En gång beroende, alltid beroende. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En gång beroende, alltid beroende.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Trevlig läsning Xerup, och jag får nog påstå att det är ett jädra bra beroende jämfört med många andra.
    Har själv hittat tillbaka till fisket senaste åren, blev väldigt lite fiske i några år pga av diverse anledningar.

    ​​​​O classe köp på dig ett fint gäddspö som du eventuellt kan langa vidare ;-)
    Det kommer :-) haha
    Gäddspö är jag någorlunda hemma med och vet ungefär vad jag vill ha :-)

    Skitfiske på er, blev bompass för mig idag och sönderfrösna fingrar :-(

    Nu skall jag kolla film och värma upp mig med lite god soppa :-) och kanske köpa ett spö eller 2 hahaha
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Jaha, då var mitt fiskeår till ända. Nu är det en veckas arbete kvar, sen står julens alla "måsten" för dörren vilket hindrar mig från att fiska mer i år.

      Det här halvåret summeras med 103 fisketurer i främst sju små sjöar i närområdet och några turer till skärgården. Dom riktigt stora fiskarna verkar inte finnas i "mina" småsjöar så nästa år funderar jag på att ha skärgårdsbåten på trailer så lite andra sjöar kan testas med ekolod i hopp om att finna bra fiskevatten.

      Önskar er alla ett gott slut på det här året
      Låter som du halkat dit rejält igen Dock inget fel på det så länge som ekonomi samt familj tillåter.

      Bara några små funderingar när jag läser ditt inlägg. Stor fisk är tyvärr inte lika vanligt idag som det en gång var. Speciellt inte i skärgården. Men försök njuta av fisket istället. Lite lättare spö kan absolut vara ett sätt att uppskatta en 5 kilos men tänk på att ul spön och långdragna kamper är långt ifrån optimalt för överlevnaden om du vill släppa tillbaka fisken. Ett lätt spö för mig till gädda är mellan 40-60 grams kastvikt. Flugfiska gädda är ruskigt skoj annars om du vill få ut mer av dina hemmasjöar.

      Kommentera


      • #13
        Äsch... med en tur på morgonen och en på kvällen ser det ut som om man är besatt på pappret bara :-)

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Jaha, en månad senare och jag har snart avverkat sex veckors semester... och 43 (fyrtiotre) fisketurer... utan att familjen har klagat :-) Tre fungerande riggar används varav två är mulit och ett haspel... jiggar, wobbler, spinnare och skeddrag får inte plats i en gammal plano jag hittade hos päronen och den är ändå modell stor... och jag inser att jag hade klarat mig med en tiondel av alla drag...

          Några stora gäddor har jag inte i sjöarna jag primärt fiskar i men fem över fem kilo har jag fått upp i st Anna skärgård men dom ger inget vidare motstånd och är inte speciellt kul att få.

          Största abborren hittills ligger på 950 gram och flertalet strax under har landats vilket är riktigt kul.

          Jag har börjat snegla på flugfiske igen... men nu när semestern snart är slut får jag nog hejda mig lite... och om två veckor drar bockjakten igång... Hur ska man hinna med allt kul :-)
          Hej Xerup;

          S.t Annas skärgård får mig att tänka på att greven hade otroligt bra fiskevatten trots att han aldrig själv var ute och fiskade vare sig Gädda eller Havsöring..https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnus...a_%C3%A5sikter ...

          God Jul & Gott Nytt År!

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Senast ändrad av Old Firehand; 2019-12-17, 14:44.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            Hej Xerup;

            S.t Annas skärgård får mig att tänka på att greven hade otroligt bra fiskevatten trots att han aldrig själv var ute och fiskade vare sig Gädda eller Havsöring..https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnus...a_%C3%A5sikter ...

            God Jul & Gott Nytt År!

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Vikarna utanför Herrborum håller fortfarande fisk av grövre mått men det har dessvärre börjat växa igen för mycket.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              Hej Xerup;

              S.t Annas skärgård får mig att tänka på att greven hade otroligt bra fiskevatten trots att han aldrig själv var ute och fiskade vare sig Gädda eller Havsöring..https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnus...a_%C3%A5sikter ...

              God Jul & Gott Nytt År!

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Hej Leif
              Skickat meddelande till dig som du kanske missat?
              Mvh Johan

              Kommentera


              • #17
                Blåst och regn... gav fan i att ge mig ut på sjön idag. Det suger allt lite i fisketarmen men det finns gränser även för mig.

                Jag passade på att åka till Norrköpings Sportfiske för att se om Korken hade nånting kul i sina gömmor... lyfter man på en full betesbox finner man en till med gamla godingar. Helt otroligt vad massa prylar en 30 år gammal fiskebutik utan webbutik kan samla på sig. Det är som att gå på loppis för prislapparna har bleknat för länge sedan så idag kostade mitt besök noll och ingenting...

                Har ni vägarna föebi och lite tid att slå ihjäl tycker jag ni ska åka dit och kika... ta med plånboken ifall han är på det humöret bara :-)

                Kommentera


                • #18
                  Ett år har gått och intresset för fisket lever vidare... och jag är fortfarande gift... :-)

                  Fisket i dom små sjöarna jag har i närområdet är fortfarande skön avkoppling men att få några större gäddor i dom sjöarna ser jag som svårt.

                  Jag brukade registrera större fiskar som jag tog upp inom FVF hos iFiske men har slutat med det... förra året sålde föreningen 35 fiskekort. I år hade man sålt 35 fiskekort redan i mars och nu har man sålt långt över 100 årskort. Vissa gamla rävar muttrar över att jag lockat för många till sjöarna... Jag som trodde att en förening ville ha många fiskekort sålda :-)

                  Båten vi har liggandes i skärgården kommer nästa år att flyttas till en större insjö istället för att slippa se säl och skarv.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Arbetar...
                  X