite stabilare vågklyvare stående jämte på uppfarten

        Kommentera


        • Var ute i onsdag på Ömmern plus 2 båtar till och alla lyckades få fisk även en 97cm, så de kändes som att de skulle bli en bra dag men efter klockan ett så dog de av totalt, men efter många timmar så lyckades jag lura upp en 7 hektos abborre på vibelure så man blev inte ff i varje fall.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Loore85 Visa inlägg
            Var ute i onsdag på Ömmern plus 2 båtar till och alla lyckades få fisk även en 97cm, så de kändes som att de skulle bli en bra dag men efter klockan ett så dog de av totalt, men efter många timmar så lyckades jag lura upp en 7 hektos abborre på vibelure så man blev inte ff i varje fall.

            Jag var på Ömmern igår. Totalt värdelöst, det enda jag egentligen fick ut av dagen var två trasiga spöringar. Jag hade gäddgrejer med mig men såg bara aborrlägen på lodet hela dagen. Kollade alla ställen där det borde kunna stå lite gädda, men det enda som ville kliva på var ett fruktansvärt monster på ca kilot.

            Det var väl inte bästa förutsättningarna vädermässigt, men jag är ändå riktigt besviken

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Donald81 Visa inlägg


              Jag var på Ömmern igår. Totalt värdelöst, det enda jag egentligen fick ut av dagen var två trasiga spöringar. Jag hade gäddgrejer med mig men såg bara aborrlägen på lodet hela dagen. Kollade alla ställen där det borde kunna stå lite gädda, men det enda som ville kliva på var ett fruktansvärt monster på ca kilot.

              Det var väl inte bästa förutsättningarna vädermässigt, men jag är ändå riktigt besviken
              Blir inte riktigt klok på vad gäddan står i den sjön faktiskt tycker ju den borde ha rört sig ut för att äta upp sig efter leken, om den nu är över men såg ingen aktivitet när jag va ute.

              Men hoppet är ju de sista som överger en och de här väderomslaget var kanske inte de bästa rent fiske mässigt, men de lär bli mer försök under året.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Loore85 Visa inlägg

                Blir inte riktigt klok på vad gäddan står i den sjön faktiskt tycker ju den borde ha rört sig ut för att äta upp sig efter leken, om den nu är över men såg ingen aktivitet när jag va ute.

                Men hoppet är ju de sista som överger en och de här väderomslaget var kanske inte de bästa rent fiske mässigt, men de lär bli mer försök under året.
                Precis de tankarna hade jag också. Men det är nog som du säger, att väderomslaget kan spela in och så.

                Vet du var i sjön 97:an klev på i onsdags? Min 97:a från Ömmern, förövrigt den som är med på min profilbild, tog längs kanten på väg in i den allra nordostligaste viken. Den delen tilltalar mig ordentligt, riktigt kuperad botten med grundryggar och djupare hålor. Hade den bara varit kantad med rejält med vass så hade det varit perfekt. Och lite gäddor hade ju inte skadat

                En udda detalj med den gäddan var att även buken hade prickig teckning. Är det någon som har koll på vad som kännetecknar dylika exemplar? Jag tänker att om det skall vara något som är en fördel om man skall jaga pelagiskt, vilket gäddorna i Ömmern borde göra, så borde det väl vara bättre med vit buk om man blir sedd underifrån?! Prickig buk kan väl omöjligt vara en fördel i något läge? Däremot kan det kvitta hur buken ser ut om man huvudsakligen attackerar underifrån, som jag ser det.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Donald81 Visa inlägg

                  Precis de tankarna hade jag också. Men det är nog som du säger, att väderomslaget kan spela in och så.

                  Vet du var i sjön 97:an klev på i onsdags? Min 97:a från Ömmern, förövrigt den som är med på min profilbild, tog längs kanten på väg in i den allra nordostligaste viken. Den delen tilltalar mig ordentligt, riktigt kuperad botten med grundryggar och djupare hålor. Hade den bara varit kantad med rejält med vass så hade det varit perfekt. Och lite gäddor hade ju inte skadat

                  En udda detalj med den gäddan var att även buken hade prickig teckning. Är det någon som har koll på vad som kännetecknar dylika exemplar? Jag tänker att om det skall vara något som är en fördel om man skall jaga pelagiskt, vilket gäddorna i Ömmern borde göra, så borde det väl vara bättre med vit buk om man blir sedd underifrån?! Prickig buk kan väl omöjligt vara en fördel i något läge? Däremot kan det kvitta hur buken ser ut om man huvudsakligen attackerar underifrån, som jag ser det.
                  Den togs utanför Lövhult längs med kanten vid öarna innan den stora kraftledningar. Har hittat ett sådant ställe också med kuperad botten, om man håller höger från Lövhult mellan öarna och fastlandet, brukar försöka lägga en stunds fiske där varje gång men ingen gädda hittills. Mer vass hade absolut varit trevligt.

                  Kommentera


                  • 5-6h i östra nedsjön idag.
                    Knappt ett endaste liv på lodet.
                    Inte ett pill på abborregrejerna, inte ens på dropshot med mask.
                    Inte en endaste slemgurka, djupt, grunt pelagiskt osv, t.o.m lite trolling under lunchen i nån timma, och även det, nada..
                    i viket fall som helst så fungerade nya styrningen och elektroniken trevligt.
                    surt att en så stor och fin sjö som ligger så nära är så jäkla död.

                    Ömmern i morgon, tror jag.
                    Om jag vågar lövhultsrampen ”o-scoutad”.
                    Sen är det mer eller mindre slut på sjöar på rimligt avstånd med ramper, förutom mjörn då.

                    Men vad säger ni, är ömmern värd att testa?
                    Lite trött på sop-rena sjöar.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera


                    • Körde Mjörn idag från tidig morgon till lunch. Hade förmodligen haft bättre fiske i Döda Havet...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av zakdima, 2023-06-21, 22:35
                      2 svar
                      168 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg zakdima
                      av zakdima
                       
                      Startad av Dizzad, 2023-07-16, 07:07
                      2 svar
                      250 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maackan
                      av Maackan
                       
                      Startad av elmnas, 2023-07-18, 16:48
                      0 svar
                      154 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg elmnas
                      av elmnas
                       
                      Startad av elmnas, 2023-09-09, 21:23
                      7 svar
                      441 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                      7 svar
                      352 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg stefan1
                      av stefan1
                       
                      Arbetar...
                      X