Försäljning av levande betesfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Försäljning av levande betesfisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
    Då får en bonde inte äta sina husdjur ? tex får eller gris.
    Jo, det är klart dom får. Detta handlar inte om hur hycklande lagen är, utan vad lagen faktiskt säger, och det stämmer att man inte får agna med levande fisk om man haft dom i fångenskap och framförallt om man agnar med fisk hämtad från annan sjö än den man fiskar i.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
      Lag o lagstiftning är märkligt!
      Att inte sprida smitta genom fiske med levande eller avdödat agn från annat vatten är såklart en viktig poäng. Där är jag med till 100% och fiskar upp eget bete i samma sjö.
      Att inte få hålla fångade fiskar i tank verkar däremot helt absurt då tex att hålla akvariefiskar är tillåtet.
      Undrar om du tolkat lagen rätt? Man ska ju dessutom inte äta betesfisken utan fiska med den så att de skulle klassas som husdjur köper jag inte.
      Enligt detta resonemang borde det alltså också vara olagligt att sälja levande betesfisk avsett som agn eller?

      Nu är jag mer förvirrad än vanligt?!
      Tur att det finns gummi.....
      djurskyddslagen säger att fisken måste ha ett inrett akvarium om det inte är karantä/tillfälligt. även tillräckligt stort (antlal liter) per fisk. tror det är 30l+5l per 1cm fisk. så 10cm mört behöver 80l vatten.

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av Anvihl Visa inlägg
        Jo, det är klart dom får. Detta handlar inte om hur hycklande lagen är, utan vad lagen faktiskt säger, och det stämmer att man inte får agna med levande fisk om man haft dom i fångenskap och framförallt om man agnar med fisk hämtad från annan sjö än den man fiskar i.
        Jordbruksverket grundar sitt ställningstagande på Djurskyddslagen (1988:534). I analogi med detta skulle t.ex yrkesfiskare tvingas avliva ALL fisk på ett "djurskyddsmässigt korrekt sätt med en metod som ger snabb medvetslöshet eller död t.ex. genom kraftigt slag mot huvudet följt av avblodning eller förstörande av hjärnan”. Kan tänka mig att flera andra verksamheter också skulle få problem om man skulle beakta förbudet att "förorsaka ett djur lidande eller skada"...

        Kommentera


        • #44
          Kan tänka mig att flera andra verksamheter också skulle få problem om man skulle beakta förbudet att "förorsaka ett djur lidande eller skada"...
          Om jag fiskar med levande betesfisk riskerar jag att bli anmäld och eventuellt dömd för det oavsett vad andra pysslar med (om jag förstått rätt)

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Om jag fiskar med levande betesfisk riskerar jag att bli anmäld och eventuellt dömd för det oavsett vad andra pysslar med (om jag förstått rätt)
            Tveksamt enligt många att Brottsbalken och Djurskyddslagen skulle vara applicerbar på det här och precis som med t.ex den helt tandlösa Vattenskoterlagen skall nog mycket till innan någon får för sig att driva det till en prejudicerande dom (i någon riktning). Om du nu inte samtidigt ertappas av någon konstapel som videofilmat när bryter mot förbudet att flytta inhandlad betesfisk mellan olika vattensystem förstås...

            Se ex.vis
            http://www.lundajurist.se/WEB.nsf/(M...0Alexander.pdf
            http://www.fishingworld.com.au/news/...ally-feel-pain

            Kommentera


            • #46
              Stort tack för. Intressanta länkar!

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av Ivar Visa inlägg
                Tyvärr stämmer det inte, här i Sthlm, finns det en folkgrupp som köper mört hos redskapshandlare, för att fritera och äta.
                Hej Ivar;

                Det satt två äldre män, Anders och Berra på en restaurang i Stockholm för att äta middag. Anders hade redan beställt kokta, hela strömmingar med potatismos, dill och vitlökssmör...

                Berra satt och funderade på vad han skulle beställa att äta och såg samtidigt hur Anders skar av huvudet på sina fem strömmingar och lade dem försiktigt utefter kanten på tallriken...

                Då frågade Berra: "Varför radar du upp strömmingshuvudena utefter kanten på tallriken??"

                Anders svarade: "Jag sparar det allra bästa till sist. Vet du inte att man blir väldigt intelligent av att äta strömmingshuvud? Du kan få köpa dem av mig!"

                Berra slog genast till och köpte Anders fem strömmingshuvud!

                Efter en stund när Berra hade ätit upp alla strömmingshuvudena sade han: "Jag köpte strömmingshuvudena av dig för femtio kronor och du betalade bara tjugo ...

                Anders svarade: "Ja, där ser du... de har redan hunnit verka!"

                Memories!

                http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                  djurskyddslagen säger att fisken måste ha ett inrett akvarium om det inte är karantä/tillfälligt. även tillräckligt stort (antlal liter) per fisk. tror det är 30l+5l per 1cm fisk. så 10cm mört behöver 80l vatten.
                  Tack för infot!

                  Jisses! Inte för att jag är emot djurrätt på något sätt men fiskar verkar ha bättre vilkor än människor. Ni skulle se mitt lilla arbetsrum på jobbet!! ASG!
                  Senast ändrad av Husse0416; 2017-02-17, 09:45.

                  Kommentera


                  • #49
                    Jag är lite förundrad över att Sportfiskarna inte har en tydligare ståndpunkt i frågan.

                    Om en bortser från den etiska frågan gällande användandet av levande betesfisk.

                    Och såg det som försäljning av sätta fisk, utan friskhet intyg, okänt ursprung och utan godkännande från länsstyrelsen.

                    Så har jag svårt att se att annonsen skulle ligga uppe särskilt länge.

                    Click image for larger version

Name:	Screenshot_2017-02-17-16-03-37.jpeg
Views:	1
Size:	220,1 KB
ID:	1783662

                    Kommentera


                    • #50
                      Det är inte så lätt att veta om att det kan spridas sjukdomar så enkelt men tänk på att om du ska fiska med mört så ska det vara mört från samma vatten.

                      I vatten där jag fiskar så kryllade det av kräftor.

                      Idag har alla kräftor i hela systemet blivit utrotade av sjukdom för att folk trots att det är förbjudet tar dit mört från andra vatten och fiskar med.
                      Nu måste dom vänta flera år innan dom kan göra ett nytt inplanteringsförsök, tror dom sa minst 10 år så att sjukdomen försvinner helt.

                      Det blir väldigt stora konsekvenser av sjukdomarna så fiska inte med mört från andra vatten och varna andra som inte vet om det så dom inte gör tabben att utrota ett helt kräftbestånd.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
                      12 svar
                      1 399 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av Xerup, 2022-12-19, 09:11
                      15 svar
                      1 138 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av Xerup, 2022-12-20, 20:00
                      7 svar
                      333 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...
                      X