Försäljning av levande betesfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Försäljning av levande betesfisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Försäljning av levande betesfisk

    Jag tycker inte annonser (från privata eller kommersiella aktörer) om försäljning av levande betesfisk hör hemma på Fiskesnack. Dessa annonser poppar upp med jämna mellanrum.

    Det är minst sagt en juridisk gråzon och blir mer problematiskt nu när Sportfiskarna är involverade i forumet.

    Jag vil höra någon förklaring från Bergman eller moderator på hur Fiskesnack ställer sig i frågan. Finns det någon policy?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

  • #2
    Jag kollar upp detta imorgon när jag är på jobbet. Återkommer i frågan.

    Ni får gärna diskutera vidare så länge och rapportera gärna de annonser som ni är tveksamma till så kikar vi på dem.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

    Kommentera


    • #3
      Om man anser att en krok i ryggen på en mört är så förfärligt, hur rättfärdigar man som fiskare då att medvetet och iskallt sätta ett hårt mothugg så krokar tränger in djupt i munnen på fisken, drillar fisken hårt med väldigt stor risk att kroken sliter sig loss och sätter sig på många ställen innan man hinner landa fisken och sen glädjesprutande poserar med fisken ovanför vattnet på ett foto för att sen släppa tillbaka den så att en annan fiskare kan utföra samma hemska handling mot fisken nästa gång den luras att plocka upp ett bete som fiskaren medvetet agnat på kroken med enda objektiv att kroka fisken med ett hårt mothugg?

      Jag vet att moral lätt kan variera men det känns som ett klart exempel på hyckleri att vara orolig över mörtens eventuella fysiska och mentala välbefinnande samtidigt som man gladeligen med artificiellt bete sätter allt från små 18-krokar till 1/0 trekrokar i munnen på andra fiskar och drillar de adrenalinsprutande livrädda små liven utan att bry sig om att de förmodligen finner den behandlingen lika stressande eller kanske till och med mer stressande än en krok i ryggen på mörten.

      Självklart ska man inte utsätta något djur för extremt lidande. Jag dödar min eventuella matfisk så fort jag fått den i båten, snabbt och relativt smärtfritt. Jag låter inte fiskar självdö på isen som man annars ser många göra. Jag har inte fiskar uppe ur vattnet längre än absolut nödvändigt för vägning, mätning och eventuellt foto. Jag fiskar inte gös djupare än runt 8 meter pga tryckförändringar. Jag fiskar inte när det är för kallt och är väldigt noga med att vara extra snabb vid hantering när det är väldigt varmt.

      Kommentera


      • #4
        Jag vet inte hur tillförlitlig källan är, kanske är det bullshit. Men en snabb googling gav mig den här länken:
        http://www.svenskafiskeregler.se/Sv/...-av-fisk-.aspx

        Om sidan stämmer så gäller en EU-regel från 2011 att fisk fångad vid fritidsfiske inte får säljas levande, detta gäller dock endast havsfångad fisk och inte fisk fångad från sjöar. Vidare förklarar de fritidsfiske som följande:
        "Med fritidsfiske menas enligt EU:s bestämmelser icke kommersiell fiskeverksamhet med nyttjande av levande akvatiska resurser för rekreation, turism eller sport."

        Något annat konkret kan kan inte finna angående försäljning av vildfångad levande fisk. Kanske finns det annat för mig att läsa och sätta mig in i ämnet lite bättre?

        Angående fiske i annat vatten än där den fångats, är det något som du vet eller är det en gissning?
        Senast ändrad av tintin_jkpg; 2017-02-12, 18:53.

        Kommentera


        • #5
          Är man inte bättre än att man behöver använda levande betesfisk så kanske man ska byta hobby?!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av km1 Visa inlägg
            Är man inte bättre än att man behöver använda levande betesfisk så kanske man ska byta hobby?!
            Med det synsättet borde även maggots, mask och alla andra levande beten vara "fusk"?
            Kanske ska man hårddra det och förlöjliga alla som använder beten som efterliknar bytesfisk eller naturliga beten överhuvudtaget?

            Kommentera


            • #7
              Förlöjligar ingen.
              Det är min personliga åsikt. Jag själv skulle aldrig någonsin använda levande bete.
              Ser inget nöje med att skicka ner en stackars levande mört för att göra allt jobb.
              Är man på denna sidan blir man genast kallad för "miljömupp" eller en tokig djurrättsaktivist.
              Men jag kan leva med det .

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                Angående fiske i annat vatten än där den fångats, är det något som du vet eller är det en gissning?
                Det är en "ultrakvalificerad gissning" eftersom personer som köper betesfisken använder den i det vattendrag de ämnar att fiska i. Jag har vid ett flertal tillfällen varit i sportfiskebutiker när folk köpt betesfisk. Frågan om vilket vatten betesfisken kommer ifrån eller vilket vatten den ska användas i har aldrig kommit på tal...
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av km1 Visa inlägg
                  Förlöjligar ingen.
                  Det är min personliga åsikt. Jag själv skulle aldrig någonsin använda levande bete.
                  Ser inget nöje med att skicka ner en stackars levande mört för att göra allt jobb.
                  Är man på denna sidan blir man genast kallad för "miljömupp" eller en tokig djurrättsaktivist.
                  Men jag kan leva med det .
                  Tillmälena du beskriver har jag inte stött på här på forumet. Hade du varit djurrättsaktivist hade du låtit bli att fiska...

                  Jag, och andra, klankar gärna ner på dem som klankar ner på andras fiskemetoder.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av km1 Visa inlägg
                    Förlöjligar ingen.
                    Det är min personliga åsikt. Jag själv skulle aldrig någonsin använda levande bete.
                    Ser inget nöje med att skicka ner en stackars levande mört för att göra allt jobb.
                    Är man på denna sidan blir man genast kallad för "miljömupp" eller en tokig djurrättsaktivist.
                    Men jag kan leva med det .
                    Mörten trollar ju inte fram gäddorna ur tomma intet. DU måste fortfarande placera den på rätt ställe

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
                    12 svar
                    1 399 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av Xerup, 2022-12-19, 09:11
                    15 svar
                    1 138 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av Xerup, 2022-12-20, 20:00
                    7 svar
                    333 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...
                    X