Fiske på natten efter sutare! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske på natten efter sutare!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske på natten efter sutare!

    Tjenare fiske kompisar, har en fråga när det gäller nattfisket efter sutare eller fiske efter sutare överlag, tänkte köra ett kvällspass med en polare om 2 dagar, iaf. När jag har fiskat sutare och sett att sutaren har kommit in till mäskplatsen, och kastat i mitt bete, så har sutaren helt enkelt inte nappat ibland. Men min fråga är, hur får man sutaren att stanna på mäskplatsen? När man fiskar i sjöar t.ex. Om man ser att det kommer in en sutare till mäskplatsen, tillslut när sutaren är borta ( om man inte lyckats få upp den) kommer det ens tillbaks sutare och äter av mäsk partiklarna som blir kvar? Man sitter ju i många timmar men väntar man helt enkelt bara och hoppas på det bästa? Sorry för krångligt inlägg men detta blir mitt första inlägg och hoppas ni förstår hehe

  • #2
    Rikta en ficklampa mot mäskplatsen och testa.
    Överdriv inte med ljuset dock , det kan vara en fördel om det är blåttljus.

    Liknar naturlgt månljus

    Kommentera


    • #3
      jag kommer använda mig av lysstav!

      Kommentera


      • #4
        Det är som du antyder svårast att veta hur man ska göra om man inte får något, men om man vet att man har eller nyss haft sutare på mäskplatsen så kan man anta att de äter av mäsket och försöka anpassa mäskningen därefter. Om man inte får något men ser fisk eller bubblor som antyder fisk får man försöka avväga så att man varken mäskar för mycket så att de blir mätta, eller mäskar för lite så att de sticker för att leta mat någon annanstans. Om man har mycket mäsk ute kan det dröja längre innan sutarna tar just ditt bete, och har man för lite mäsk riskerar man att de inte lockas in eller att de snabbt äter upp och sticker iväg, så man får alltid göra en avvägning. Jag tycker mig ha märkt att sutarna ibland äter/nappar i omgångar med viss tid emellan. Om de simmar iväg eller om de står kvar på platsen under de döda perioderna vet jag inte. Det kan säkert variera mellan olika vatten och platser. Jag mäskade i några år endast med vanlig burkmajs och det funkade rätt bra i alla fall de två-tre första fiskepassen. Bra resultat om jag mäskade med tex två burkar majs per kväll två kvällar i rad och sedan fiskade tredje kvällen och startade passet med att kasta ut typ två nävar majs. Första hugget kom ofta efter uppemot två timmars seg väntan, men sedan kunde jag få flera hugg utan att mäska mer än någon näve majs efter varje fisk. På senare tid har jag märkt att det kan vara bra att även kasta ut pellets, tex 6 mm som löser upp sig snabbt och lämnar en doftmatta som jag tror kan hjälpa till att hålla kvar sutarna på platsen eller att göra att de återkommer för att undersöka om det finns något ätbart. När jag kör med majs har två burkar brukat räcka till en kväll med fiske mellan ca kl 19 och 23. Har då fått som mest sex sutare. Det är nog lätt att mäska för mycket, särskilt om man blir desperat för att man inte får något. Att mäska lite och ofta under fiskepasset är en bra grundregel, som brukar tipsas om. När man fångat fisk kan man ösa ut lite extra direkt efter, för då vet man ju att det är (var) minst en fisk på mäskplatsen. Bra att inte ha bara en typ av krokbete med sig, för ibland är sutarna kinkiga. Mask, majs, maggots, boilies, räka brukar jag variera mellan (boilies och räka kör jag normalt endast på bottenmetespö med boltrig).

        Kommentera


        • #5
          Ja en stor ljustav (+10cm) som man har nära bottenmetet.

          Grönt eller blått.

          O en miniljustav uppe på flötet

          Kommentera


          • #6
            Tack så mycket för svar! Jo jag kommer köra med majs + ta med röd/vita maggots!

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
            12 svar
            1 399 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av Xerup, 2022-12-19, 09:11
            15 svar
            1 138 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av Xerup, 2022-12-20, 20:00
            7 svar
            333 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Sundström76  
            Arbetar...
            X