En gång beroende, alltid beroende. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En gång beroende, alltid beroende.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • En gång beroende, alltid beroende.

    Tjoflöjt!

    Född på det glada 70-talet med allt vad det innebär. Professor Baltazar, Trasan & Banarne och Vilse i pannkakan. Det kom dock även ett program som hette "Visst nappar det" med programledarna Bengt Öste och Larz-Thure Ljungdal som räddade mig från psykadeliska färger, svampar och storpotäter.

    Min morfar (saknad som fan) och hans granne och goda vänn Bengt (även han saknad så tårarna rinner nu) var inbitna fiskare som alltid lät mig följa med i båten ändå sen jag lärde mig gå. Gös och gädda var oftas viltet som jagades, gös pilkades på djupt vatten dagtid och nattetid rodde man med stora hi-lo i ytskiktet och fisk fick man även på den tiden. Kunskaper som verkade gå i graven lever efter vad jag förstår vidare fast nu söks fisken upp med ekolod, sportfiske är kul så dom.

    Jag snöade tidigt in på ul-spinn innan begreppet över huvud taget fanns. Att drilla en stor gös i 20 minuter var spännande. Att drilla en gädda på + sidan av 12 kilo fick nog mitt hjärta att åldras något år under dom 30 - 45 minuterna det varade. Kul var det och drömmen om att vinna en guldrulle fanns alltid i bakhuvet.

    Napp & Nytt från då helsvenska ABU luslästes och som medlem i Sportfiskarna var det jag som tömde brevlådan när det närmade sig rätt datum. Tider då Internet var lika overkligt som fred på jorden.

    Jag var helt klart beroende av fiske. Jag började knyta flugor i tioårsåldern till hundar och katters stora förtret... morrhår användes flitigt. Kopparplåt klipptes och bankades till skeddrag i alla möjliga former. Ovan nämnda Bengt och jag började tidigt använda stora gula swim-wiss och konstaterade att det borde vara enkelt att tillverka egna stora wobbler. Bengt hade en ordentlig snickarbod där vi tog fram wobbler i 30 cm längder som fungerade långt över förväntan på grov gädda. Det var helt omöjligt att kasta med dessa men för trolling fungerade dom riktigt bra.

    Yrkeslivet kom in i bilden och mitt fiskande blev ett problem då jag nära nog knarkade fiskeprylar. Jag insåg att jag var tvungen att göra någonting och skänkte därför hela min utrustning när jag var runt 25 bast. Nypris på alla prylarna bar runt 25000:- på den tiden. Jag lyckades i min yrkesbana och har nu 25 år senare tiden och medlen för att åter igen börja fiska. Väl medveten om mitt tidigare beroende ska jag dock försöka ta det lite försiktigt den här gången.

    Då, på "min tid" visste jag precis hur ett spö skulle vara byggt för att passa det aktuella fisket som bedrevs, idag har det hänt mycket och det finns märken och modeller som jag aldrig hört talas om så jag kommer ägna någon dag eller två till att läsa dom senare matnyttiga trådarna här på forumet innan jag kommer dragandes med plågsamma frågor till alla er proffs där ute.

    Må väl och glöm inte att spotta på masken!

  • #2
    Härlig läsning! Välkommen.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
      Härlig läsning! Välkommen.
      Tack!

      Kommentera


      • #4
        Summan av alla laster är för det mesta konstant.
        Så vad för något tog fiskets plats, om du nu verkligen slutade *cold turky* pga ett ohälsosamt beroende, och inte för att du hade tröttnat?

        Samt, akta dig igen, för är det något branschen blivit duktig på så är det att hetsa till mer och dyrare prylar, avbetalning osv osv

        Men det är jäkla trevligt med fiske med!
        Skitfiske!
        Senast ändrad av Bowen; 2019-06-29, 15:24.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          Så vad för något tog fiskets plats, om du nu verkligen slutade *cold turky* pga ett ohälsosamt beroende, och inte för att du hade tröttnat?
          Jobb, jobb och jobb.

          Numera har jag en familj som begränsar mina utsvävningar och det skulle aldrig falla mig in att köpa hobbyprylar på avbetalning som tur är.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg



            Numera har jag en familj som begränsar mina utsvävningar och det skulle aldrig falla mig in att köpa hobbyprylar på avbetalning som tur är.
            kloka ord,många skulle må bättre av att tänka så....
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #7
              Jaha, en månad senare och jag har snart avverkat sex veckors semester... och 43 (fyrtiotre) fisketurer... utan att familjen har klagat :-) Tre fungerande riggar används varav två är mulit och ett haspel... jiggar, wobbler, spinnare och skeddrag får inte plats i en gammal plano jag hittade hos päronen och den är ändå modell stor... och jag inser att jag hade klarat mig med en tiondel av alla drag...

              Några stora gäddor har jag inte i sjöarna jag primärt fiskar i men fem över fem kilo har jag fått upp i st Anna skärgård men dom ger inget vidare motstånd och är inte speciellt kul att få.

              Största abborren hittills ligger på 950 gram och flertalet strax under har landats vilket är riktigt kul.

              Jag har börjat snegla på flugfiske igen... men nu när semestern snart är slut får jag nog hejda mig lite... och om två veckor drar bockjakten igång... Hur ska man hinna med allt kul :-)

              Kommentera


              • #8
                Jaha, då var mitt fiskeår till ända. Nu är det en veckas arbete kvar, sen står julens alla "måsten" för dörren vilket hindrar mig från att fiska mer i år.

                Det här halvåret summeras med 103 fisketurer i främst sju små sjöar i närområdet och några turer till skärgården. Dom riktigt stora fiskarna verkar inte finnas i "mina" småsjöar så nästa år funderar jag på att ha skärgårdsbåten på trailer så lite andra sjöar kan testas med ekolod i hopp om att finna bra fiskevatten.

                Önskar er alla ett gott slut på det här året

                Kommentera


                • #9
                  Slut !! Imorgon skall jag gå och fiska lite och på Tisdag bär det av till Stockholm :-)
                  Inget fiske dock i Stockholm men säkert några besök i fiskebutik :-)
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • #10
                    Trevlig läsning Xerup, och jag får nog påstå att det är ett jädra bra beroende jämfört med många andra.
                    Har själv hittat tillbaka till fisket senaste åren, blev väldigt lite fiske i några år pga av diverse anledningar.

                    ​​​​O classe köp på dig ett fint gäddspö som du eventuellt kan langa vidare ;-)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X