Försäljning av levande betesfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Försäljning av levande betesfisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag tycker frågeställningen är högst relevant. Oavsett vad man tycker om själva bruket av levande fisk som bete, så är det i praktiken okontrollerad utsättning/inplantering av fisk samt ökar risken för smittspridning mellan vatten. Nu kan ju förvisso död betesfisk också sprida sjukdomar skulle jag tro.

    Kommentera


    • #12
      http://www.fiskesnack.com/forum/show...gler-och-lagar

      Här är ett exempel på tillmälen Sir.
      Detta var ju jätte kul! Tänk vad lite det ska till för att det ska tända.
      Det är väl bara att kasta ut betesfisken så simmar den till gäddan för att göra slut på sitt lidande. Tror du inte det Stefan .

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
        Med det synsättet borde även maggots, mask och alla andra levande beten vara "fusk"?
        Kanske ska man hårddra det och förlöjliga alla som använder beten som efterliknar bytesfisk eller naturliga beten överhuvudtaget?
        Du får egentligen inte lov att introducera fiskar från ett vatten till ett annat utan tillstånd från länsstyrelsen.
        Det har med smittskydd och artspridning att göra bland annat.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av km1 Visa inlägg
          http://www.fiskesnack.com/forum/show...gler-och-lagar

          Här är ett exempel på tillmälen Sir.
          Detta var ju jätte kul! Tänk vad lite det ska till för att det ska tända.
          Det är väl bara att kasta ut betesfisken så simmar den till gäddan för att göra slut på sitt lidande. Tror du inte det Stefan .
          "Vrickade" var allt jag hittade i det enda svaret till det automatiskt postade blogginlägget.

          Dessutom var tillmälet inte riktat till någon sportfiskare... så jag vet inte vad du bevisat.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
            Nu kan ju förvisso död betesfisk också sprida sjukdomar skulle jag tro.
            Definitivt. Så även vattenrester från båtar som körs mellan olika vattendrag, lera under stövlarna, promiskuösa sjöfåglar som far runt, badkläder, etc, etc.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Du får egentligen inte lov att introducera fiskar från ett vatten till ett annat utan tillstånd från länsstyrelsen.
              Det har med smittskydd och artspridning att göra bland annat.
              Absolut, de reglerna är jag väl medveten om.
              Men det framgår väl inte någonstans att försäljaren av betesfiskarna säger åt köparna att använda sina beten i andra sjöar än där de är fångade? De kanske till och med upplyser köparna om vilket vattensystem som de är fångade och att köparna måste fiska i detta vattensystem, vad vet jag?

              Jag själv tycker dock om att fånga mina betesfiskar under fisketuren, innan jag börjat fiska efter den predatorfisk som för dagen står på programmet. Eller tycker om och tycker om, nu överdrev jag. Att fiska betesfisk är bland det tråkigaste fisket jag vet. Men ett nödvändigt ont

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Jag tycker inte annonser (från privata eller kommersiella aktörer) om försäljning av levande betesfisk hör hemma på Fiskesnack. Dessa annonser poppar upp med jämna mellanrum.

                Det är minst sagt en juridisk gråzon och blir mer problematiskt nu när Sportfiskarna är involverade i forumet.

                Jag vil höra någon förklaring från Bergman eller moderator på hur Fiskesnack ställer sig i frågan. Finns det någon policy?
                I nuläget finns olika tolkningar av regelverket när det gäller betesfisk. Helt klart är däremot att det inte är tillåtet att flytta fisk mellan vattenområden. Då vi vet att en stor andel sportfiskare fiskar med betesfisk så är det angeläget att noga se över frågan, både juridiskt och etiskt. En sådan översyn arbetar Sportfiskarna med. Innan det arbetet är slutfört kan vi tyvärr inte kommentera frågan ytterligare. Det gäller även frågan om annonsering.
                Stödjer du sportfisket och fiskevården i Sverige? Bli medlem i Sportfiskarna.
                Klicka här för att bli medlem!
                Gilla oss på Facebook
                Sportfiskarnas hemsida

                Använd kontaktformuläret om du vill kontakta oss

                Kommentera


                • #18
                  Tack, Sportfiskarna!
                  Det svaret kan jag köpa.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #19
                    Click image for larger version

Name:	Screenshot_2017-02-13-19-58-31.jpg
Views:	1
Size:	380,4 KB
ID:	1783628 ironiskt nog
                    http://aspecimen.blogg.se/

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Sportfiskarna.se Visa inlägg
                      I nuläget finns olika tolkningar av regelverket när det gäller betesfisk. Helt klart är däremot att det inte är tillåtet att flytta fisk mellan vattenområden. Då vi vet att en stor andel sportfiskare fiskar med betesfisk så är det angeläget att noga se över frågan, både juridiskt och etiskt. En sådan översyn arbetar Sportfiskarna med. Innan det arbetet är slutfört kan vi tyvärr inte kommentera frågan ytterligare. Det gäller även frågan om annonsering.
                      Om det är helt klart att det inte är tillåtet att flytta fisk mellan vattenområden, borde det väl i alla fall vara relevant att kräva att annonsören informerar om var fisken är fångad?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
                      12 svar
                      1 399 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av Xerup, 2022-12-19, 09:11
                      15 svar
                      1 137 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av Xerup, 2022-12-20, 20:00
                      7 svar
                      333 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...
                      X